کود سولفات پتاسیم؛ ویژگی‌ها، زمان و نحوه مصرف

کود سولفات پتاسیم که به نام سولو پتاس و کود پتاس بالا نیز شناخته می‌شود، به صورت گسترده در مزارع و باغات مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف این کود به دلیل نقش مهم پتاسیم که به عنوان عنصر کیفیت شناخته می‌شود، اهمیت زیادی دارد. پتاسیم به افزایش درصد آب سلول‌های گیاهی، افزایش کیفیت، رنگ و عملکرد محصول کشاورزی کمک می‌کند.

 در این مطلب روش، زمان مصرف و درصد عناصر و همچنین، نکات مهم در مورد مصرف کود سولفات پتاسیم را مطالعه می‌نمایید.

تاریخچه تولید سولفات پتاسیم

کود سولفات پتاسیم (K2SO4) از اوایل قرن چهاردهم شناخته شده و از واکنش کلرید با اسید سولفوریک تولید شده است. امروزه با استفاده از مواد معدنی طبیعی و فرآیندهایی مانند شستشو با برخی محلول‌ها روی آنها، حذف محصولات جانبی، تولید کود سولفات پتاسیم انجام می‌شود.

کود سولفات پتاسیم سنگی

کود سولفات پتاسیم چیست؟

کود سولفات پتاسیم با حدود 44 درصد پتاسیم منبع بسیار خوبی برای تأمین نیاز گیاه به این عنصر است. علاوه‌ بر پتاسیم، وجود 17 درصد گوگرد در آن می‌تواند برای گیاه مفید باشد. این کود به صورت گرانوله، سنگی و پودری به بازار عرضه می‌شود.

سولفات پتاسیم سنگی
کود سولفات پتاسیم سنگی

سولفات پتاسیم محبوب‌ترین کود در بین گروه کودهای پتاس است. خواص آن مانند شاخص شوری کم، مناسب بودن برای محصولات حساس به کلرید و خاک شور، آن را به عنوان کود ارجح در بین کودهای بدون کلرید تبدیل کرده است. کلرید پتاسیم، نیترات پتاس و سایر نمک های پتاسیم نیز از جمله کودهای تأمین کننده پتاسیم هستند.

جدول ویژگی‌های کود سولفات پتاسیم

فرمول شیمیاییK2SO4
رنگسفید
شکلگرانول، پودری و سنگی
حالتجامد
درصد پتاسیم43
درصد گوگرد17
شاخص شوری42/6
حلالیت در دمای 25 درجه در 1000 میلی‌لیتر120 گرم
نوع کودشیمیایی
بسته‌بندی20 تا 50 کیلویی

مزایای کود سولفات پتاسیم

  • دارای درصد بالای پتاسیم است که به افزایش کیفیت محصولات کمک می‌کند.
  • علاوه بر عنصر پتاسیم، حاوی عنصر گوگرد است.
  • می‌تواند به صورت جامد، کود آبیاری و محلول‌پاشی مصرف شود.
  • سولفات پتاسیم به مقاومت در برابر خشکسالی، سرما، گرما و مقاومت در برابر بیماری ها و آفات کمک می‌کند.
  • این کود غیرقابل اشتعال و انفجار است.

روش مصرف کود سولفات پتاسیم

کود سولفات پتاسیم به شکل جامد در خاک، به شکل محلول همراه آب آبیاری (کودآبیاری) و همینطور برخی آن را به صورت محلول‌پاشی مصرف می‌کنند. روش مصرف، بسته به شرایط و نوع عرضه شده به بازار، متفاوت است.

نکات کاربردی در مصرف کود سولفات پتاسیم

نکات کاربردی در مصرف کود سولفات پتاسیم شامل زمان مصرف سولفات پتاسیم، محلولپاشی سولفات پتاسیم پودری و اختلاط سولفات پتاسیم با سایر کودها ارائه می‌شود.

زمان مصرف کود سولفات پتاسیم

سولفات پتاسیم گرانول و سنگی معمولاً قبل از کاشت و به عنوان کود پایه در مزرعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و طی زمان با کمک کودهای میکروبی حل شده و در اختیار گیاه قرار می‌گیرد. بنابراین، در ابتدای فصل بهتر است سولفات پتاسیم سنگی و گرانول همراه کود میکروبی حل کننده مصرف شود.

کود سولفات پتاسیم قبل از کاشت
کوددهی قبل از کاشت

پاسخ به چند سوال رایج در این زمینه؛

چه زمانی کود سولفات پتاسیم گرانوله را مصرف کنیم؟

سولفات پتاسیم گرانول یا سنگی جزو کودهای آهسته رهش بوده و عناصر خود را به مرور داخل خاک آزاد می‌کند. بنابراین در کشت‌های زراعی بهتر است قبل از کاشت وارد خاک شود. در باغات نیز بهترین زمان مصرف کود سولفات پتاسیم گرانول بصورت زمستانه در دوره خزان و خواب درختان است.

بهترین زمان مصرف کود سولفات پتاسیم پودری چه زمانی است؟

سولفات پتاسیم پودری یا سولوپتاس کودی با حلالیت بالاست. هم در زراعت‌ها و هم کشت‌های باغی می‌توان این کود را در طول فصل رشد و بخصوص در طول دوره بزرگ شدن میوه یا دانه بسته به نوع کشت (زراعت / باغ) مصرف کرد.

مصرف شکل پودری سولفات پتاسیم در ابتدای فصل به دلیل حلالیت بیشتر نسبت به سولفات پتاسیم گرانول و سنگی و همچنین، خروج از دسترس گیاه توصیه نمی‌شود.

محلولپاشی سولفات پتاسیم پودری

برخی کشاورزان، سولفات پتاسیم را محلولپاشی می‌کنند. باید توجه داشت محلولپاشی سولفات پتاسیم پودری با مقدار زیاد بالا سبب سوختگی در برگ گیاهان می‌شود. همچنین، به دلیل درصد بالای پتاسیم موجود در این کود، محلولپاشی آن با مقادیر زیاد سبب ایجاد سیگنال پیری در گیاه می‌شود.

اختلاط سولفات پتاسیم با سایر کودها

اختلاط سولفات پتاسیم با سایر کودها عموماً محدودیتی ندارد اما، نباید آن را با کودهای کلسیمی و اسیدی مخلوط کرد.

نکات مهم در مورد کود سولفات پتاسیم

  • در مزارع و باغات دارای خاک و آب شور و همینطور محصولات حساس به کلرید مصرف سولفات پتاسیم به کلرید پتاسیم ارجح است. به طور کلی بهتر است در باغات و مزارع از منبع سولفات پتاسیم استفاده گردد و نه کلرید پتاسیم، مگر در شرایط ویژه.
  • محلولپاشی سولفات پتاسیم با غلظت بالا باعث سوختن برگ گیاه می‌شود.
  • سولفات پتاسیم نباید همراه اوره و نیترات کلسیم نگهداری شود.
  • این کود باید در جای خشک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود.

با توجه به اهمیت کود سولفات پتاسیم در تغذیه گیاهی و تأمین عنصر پتاسیم، باید مصرف آن به روش صحیح و در زمان درست و با مقدار مناسب در زراعت و باغات مورد استفاده قرار گیرد. برای این منظور، تیم اگرویار خدمات ارائه برنامه کودی را برای کشاورزان عزیز ارائه می‌دهد. برای دریافت برنامه کودی به صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید.

تجربه شما از مصرف سولفات پتاسیم در مزرعه یا باغتان چیست؟ نظرات و سوالات خود را در کامنت برای ما بنویسید.

منبع کلیدی

+Finch, H. J. S., Samuel, A. M., & Lane, G. P. F. (2014). Fertilisers and manures. Lockhart & Wiseman’s crop husbandry including grassland (ninth edition). Sawston, Waltham, Kidlington: Woodhead Publishing, 63-91.
این آموزش را دوست داشتید؟
17
2

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

11 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دریافت برنامه کوددهی اختصاصی