بررسی 5 دلیل زرد شدن برگ درختان میوه

زرد شدن درخت میوه https://www.publicdomainpictures.net/en/view-image.php?image=211974&picture=green-leaves-turning-yellow

4 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

متاسفانه زرد شدن برگ درخت میوه غیر از زمان خزان، مشکلات زیادی را برای درختان بوجود می‌آورد که اگر بموقع اقدام نشود شاهد کاهش عملکرد و تناژ خواهید بود.    

زرد شدن برگ درختان میوه دلایل مختلفی دارد، اما مسئله مهم این است که هر زردشدگی تنها یک علت ندارد و چندین عامل در این مشکل دخیل هستند.

دلایل زرد شدن برگ درختان میوه

در یک باغ اگر زرد شدن برگ درختان اتفاق بیفتد، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و برای بررسی دلایل، بایستی شرایط اختصاصی هر منطقه و باغ را در نظر بگیرید. 

تنش گرمایی

زرد شدن برگ درختان میوه
زرد شدن برگ درخت بادام در اثر گرما

تنش گرمایی در باغات یک علت زرد شدن برگ درختان در فصل تابستان است. به دلیل اینکه در شروع گرما در اکثر باغات، درخت بار زیادی دارد هر تنشی از جمله تنش گرمایی باعث می‌شود که درخت از نظر تامین عناصر غذایی دچار مشکل شده و توان فتوسنتزی آن هم شدیدا تحت تاثیر گرما قرار بگیرد.

متاسفانه در اثر گرما، روزنه‌های برگ بسته شده و فتوسنتز نیز کم خواهد شد که این شرایط منجر به زرد شدن برگ درخت می‌شود.

پوسیدگی‌های ریشه

ریشه‌های درخت بخشی هستند که در بسیاری باغات مورد کم توجهی قرار می‌گیرند. نکته مهم این است که اگر پوسیدگی ریشه اتفاق بیفتد اولین نشانه آن زرد شدن برگ درخت میوه است که در اغلب موارد با کمبود عناصر اشتباه گرفته می‌شود. متاسفانه اگر دما هوا نیز زیاد باشد و قارچ‌های بیماری زا هم در ناحیه ریشه گسترش یابند، پوسیدگی ریشه بیش‌تر هم خواهد شد.

کمبود عناصر

زرد شدن برگ درخت میوه
ttps://www.earthjuice.com/support-materials/resources/plant-nutrient-deficiencies
زرد شدن برگ درختان انگور دراثر کمبود عناصر غذایی

از دلایل مهم زرد شدن برگ درخت میوه با شروع فصل گرما، کمبود برخی عناصر است. بسیاری افراد معتقدند که کمبود آهن برای درختان میوه یا کمبود نیتروژن یا حتی گوگرد دلیل اصلی این زردی‌ها است، این درحالیست که نمی‌توان نظر قطعی برای این زردشدگی داد و باید احتمال کمبود یا حتی بیشبود برخی عناصر دیگر را هم داد. 

در کمبودها نقش مدیریت برنامه کودی یک اصل است، از این جهت که ممکن است زمان محلول پاشی یا مصرف ریشه‌ایِ کودها درست نبوده که باعث عدم جذب عناصر شده است. در چنین زمانی دلیل اصلی زرد شدن برگ درخت میوه باید مشخص شود تا بقیه راهکارها مفید باشند درغیراینصورت محلول پاشی غیراصولی یا مصرف ریشه‌ای در زمان نادرست منجر به خسارت بیش‌تر یا رفع موقتی کمبود خواهد شد.

نکته
برای درمان کمبود عناصر در درختان، محلول پاشی به صورت مقطعی باعث رفع زردی می‌شود و برای رفع کامل آن باید مصرف ریشه‌ای هم باشد. ضمن اینکه منبع کود هم مهم است و باید به درصد عناصر نیز در کود دقت کافی داشته باشید.

تنش خشکی

زرد شدن برگ درخت میوه دراثر تنش خشکی
https://growgreatfruit.com/four-reasons-for-yellow-leaves-on-fruit-trees/
زرد شدن برگ‌های درخت گیلاس بر اثر تنش خشکی (مسدود شدن قطره‌چکان نوار تیپ)

هر زمان که درخت میوه از نظر آبی دچار کمبود شود، روزنه‌ها بسته شده و تاثیر منفی بر فتوسنتز دارد که متاسفانه یکی از اولین اثرات آن، زرد شدن برگ‌ درخت میوه است.

در بسیاری موارد نیز زرد شدگی در اثر تنش خشکی با نکروز و مرگ برگ‌ها همراه است که دیگر قابل برگشت هم نخواهد بود. تشخیص زرد شدن برگ درخت میوه در اوایل بروز تنش خشکی ممکن است با کمبود برخی عناصر یا آفت و بیماری اشتباه گرفته شود که به هر حال باید برای رفع آن اقدامات کافی انجام شود.

آفات و بیماری‌ها

زرد شدن برگ درخت

خسارت آفات و بیماری‌ها به شکل‌های مختلف در باغ مشخص می‌شود و تنها یک علامت نشاندهنده حضور آفت یا بیماری نیست. یک نکته مهم این است که زرد شدن برگ درخت میوه به دلیل آفت یا بیماری، لکه‌ای است و ممکن است در کل باغ مشاهده نشود.

در بسیاری موارد زرد شدن برگ درخت میوه آلوده به آفت یا بیماری با اثرات حضور آفت و عامل بیماریزا همراه است، اما گاهی هم علائم کمبود عناصر یا تنش‌های دیگر در آن درخت مشخص است.

مسئله‌ای دیگری که برای زرد شدن‌های ناشی از بیماری مطرح است در ارتباط با عامل بیماری بوده که می‌تواند قارچی، باکتریایی یا حتی ویروسی باشد.

کشاورزی امروز دنیا بسمت هوشمندسازی و استفاده بهینه از سامانه‌های مدیریت مزرعه و باغ پیش می‌رود. اگر خواهان بهبود عملکردتان هستید، پیشنهاد تیم اگرویار این است که با سامانه‌های هواشناسی کشاورزی و مدیریت مزرعه و بازدید تخصصی به سمت هوشمندسازی کشاورزی پیش بروید.

6 راهکار کنترل زردی برگ درختان میوه

  • مصرف درست و اصولی کودها مطابق با برنامه کودی اختصاصی هر باغ میوه.
  • برنامه ریزی مدارهای آبیاری طی فصل رشد و جلوگیری از هر گونه تنش خشکی به درختان.
  • مصرف کودهای دارای عنصر سیلیسیم (مثال: سیلیکات پتاسیم) جهت بهبود مقاومت درختان میوه به هر نوع تنش.
  • مدیریت مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها در باغ.
  • رعایت بهداشت باغ و جمع آوری بموقع بقایای گیاهان جهت کاهش جمعیت آفات و بیماری‌ها.
  • انجام محلول پاشی کود آهن یا مصرف ریشه‌ای در صورت اطمینان از اینکه دلیل اصلی زرد شدن برگ درخت کمبود آهن است.

سوالاتی در ارتباط با زرد شدن برگ درختان میوه

علت زرد شدن برگ درختان در فصل تابستان چیست؟

زردشدگی برگ درختان در فصل تابستان دلایل متعددی دارد که از جمله آن‌ها تنش گرمایی است که در بسیاری موارد خسارت زیادی به باغ می‌زند و در برخی مناطق گرما با بادهای گرم همراه است. سایر علل زرد شدن برگ‌ها مربوط به پوسیدگی‌های ریشه، کمبود یا بیشبود عناصر، تنش خشکی و آفات و بیماری‌ها می‌باشد.

برای رفع زردی ناشی از کمبود آهن چه اقداماتی نیاز است؟

اگر اطمینان حاصل شد که کمبود آهن عامل زرد شدن برگ درختان است بسته به شرایط خاک و روش مصرف از کودهای آهن با منبع مناسب استفاده کنید.

منابع

+ Cytological, physiological, and transcriptomic analyses of golden leaf coloration in Ginkgo biloba L. 2018. Horticulture Research, 5:12. Doi: 10.1038/s41438-018-0015.
+ https://greenvistava.com/leaves-turning-yellow-in-summer/
این آموزش را دوست داشتید؟
63
4

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

16 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دریافت برنامه کوددهی اختصاصی