کوددهی مناسب برای مرحله خوشه دهی و پر شدن دانه گندم و جو

خوشه دهی گندم و جو

3 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

با نزدیک شدن به خوشه دهی گندم و جو چند نکته در بحث کوددهی و تغذیه وجود دارد که اگر رعایت نشود منجر به کاهش عملکرد مزرعه‌تان می‌شود.

سوال بسیاری کشاورزان این است که بهترین کود برای افزایش تناژ گندم چیست و چه مرحله‌ای مهم‌تر است؟ دقت داشته باشید که در گندم و جو برای بهبود عملکرد تمام مراحل مهم هستند و ما در مطالب آموزشی گندم و جو به این موضوع اشاره داشته‌ایم.

با توجه به نقش کلیدی مرحله ظهور خوشه‌ها یا خوشه‌دهی گندم و جو در بهبود عملکرد، در این محتوا چند نکته به شما کشاورزان پرتلاش برای بهتر شدن مرحله ظهور خوشه‌ها ارائه می‌دهیم.

نکات مصرف کودها در خوشه‌دهی گندم و جو

پس از ظهور خوشه‌ها نیاز است تا گرده افشانی و سپس بستن دانه اتفاق بیفتد تا در نهایت به عملکرد برسید و بهتر است به کوددهی همراه با برنامه ریزی و طی چند مرحله توجه کنید.

تغذیه ابتدای خوشه‌دهی گندم و جو

بعد از ظهور سنبل، طی عمل گلدهی و گرده‌افشانی، دانه داخل سنبله تشکیل می‌شود. بنابراین تعداد دانه در سنبله در این مرحله تعیین می‌شود. این پارامتر یکی از مهمترین صفاتی است که بصورت مستقیم روی عملکرد نهایی گندم و جو تاثیر می‌گذارد و باید در این مرحله از کودهای مناسب استفاده کرد.

با استفاده از برخی مواد کودی ازجمله ریزمغذی‌ها در این مرحله می‌توان تعداد دانه در سنبله و عملکرد دانه را بصورت معنی‌دار افزایش داد. این کودها باعث افزایش کیفیت گرده‌افشانی و تلقیح و همچنین افزایش تعداد دانه روی سنبل گندم و جو می‌شوند.

توجه شود که هرگونه تنش آبی در این مرحله باعث افت شدید عملکرد خواهد شد. بنابراین کوددهی زمانی موثر خواهد بود که مدارها و حجم آبیاری بصورت بهینه تنظیم شده باشد.

 تغذیه در مرحله پر شدن دانه

پس از خوشه‌دهی گندم و جو و تلقیح، مرحله پر شدن دانه است. در ابتدای این مرحله اگر بذر گندم و جو را فشار دهید مایع سفید رنگی از آن خارج می‌شود. این مرحله را شیری شدن دانه می‌گویند.

در ادامه این مرحله، انتقال مواد از برگ به دانه، به افزایش ماده خشک دانه منجر شده و مایع درون بذر حالت خمیری پیدا می‌‎کند که به آن خمیری شدن نرمِ دانه گفته می‌شود.

خوشه دهی گندم و جو

استفاده از برخی ترکیبات پیامرسان ازجمله سیلیکات پتاسیم در مرحله پرشدن دانه (خمیری نرم) باعث افزایش انتقال مواد از برگ‌ها به دانه، پرشدن دانه و افزایش عملکرد می‌شود. این کود را می‌توان بصورت محلول‌پاشی برگی در دزهای مناسب استفاده کرد.

نکته مهم
درست است که سیلیکات پتاسیم نقش مهمی در انتقال مواد بسمت دانه دارد، اما محلول پاشی زودتر از موعد این ترکیب احتمالا منجر به علت القاء پیام برای زودرسی بوته‌ها خواهد شد. محلول پاشی دیرتر از موعد نیز گاهی اوقات باعث کاهش اثرگذاری سیلیکات پتاسیم در پروسه انتقال مواد می‌شود.

موارد مهم مدیریت کوددهی گندم و جو در مراحل نهایی رشد جهت دستیابی به عملکرد مطلوب در این مقاله خدمت کشاورزان و کارشناسان عزیز ارائه شد. قطعا بسته به منطقه و شرایط کشت نقاط قوت و ضعفی در هر مزرعه وجود دارد. پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که نقاط قوت را برای سال‌های آینده اجرایی کنید و برای نقاط ضعف نیز با مدیریت صحیح، راهکارهای درستی را برنامه‌ریزی کنید.

یقینا کشاورزانی که همواره تمام موارد از قبل از کاشت تا بعد از برداشت را به صورت اصولی و با برنامه‌ریزی انجام می‌دهند، نتیجه بسیار مطلوبی خواهند گرفت.  

درخواست برنامه کوددهی اختصاصی گندم و جو

این آموزش را دوست داشتید؟
20
1

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دریافت برنامه کوددهی اختصاصی