نقش سولوپتاس در بهبود عملکرد گندم و جو

2 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

اگر میزان کافی از کودهای پتاسه در مزارع گندم و جو مصرف نکنید، پر نشدن و یا چروکیدگی دانه‌های گندم و جو و نهایتا کاهش عملکرد اتفاق می‌افتد.

یکی از مهم‌ترین منابع کودی تامین پتاسیم، کودهای سولفات پتاسیم پودری معروف به سولوپتاس است. دقت کنید که از اواسط ساقه روی (مرحله رشد ساقه) تا ابتدای ظهور خوشه‌ها زمان کلیدی برای مصرف سولوپتاس است. نقش بسیار پراهمیت پتاسیم در انتقال مواد به سمت خوشه‌ها دلیل تاکید ما بر این مسئله است.

تاثیر مصرف سولوپتاس در گندم و جو

در زمان ساقه روی (رشد طولی ساقه) گندم و جو، خوشه جدید درون ساقه در حال رشد است. مصرف سولفات پتاسیم یا سولوپتاس در این مراحل رشدی باعث افزایش عملکرد نهایی گندم و جو خواهد شد. در ادامه چند مورد از نقش‌های مهم پتاسیم در گندم و جو را مشاهده می‌کنید.

  • انتقال مواد فتوسنتزی و عناصر مغذی از برگ‌ها بسمت خوشه‌های گندم و جو
  • کمک به ساخت پروتئین‌ها برای پر شدن دانه‌ها
  • بهبود انتقال آب بسمت دانه‌ها و جلوگیری از چروکیدگی دانه‌ها 

زمان و مقدار مصرف سولوپتاس در گندم و جو

دقت داشته باشید که عنصر پتاسیم منجر به ایجاد سیگنال پیری و زودرسی در گندم و جو می‌شود. لذا استفاده نادرست از سولوپتاس در زمان و یا مقدار نامناسب منجر به کاهش عملکرد از طریق کاهش طول دوره پر شدن دانه خواهد شد.

برای جلوگیری از خسارات احتمالی مصرف نادرست سولوپتاس ضروری است که این کودها در طی یک برنامه کودی مشخص و علمی مصرف شود. در برنامه کودی گندم و جو نوع کود، زمان مصرف، مقدار و روش مصرف کود تمام کودهای مورد نیاز و همچنین کود سولوپتاس در اختیار شما قرار می گیرد.

اگر مزرعه شما در مرحله خوشه دهی یا سنبله قرار دارد، در مرحله خمیری شدن دانه می‌توانید از کودهای سیلیکات پتاسیم به صورت محلول پاشی برگی نیز استفاده کنید. این کار باعث افزایش انتقال مواد از برگ‌ها به دانه و افزایش تناژ می‌شود.

این آموزش را دوست داشتید؟
20
2

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دریافت برنامه کوددهی اختصاصی