شبکه جامع کارشناسان کشاورزی ایران

در این شبکه، کارشناسان حوزه‌های مختلف کشاورزی حضور دارند. شما هم به این جمع بپیوندید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

تکنیک بذرمال گندم و جو: کاربرد مهم و روش مصرف

کاشت گندم و جو

3 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

آنچه دراین مقاله می‌خوانید...

طی آماده سازی برای کاشت گندم و جو چند مورد کاربردی از جمله تکنیک بذرمال برای کشاورزان عزیز وجود دارد که اگر دست کم گرفته شود، نمی‌توانند نتیجه دلخواه را از مزرعه گندم و جو بگیرند. این موضوع بخصوص در اراضی دیم گندم و جو به دلیل کمتر بودن رطوبت خاک اهمیت ویژه‌ای دارد.

پس با ما همراه باشید تا در این محتوا آموزشی به چند مورد از اهمیت تکنیک بذرمال گندم و جو قبل از کاشت اشاره کنیم.

بذرمال چیست؟

بذرمال یک تکنیک کاربردی به معنی اسپری ترکیبات دارای عناصر غذایی روی بذرها است. دقت کنید که برای بهبود جوانه‌زنی و استقرار گیاه برای مزارع گندم و جو باید تکنیک بذرمال مدنظر کشاورز عزیز باشد تا شاهد رشد و استقرار مناسب باشد.

دقت داشته باشید که بذرها را درون محلول بذرمال بطور کامل غوطه ور نکنید.

اگر از بذرمال برای بذر گندم و جو استفاده نکنید، چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورتیکه تکنیک بذرمال قبل از کاشت گندم و جو مورد توجه قرار نگیرد، احتمال جوانه زنی پایین و استقرارِ ضعیف گیاهچه‌ها افزایش خواهد یافت و بالتبع در چنین شرایطی شاهد کاهش رشد پنجه‌های موثر در بوته‌های گندم و جو و در نهایت کم بودن عملکرد نهایی خواهید بود.

اهمیت بذرمال قبل از کاشت بذر گندم و جو چیست؟

اهمیت تکنیک بذرمال قبل از آغاز به کاشت گندم و جو از این نظر است که باعث بهبود شرایط جوانه‌زنی و استقرار مناسب بوته‌ها خواهد شد.

بذر گندم و جو بعد از جوانه زنی باید بسرعت در خاک مستقر شود تا از منابع آبی و عناصر غذایی خاک بتواند بدرستی و در زمان‎‌های کلیدی استفاده کند. پس تنها جوانه زنی سریع در تکنیک بذرمال گندم و جو مدنظر نیست، بلکه استقرار سریع و پرقدرت گیاهان گندم و جو نیز بسیار مهم است. برای این هدف مهم بایستی از همان ابتدا جوانه زنی، توسعه ریشه‌چه و سپس ریشه گیاهچه مناسب باشد و در واقع پس از جوانه زنی، ریشه چه سریع توسعه یابد و با جذب بموقع منابع آب و عناصر غذایی به سمت توسعه بخش هوایی نیز پیش برود.

چه عناصر و ترکیباتی در بذرمال گندم و جو موثرند؟

در روش بذرمال از عناصر ریزمغذی و یا دیگر ترکیبات استفاده می‌شود اما عملکرد عنصر روی (Zn) به عنوان مهم‌ترین عنصر به اثبات رسیده است. در ترکیبات بذرمال که دارای عنصر روی هستند، علاوه بر این عنصر، اسیدآمینه تریپتوفان (پیش ساز هورمون اکسین) نیز وجود دارد که این هورمون نقش کلیدی در تولید و توسعه ریشه دارد. توجه کنید که استقرار موفق و سریع بذر با توسعه وسیع و زودهنگام آن ارتباط مستقیم دارد و این شرایط تنها با انجام تکنیک‌هایی مفید از جمله بذرمال روی و اسیدآمینه امکان پذیر است.

دقت داشته باشید که بهتر است از ترکیبات دارای روی با درصد بالا استفاده کنید که می‌تواند کمک زیادی به بهبود جوانه زنی، استقرار بذر و رشد و توسعه ریشه کند. تاکید می‌کنیم که مقدار مصرف کودهای بذرمال حاوی عنصر روی را رعایت کنید زیرا مقادیر بیش از حد آن مانع جوانه زنی خواهد شد.

بذرمال را چگونه انجام بدهیم؟

بذرمال گندم و جو

در زمان انجام بذرمال باید مقدار مشخصی از کود بذرمال را ابتدا در آب حل کرده و قبل از کاشت روی بذرها اسپری کنید و پس از خشک شدن بذرها می‌توان کشت را شروع کرد. پیشنهاد می‌شود به لیبل روی کود بذرمال توجه کنید زیرا میزان مصرف بسته به شرکت تولیدکننده متفاوت است.

پیشنهاد ویژه
کشاورزان عزیز تا به این قسمت از مطلب با نحوه بذر مال و اهمیت آن آشنا شده‌اید ولی یک نکته مهم دیگر هم باقی مانده است: بعد از سبز شدن گندم و جو چه کاری باید انجام داد؟ نکته مهم دقیقا در همین سوال است که اگر پاسخ درستی بتوان پیدا کرد می‌توان به راحتی به افزایش عملکرد گندم جو دست یافت.
پیشنهاد ما برنامه کودی است که یکی از راهکارهای مهم برای افزایش عملکرد و کاهش هزینه‌ها می‌باشد. برنامه کودی در چهار بخش کلیدی شما را راهنمایی می‌کند تا با انتخاب مناسب‌ترین کود، بهترین زمان مصرف کودها، مقدار مصرف کود و شیوه مصرف کود بتوانید به افزایش عملکرد دست یابید.
اگر نگران مدیریت آفات و بیماری‌ها در طول فصل رشد هستید باید بگوییم که برنامه کودی یک بخش پشتیبانی و راهنمایی نیز جهت کنترل آفات و بیماری در طول فصل رشد نیز دارد که شما با ارتباط به موقع با کارشناسان می‌توانید بخش زیادی از این مسائل را کنترل و مدیریت کنید.

کودهای پیشنهادی برای بذرمال چیست؟

بذرمال روی دایان یکی از موثرترین کودها برای تقویت بنیه بذر است. در این کود بذرمال شاهد بهبود شرایط جوانه‌زنی و استقرار موفق خواهید بود و در شرایط تنش‌هایی چون شوری، استفاده از این کود بذرمال زمینه ساز ۲۰ تا ۳۰% جوانه زنی و استقرار موفق خواهد بود. مزیت دیگر بذرمال با روی وافر دایان این است که محدودیت زمانی برای بذرمال وجود ندارد و چند ماه قبل از کاشت هم امکان استفاده از بذرمال با روی وافر دایان وجود دارد.

این آموزش را دوست داشتید؟
53
5

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

4 پاسخ

  1. باسلام
    بنده تازه با این سایت آشنا شدم به نظر میاد برای کشاورزان مفید باشد.
    با تشکر از زحمات شما

  2. با سلام. آیا در این روش نیاز به افزودن سم سیاهک هم هست؟ اگر هست؛ پیش از کود یا پس از کود باید افزوده شود؟ با تشکر

    1. با سلام و عرض ادب
      هر دو مورد باید اجرا شوند. اگر بذر با قارچ‌کش مناسب ضدعفونی نشده، در ابتدا با قارچ‌کش مناسب ضدعفونی کنید. بعد از چند ساعت اقدام به اسپری کود بذرمال روی بذور کنید. حدالامکان از ترکیب قارچ‌کش و کود بذرمال خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی