شبکه جامع کارشناسان کشاورزی ایران

در این شبکه، کارشناسان حوزه‌های مختلف کشاورزی حضور دارند. شما هم به این جمع بپیوندید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

اقدامات کاربردی کاشت گندم برای تمام استان‌های کشور (1403)

کاشت گندم و جو

6 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

آنچه دراین مقاله می‌خوانید...

برای دستیابی به عملکرد مطلوب از مزرعه گندم و جو، رعایت یک سری موارد قبل و در زمان کاشت مهم است که اگر رعایت نشود، بر عملکرد گندم و جو اثر منفی خواهد داشت.

برای رسیدن به پتانسیل عملکرد در تولید گندم و جو باید عوامل موثر بر خلاء عملکرد را بررسی و رفع کنید زیرا مدیریت فاکتورهای مهم برای فصل کاشت گندم و جو باعث بهبود عملکرد خواهد شد.

عوامل مدیریتی مهم در مرحله کاشت گندم و جو

موارد زیر از فاکتورهای مهمی هستند که اگر در زمان کاشت گندم و جو رعایت شوند، می‌توانند بصورت چشمگیری باعث افزایش عملکرد شوند.

  • تاریخ مناسب کاشت گندم و جو
  • مقدار بذر مصرفی گندم و جو در هکتار
  • انتخاب رقم مناسب
  • عمق مناسب کاشت

عوامل مدیریتی کاشت گندم و جو که در بالا ذکر شد، در ادامه تشریح شده‌اند:

تعیین زمان کاشت گندم و جو

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌تواند روی عملکرد نهایی گندم و جو تاثیر بگذارد، رعایت تاریخ کاشت است.

عدم رعایت تاریخ کاشت می‌‌تواند روی عملکرد گندم و جو تاثیر منفی بگذارد. براساس تحقیقات و گزارشات میدانی، انتخاب تاریخ مناسب کاشت باعث افزایش 15 تا 30 درصدی عملکرد گندم و جو می‌شود. انجام پژوهش‌های سالانه و تاکید محققان بر این پارامتر، اهمیت بسیار بالای زمان کاشت گندم و جو را می‌رساند.

سامانه تعیین تاریخ کاشت گندم اگرویار

اثرات تاریخ کاشت نامناسب بر عملکرد گندم و جو

در تاریخ کاشت دیرهنگام، به علت اُفت دما، گیاهچه و ریشه ‌فرصتی برای رشد و توسعه نداشته و استقرار مناسب بوته انجام نمی‌شود. در این شرایط گیاهچه در برابر سرماهای زمستان حساس خواهد شد. تاخیر در کاشت یا کاشت کرپه باعث موارد زیر می‌شود؛

  • کاهش درصد سبز شدن مزرعه به علت مواجهه با دماهای پایین
  • کاهش تعداد پنجه‌های موثر
  • مواجهه مراحل حساس بوته (مانند گرده‌افشانی) با گرماهای زودرس و کاهش تعداد دانه و وزن ‌آن‌ها.

البته کشت زودهنگام نیز باعث رشد زیادی گیاهچه‌ها شده و رشد رویشی زیاد نیز احتمال سرمازدگی در زمستان را افزایش می‌دهد.

علوفه‌ای شدن بوته‌ها باعث می‌شود که گیاه بخشی از توان خود را صرف تولید پنجه‌هایی کند که تبدیل به خوشه نمی‌شوند و همین می‌تواند باعث ضعف خوشه‌های تولید شده و کاهش عملکرد شود.

شرایط آب و هوایی منطقه تعیین کننده زمان تاریخ کاشت گندم و جو

اقلیم کشور ما بسیار متنوع است و به همین دلیل آغاز فصل کاشت گندم و جو نیز برای هر منطقه متفاوت بوده و نمی‌توان برای همه نواحی تاریخ کاشت یکسان در نظر گرفت.

در اکثر مناطق ایران فصل کاشت گندم و جو در پائیز است اما نکته بسیار مهم این است که مهم‌ترین عامل برای تعیین تاریخ کاشت گندم و جو، دمای خاک است. گندم در دامنه‌های مختلف دمایی جوانه می‌زند اما دمای مطلوب خاک برای جوانه‌زنی آن 20 درجه‌سانتی‌گراد است. بنابراین، زمان و تاریخ کاشت گندم و جو در شرایط مختلف آب و هوایی متفاوت خواهد بود.

البته همانطور که اشاره شد نوع رقم نیز بسیار مهم است و ارقام سردسیر باید در اقلیم سرد کشت شوند. به عنوان مثال زمان کاشت گندم پیشگام به دلیل اینکه رقم فصل سرد است اگر در اقلیم گرم و خشک کشت شود بالتبع عملکرد آن کمتر از اقلیم سرد خواهد بود.

زمان کاشت گندم دیم نکته بسیار مهمی است که شدیدا وابسته به بارندگی‌های منطقه است و اگر پیش بینی هواشناسی نشان داد که میزان بارش کم بوده باید برای تاریخ کشت دیم دقت بیشتری داشته باشید.

مقاوم‌ترین مرحله گندم و جو به سرماها مرحله پنجه زنی است. بنابراین زمان کاشت باید طوری تنظیم شود که گیاهچه قبل از ورود به سرماهای زمستانه به مرحله پنجه رسیده باشد.

بطور معمول در مناطق سردسیر و معتدل کشور از نیمه اول شهریور ماه کشت گندم و جو آغاز و تا اواسط آبان ادامه دارد. در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر کشور تاریخ کاشت به دلیل بالا بودن دما بسته به منطقه از نیمه اول مهرماه شروع و تا اواسط آذر ادامه دارد.

اقدامات لازم در کاشت تاخیری بذر گندم و جو

در برخی استان‌ها، کشاورزان عزیز به دلایل مختلفی مجبور به کاشت دیرهنگام می‌شوند که در چنین شرایطی باید به میزان بذر مصرفی توجه داشته و مقدار آن را افزایش دهند تا جبرانی بر تاخیر در تاریخ کاشت و جلوگیری از اُفت عملکرد باشد. درصورت تاخیر در کاشت باید حداقل 15-10 درصد به میزان بذر مصرفی اضافه شود.

میزان بذر مصرفی گندم و جو در زمان کاشت

تراکم کاشت گندم و جو از مهم‌ترین فاکتورها در بهبود عملکرد است و میزان بذر مصرفی گندم و جو نیز تاثیر مستقیم بر تراکم مطلوب دارد. درصورت کاشت خارج از مقدار بهینه بذر، عملکرد دانه اُفت معنی‌داری خواهد داشت.

یکی از سوالات پرتکرار کشاورزان عزیز در زمان کاشت، میزان بذر مصرفی گندم و جو در هکتار است.

فاکتورهای زیادی هستند که مقدار بذر مصرفی را تعیین می‌کنند. مثلا مقدار بذر مصرفی در شرایطی که بذور قدرت جوانه زنی و خلوص پایینی دارند و کاشت با تاخیر انجام ‌شده، بیشتر از شرایط طبیعی خواهد بود.

موارد کلیدی تعیین میزان بذر مصرفی:

  • خلوص ژنتیکی و فیزیکی بذر (بذور از یک رقم و عاری از هرگونه آلودگی و بذور علف‌های هرز)
  • یکنواخت بودن بذور از لحاظ ریز و درشتی
  • درصد و سرعت جوانه‌زنی بالا (بذور با درصد جوانه زنی بالای 95 درصد)
  • تاریخ کاشت
  • عمق کاشت

بطور معمول میزان بذر مصرفی گندم آبی حدود 250-200 کیلوگرم در هکتار است. در سیستم‌های آبیاری کارآمدتر (مانند قطره‌ای) تا 300 کیلوگرم بذر در هکتار نیز می‌توان کشت کرد. دقت کنید که تراکم مطلوب کاشت گندم آبی در اقلیم‌های مختلف حدود 500-400 بذر در مترمربع است که میزان بذر مصرفی نیز براساس آن تنظیم می‌شود.

میزان کاشت گندم دیم در هکتار و همچنین جو دیم در مناطق با بارندگی زیر 300 میلی‌متر، حدود 150-100 کیلوگرم بذر است. اما در مناطق با بارندگی بالای 300 میلی‌متر می‌توان 200-180 کیلوگرم بذر در هکتار کشت کرد. تراکم مطلوب بذر برای گندم دیم حدود 350-300 بذر در مترمربع متغیر است.

نکته کلیدی: اگر بذور از لحاظ کیفیت مناسب نبوده و تاریخ مناسبی برای کاشت انتخاب نشود، به مقدار بذر مصرفی اضافه می‌شود.

انتخاب رقم مناسب برای کاشت گندم و جو

رقم مناسب تاثیر زیادی بر تناژ گندم و جو دارد. امروزه ارقام زیادی برای مناطق مختلف کشور تولید شده که هرکدام ویژگی‌های بخصوصی دارند.

یکی از سوالات رایجی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که پربازده ترین بذر گندم آبی و دیم چه رقمی است؟

کشاورزان عزیز باید توجه داشته باشند که اگر رقمی در یک منطقه یا استان عملکرد خوبی داشته، ممکن است در استان یا ناحیه دیگری عملکردش بالا نباشد، زیرا اقلیم هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است. ارقامی که سازگاری مناسبی برای اقلیم‌های سرد دارند، نباید در اقلیم‌های گرم کشت شوند و بالعکس.

بهترین رقم گندم و جو برای هرمنطقه رقمی است که سازگاری اقلیمی خوب، مقاومت مناسب به تنش‌های محیطی و آفات و بیماری داشته و عملکرد مطلوبی را حاصل کند.

انتخاب رقم مناسب برای هر منطقه نیز باید از طریق رصد داده‌های هواشناسی و همچنین مشورت با کارشناسان کشاورزی انجام شود.

عمق کاشت مناسب گندم و جو

کاشت بذر در عمق مناسب تاثیر زیادی بر سرعت سبز شدن، استقرار اولیه گیاهچه و تعداد پنجه موثر دارد. کاشت عمیق باعث کاهش تعداد پنجه‌های موثر (بارور) و تولید پنجه‌های علفی می‌شود. از طرفی کاشت در عمق زیاد باعث بروز بیماری‌هایی مثل پاخوره در گندم و جو می‌شود. در کشت سطحی نیز احتمال خسارت سرمازدگی زمستانه وجود دارد.

عمق کاشت گندم و جو
تاثیر عمق کاشت روی درصد سبز شدن گیاهچه‌های گندم

عمق کاشت مناسب برای گندم و جو بین 1 تا 3 سانتی‌متر است. در کشت‌های دیم و بسته به شرایط می‌توان بذر را در عمق 8-5 سانتی‌متری کشت کرد.

پنجه‌زنی موثر: عامل مهم در بهبود عملکرد

پنجه‌ها، ساقه‌های جانبی هستند که از کنار ساقه اصلی رشد می‌کنند. این پنجه‌ها می‌توانند مانند ساقه اصلی به خوشه رفته و عملکرد نهایی را افزایش دهند. بعضی از پنجه‌ها غیرموثر و علفی و برخی دیگر موثر هستند که پنجه‌های موثر تولید خوشه و دانه می‌کنند.

مرحله پنجه زنی گندم و جو

معمولا 3 تا 5 پنجه در گندم بسته به شرایط شکل می‌گیرد. عوامل مختلفی هستند که روی پنجه‌زنی گندم و جو اثرگذارند مانند میزان بذر مصرفی، عمق کاشت، تاریخ کاشت و… که اگر هرکدام از این موارد به درستی انجام نشود، تعداد پنجه‌های موثر (بارور) کم شده و عملکرد نهایی اُفت خواهد کرد.

کشاورز عزیز و همراهان اگرویار کلیه موارد و نکاتی که در این مقاله ذکر شد، به ظاهر اقداماتی ساده در مسیر تولید گندم و جو هستند اما توجه داشته باشید که رعایت همین نکات ساده تاثیر کلانی بر عملکرد مزرعه شما خواهند داشت.

لطفا با آگاهی کشاورزی کنید!

منابع

+ OYEWOLE, C. Department of Crop Production, Faculty of Agriculture, Kogi State University, PMB 1008, Anyigba, Kogi State, Nigeria.
+ Zhou, B., Sun, X., Ge, J., Li, C., Ding, Z., Ma, S., ... & Zhao, M. (2020). Wheat growth and grain yield responses to sowing date‐associated variations in weather conditions. Agronomy Journal, 112(2), 985-997.
+ https://wheat.org/
مقالات پیشنهادی برای مطالعه بیشتر
این آموزش را دوست داشتید؟
165
10

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

68 پاسخ

  1. سلام با این تورم وگرانی کشاورزان محصول کم بر داشت می کنند اصلا صرفه اقتصادی ندارد واز طرفی کشاورزبیچاره بامید درو هرچه توان دارد راخرج محصول می کندوهنگام برداشت وتحویل به سیلوها مبلغ محموله باتاخیر پرداخت می شود

  2. سلام من کشاورزی از استان مرکزی هستم امسال تقریبا ۸۰۰۰متر یعنی یک هکتارکمتر گندم ابی کاشتم با اینکه تجربه ابیاری بموقع پاییزی نداشتم وفقط باران اذرماه اومد رو گندمم وفصل بهار بخاطر خرابی پمپ اب خیلی دیر ابیاری بهاره انجام شد ولی بازهم حدود ۴تن گندم برداشتم چنانچهرمعیارهای کاشت وابیاری را بموقع انجام میدادم باید حدود ۷تن برداشت میکردم شما چطور میگید هکتاری حدودا ۲تن

    1. با سلام و احترام
      عددی که برای عملکرد گندم گفته شده، میانگین کل کشور است. قطعا کشاورزان عزیز در بعضی مناطق مختلف بالاتر و در بعضی نواحی پایین تر از این عدد برداشت می کنند.

      1. سلام وقت بخیر من کشاورز شمال هرمزگان منطقه حاجی آباد شهر فارغان هستم عمل کرد گندم تاهکتاری هشت تا نه تن می‌ره در صورتی که کود مرغ به زمین بریزی بهترین موقع کشت در بعضی قسمت اول تا دهم آذرماه خوبه البته بستگی به سال داره

        یی

        1. با سلام و احترام
          از اینکه تجربه تان را با ما به اشتراک گذاشتید، سپاسگزاریم، اما پیشنهاد ما به کشاورزان عزیز این است که تا حد امکان از کودهای حیوانی فرآوری نشده، استفاده نشود.

        2. سلام وقت بخیر
          ببخشین کود مرغی را در چه مرحله ای و هکتاری چقدر به گندم بدهیم ممنون میشم اگه جواب سوالم را به این شماره بفرستی ۰۹۱۴*******

    2. سلام احتمالا تمامی اقلیم‌های نقاط مختلف باهم متفاوتند هستند دلیل کمی عملکرد مال تمامی شرایط شمال و شرق و غرب و جنوب میباشد

  3. سلام،‌لطفا در مورد گندم آبی پیشگام هم مطلب بزارید ، عملکرد این رقم آبی عجیب و غریب هست، اما متاسفانه اکثر کشاورزان از این محصول آگاهی کمی دارن

    1. با سلام و سپاس از مطالعه مطلب و نظر ارزشمند جنابعالی
      انشاالله در آینده مطالبی در ارتباط با ارقام منتشر خواهیم کرد.

    2. سلام من رقم پیشگام کشت میکنم بین ۷ تا ده تن برداشت میکنم هر چقدر خاک غنی تر باشه برداشت بیشتر میشه وقتی هم محصول رسید ریزش کمتر از ارقام دیگر هست

      1. با سلام و احترام
        از اینکه تجربه تان را با ما به اشتراک گذاشتید، سپاسگزاریم. قطعا واکنش ارقام بسته به اقلیم منطقه و شرایط خاک و آبیاری و مدیریت مزرعه، متفاوت خواهد بود.

  4. من گندم بذرسیروان کاشتم هکتاری6ونیم برداشت کردم اما اسفند ماه از کود ریزمغزی وایی آمینه و کود جلبک محلول باشی کردم راضی بودم

  5. سلام من در منطقه شوشتر استان خوزستان کشاورزی میکنم زمین ابی میکارم،، چه رقم بذری استفاده کنم،، اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. سلام دوستان در زمین دیم و گرمسیری از کدام بذر باید بکاریم لطفا راهنمایی کنید

      1. با سلام و احترام
        اگر در مناطق شمالی استان خوزستان هستید، بله گندم مهرگان برای مناطق شمالی خوزستان مناسب است.

    1. با سلام و احترام
      امکان کاشت در اوایل آذر وجود دارد ولی به دلیل زمان بر شدن و اختلال در پنجه زنی تعداد خوشه موثر کمتر و عملکرد کاهش پیدا می کند. در صورتی که کشت را در این تاریخ انجام می دهید مقدار بذر مصرفی را حدود 15 درصد افزایش دهید.

      1. من اوایل اذر میکارم گندمم با اولین باد میخوابه.امسال میخوام دیماه بکارم که نخوابه.نظرتون چیه؟

        1. با سلام و احترام
          تاریخ کاشت در خوابیدگی یا ورس تاثیری ندارد. زمان رشد ساقه بیش تر از 150 کیلوگرم در هکتار اوره استفاده نکنید و در شروع رشد ساقه از سیلیکات پتاسیم استفاده کنید.

  6. با سلام و خسته نباشید واقعا مطالبتان خیلی عالی بود در مورد زمان و اندازه گندم
    بنده سجاد اسماعیلیان کشاورز کوهدشتی استان لرستان هستم سال گزشته از ۸۰۰۰ متر ۶ تن گندم برداشت کردم از زمینی ک مرغوب و کود حیوانی کرده بودم
    اما از زمینی ک کود حیوانی نداشت از هکتاری ۳ تن برداشت کردم هر دو زمین هم مثل هم آبیاری بارانی شدن
    ولی میخوام بدانم واقعا چرا میگین کود حیوانی برای زمین کشاورزی مناسب نیست با تشکر

    1. با سلام و احترام
      دلیل اصلی افزایش عملکرد شما مستقیما وابسته به مصرف کودهای دامی نیست. قطعا تفاوت های دیگه ای هم داشته که یا دقیقا در نظر نگرفتید و یا توجه کافی نداشتید. اما بطور کلی مشکلاتی که کودهای دامی ایجاد می کنند باعث افزایش احتمال پوسیدگی ریشه، افزایش بیماری پاخوره و افزایش علف های هرز در سال آینده خواهد شد. ما کودهای دامی را رد نمی کنیم اما مقدار مصرف هر چه کمتر باشد خسارت کمتر خواهد بود که باید به این مسئله توجه کنید و بیش از حد مصرف نکنید.

  7. سلام خدمت مهندسان وکشاورزان عزیز
    بنده کشاورز خوزستانی هستم فصل گذشته گندم هنگام گل دهی هوابطور کم سابقه ای سرد شد به نظرمن این کاهش دما تاثیر خوبی رو افزایش تناژ این محصول گذاشت بطور متوسط یک الا دوتن درهکتار افزایش محصول داشتیم

    1. سلام.بنده گندمکار تهران هستم. گندم ده تن در هکتار هم برداشت کردم ولی همه چی به نوع بذر و منطقه بستگی دارد.

        1. سلام به شما
          برای انتخاب رقم به داشبورد کشاورز مراجعه کنید و از بخش سامانه های اگرویار به سامانه ارقام دسترسی پیدا می کنید و می توانید رقم گندم منطقه تان را پیدا کنید.

        1. سلام خدمت شما
          برای انتخاب رقم می توانید به سامانه انتخاب رقم اگرویار مراجعه کنید. از طریق این لینک به داشبورد کشاورز وارد شده و از بخش سامانه های اگرویار به سامانه ارقام دسترسی خواهید داشت.

  8. سلام وقتتون بخیر، آیا برای کشت دیم در منطقه زرند کرمان اوایل آذر زمان مناسبیست؟؟ و در هر هکتار چه میزان گندم بایدکشت کرد؟ با تشکر

  9. باسلام درمنطقه قروه کردستان زمین دیم کشاورزی دارم کاشت نکردم آیا کاشت الان امکان دارد سپاسگزارم

    1. با سلام و احترام
      خیر در حال حاضر امکان کاشت گندم و جو در منطقه شما به دلیل سرد بودن منطقه وجود ندارد چون از بازه تاریخ کاشت بسیار گذشته و دیر شده است. یکی از مشکلات کاشت دیرهنگام گندم و جو این است که پنجه زنی مطلوبی نداشته و در نتیجه عملکرد هم کم خواهد بود.

        1. با سلام و احترام
          ممنون از اینکه تجربه تان را با ما به اشتراک گذاشتید.

  10. سلام.من از منطقه کلیبر استان اذریگبایجان شرقی هستم.ما الگویی گشتمون رو از دیم پارس اباد و جعفر اباد مغان میگیریم.و متاسفانه بخاطر نبود رطوبت فعلا موفق ب کاشت نشده ایم.کشاورزان دیم کار منتظر باران و رطوبت هستن.ما موفق برف همزمان با بارشبرف هم زمین کاشتیم اتفاقا عالی هم شده.بنظر بنده عوامل زیادی در رشد و بار دهی محصول موثر هستن.و صد البته قسمت خدا ی چیز دیگست.خدا قوت

    1. سلام من دیمکار استان مرکزی منطقه خرقان سردسیر کوهستانیش هستم میخواستم بدونم کدام نوع بذر واسه این منطقه خوبه وچقدر در هکتار باید بذر بریزیم و کاشت گندم در چ ماهی از سال برای این منطقه مناسب خواهد بود

    2. باسلام خدمت دوستان عزیز
      بنده کشاورز استان همدان شهرستان نهاوند هستم
      من امسال گندم دوروم را به صورت آزمایشی کاشتم تاریخ کاشت اواسط آذرماه بوده وازکود npkگرانوله یا همون دی آمونیوم فسفات به عنوان کود ریشه استفاده کردم ودربدترین شرایط بهترین بازدهی روداشت یعنی هکتاری یازده تن منظورم از شرایط بد اینه که من ابتدا سم پاشی علف هرز وسن گندم رو انجام دادم و چون فصل بارندگی بود بعد از چند روز کود اوره هم پاشیدیم ولی متاسفانه بارندگی به اندازه کافی نبود واب هم برای آبیاری موجود نبود به همین خاطر گندم به شدت سوخت و از بین رفت وخیلی عقب افتاد ولی باز با همه این شرایط بهترین بازدهی روداشت.
      شاید اگر این اتفاقات نمی افتاد باردهی بیشتر هم میشد.

    1. باسلام خدمت دوستان عزیز
      بنده کشاورز استان همدان شهرستان نهاوند هستم
      من امسال گندم دوروم را به صورت آزمایشی کاشتم تاریخ کاشت اواسط آذرماه بوده وازکود npkگرانوله یا همون دی آمونیوم فسفات به عنوان کود ریشه استفاده کردم ودربدترین شرایط بهترین بازدهی روداشت یعنی هکتاری یازده تن منظورم از شرایط بد اینه که من ابتدا سم پاشی علف هرز وسن گندم رو انجام دادم و چون فصل بارندگی بود بعد از چند روز کود اوره هم پاشیدیم ولی متاسفانه بارندگی به اندازه کافی نبود واب هم برای آبیاری موجود نبود به همین خاطر گندم به شدت سوخت و از بین رفت وخیلی عقب افتاد ولی باز با همه این شرایط بهترین بازدهی روداشت.
      شاید اگر این اتفاقات نمی افتاد باردهی بیشتر هم میشد.

    2. سلام.دراستان بوشهر.شهرستان خورموج چه بذری کشت شود برا کشت گندم دیم و چه مقداری باشه که این بذر درونش آبی و کمبود باران مقاوم باشه.تشکر

      1. با سلام و احترام
        برای انتخاب رقم در منطقه شما پیشنهاد می کنیم به سایت شبکه جامع کارشناسان کشاورزی مراجعه کنید و با کارشناسان منطقه تان مشورت کنید. در کشت دیم گندم در مناطقی با کمتر از ۲۵۰ میلی متر بارندگی مقدار بذر حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم در هکتار مناسب است. اما اگر کشت دیم در مناطق با بیش از ۳۰۰ میلی متر بارندگی دارد بذر مصرفی بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم خواهد بود.

  11. سلام خسته نباشی بنده در شرقی ترین نقطه استان هرمزگان شهرهشتبندی هستم میخوام بدونم با چه روشی میشه میزان تناژ بالا ببریم اخه اینجا بیشتر تر از ۳تن جواب نداده به صورت غرق ابی از چه نوع گندمی استفاده کنیم برای بالا بردن تناژ و ایا میشه از کود حیوانی مرغی میشه به صورت طزریقی به شیوع قطره ای یا غرق ابی استفاده کنیم در چند هفتگی کود به زمین بدیم تا بهبود پنچه ای بهتر باشه میشه همین جا جوابمون بدی وقت کارشناس ندارم بخدا با تشکر از شما محمودی نژاد از هشتبندی

    1. با سلام و احترام
      برای افزایش تناژ باید برنامه ریزی درستی داشته باشید. از مهم ترین نکته ها برای برنامه ریزی استفاده از برنامه غذایی اختصاصی برای مزرعه شماست. از زمانیکه برنامه غذایی از تیم ما دریافت کنید تا زمان برداشت کارشناسان ما همراه شما هستند. به آبیاری ها در زمان های کلیدی دقت کنید و قبل از کاشت حتما به تاریخ کاشت هم توجه کنید. مواردی مانند عمق کاشت و میزان بذر مصرفی هم در بهبود تناژ گندم و جو بسیار موثرند.

  12. سلام.بنده ازکشاورزان شهرستان سرخس استان خراسان رضوی هستم میخواستم درمورد بذرجو( جلگه) بپرسم میزان تحمل سرماچقدره .برای اینکه ماامسال سرما منفی بیست درجه داریم

    1. با سلام و احترام
      بذر جو رقم جلگه برای مناطق سردسیر و معتدل مناسب است.

  13. سلام مردم کشاورز عزیزم من کشاورزی هستم که هرسال سطح کشت درحد۵۰هکتارانجام میدم .فقط کشاورزان عزیزخیلی کوتاه عرض میکنم کشت غرقابی روحذف وقطره ای حتما انجام بدین.وبعدازکودهای ان پی کا وهیومک اسیدوسولفات روی درمرحله اول کاشت بلافاصله بعدازپنجه زنی فراموش نکنیدکه تاثیربسزایی دربرداشت دارید

    1. با سلام و احترام
      اگر تمایل به ایجاد ارتباط با کشاورزان کشور و کارشناسان را دارید، پیشنهاد می کنیم در شبکه جامع کارشناسان کشاورزی ایران عضو شوید تا از طریق این سامانه کشاورزان و کارشناسان با جنابعالی ارتباط بگیرند.

  14. سلام بذر گندم بی داس سر خوشه یا اصطلاح مه ولات گندم کل بهترین بازده وخوش خوارکاه آن است بذر درهکتاردویست کیلویی آبی چهار تن است کاه آناز بقیه گندم ها بیشتر وخوش خوار تر است

    1. با سلام و احترام
      از اینکه تجربه تان را با ما به اشتراک گذاشتید، سپاسگزاریم.

        1. با سلام و عرض ادب
          تاریخ کاشت جو در مناطق گرمسیری تا اواخر آذرماه است.

  15. سلام.من زمینی دارم که کنار یک بیشه هست و درختای زیادی داره و متاسفانه گنجشک های زیادی داره و باعث خسارت به محصول میشن،،راهکار موثر برای مقابله با گنجشک ها چی هست؟ آیا سمی وجود داره که فراریشون بده؟

    1. با سلام و عرض ادب
      یکی از دلایلی که باعث حمله گنجشک ها در اوایل کاشت میشود، این است که بذر اضافی گندم و جو روی خاک باقی بماند. پس دقت کنید که کاشت درستی داشته باشید و بذر به میزان کافی مصرف شود تا بذر اضافی روی خاک نباشد. پیشنهاد دستگاه های کلاغ پران هم به جنابعالی داریم. اگر بتوانید تهیه کنید می تواند مفید باشد. زمانیکه بوته ها سبز شوند دیگر خسارتی از سمت گنجشک یا کلاغ نخواهید داشت.

  16. سلام خسته نباشین
    یه سوال داشتم اگه گندم آبی رو تو شرایط دیم بکاریم چه اتفاقی میافته

    1. سلام و خداقوت خدمت جنابعالی. در این شرایط عملکرد پایین‌تر از رقم مخصوص دیم خواهد بود.

  17. سلام وقت تون بخیر
    ما چند سالی هست که به گیلان شهرستان رودسر مهاجرت کردیم و کشاورزی میکنیم. اینجا فقط یکبار در سال برنج کشت میشه من میخوام بدونم اینجا چه نوع گندمی میتونم بکارم؟

  18. سلام
    ما در گیلان، شهر رودسر روستای بازکل زندگی می‌کنیم و 3 هکتار زمین داریم که شالی میاریم برای کشت دوم می‌خواستیم گندم بکاریم اما کشاورزهای بومی به ما میگن که اینجا گندم عمل نمیاد آیا این حرف درسته؟

    1. سلام خدمت شما. گندم سازگاری بالایی به تنوع زیای از اقلیم‌ها دارد. درصورتی که خاک مزرعه مناسب باشد و نیازهای تغذیه‌ای را در قالب برنامه کودی رفع کنید، عملکرد مناسبی برداشت خواهید کرد. البته با توجه به بارندگی‌های زیاد در منطقه و احتمال بروز بیماری‌های قارچی، توجه ویژه‌ای هم به این موضوع داشته باشید.

  19. سلام ببخشید من برای گندم دیم هکتاری 250کیلو گندم استفاده کرد ب نظرتون موقعی ک گندم میخواد برسه اواخر بهار و اوایل تابستان باد زده میشه یا ن

    1. سلام. اگر در منطقه شما وزش بادهای خشک و سوزان رایج است، احتمال سبز خشک شدگی مزرعه وجود دارد و ارتباطی به میزان بذر مصرفی ندارد. اگر رطوبت کافی در خاک وجود داشته باشد و همچنین بعضی ترکیبات ضدتنش مثل سیلیکات پتاسیم را در این دوره محلول‌پاشی کنید، تاحد زیادی می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید. توجه کنید که سیلیکات پتاسیم را درصورتی اسپری کنید که بوته‌ها ارتفاع و دانه‌بندی مناسبی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *