شبکه جامع کارشناسان کشاورزی ایران

در این شبکه، کارشناسان حوزه‌های مختلف کشاورزی حضور دارند. شما هم به این جمع بپیوندید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

نکاتی برای خوابیدگی یا ورس گندم و جو

3 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

آنچه دراین مقاله می‌خوانید...

در کشت گندم و جو از جمله چالش‌های مهم در مرحله ساقه روی، خوابیدگی یا ورس گندم و جو است که در صورت عدم مدیریت این مسئله متاسفانه خواب یا خم شدن بوته‌ها و در انتهای فصل، کاهش عملکرد و کیفیت دانه اتفاق می‌افتد.

خوابیدگی یا ورس گندم و جو چیست؟

در گندم و جو زمانیکه ساقه به خوشه رفته و تحمل افزایش وزن دانه‌‌ها را ندارد، رشد ایستا یا افراشته ساقه کم شده و خم می‌شود و اصطلاحا می‌گویند گندم و جو ورس کرده یا خوابیدگی گندم و جو اتفاق افتاده است.

متاسفانه زمانیکه گندم و جو در مراحل ظهور خوشه و بعد از آن ورس کند دیگر امکان جبران وجود ندارد، از این نظر که گیاه وارد فاز زایشی شده و در این مرحله رشد رویشی متوقف شده و بیش تر ذخایر بسمت پر شدن دانه ها است. گاهی اوقات عوامل طبیعی مانند باد و باران شدید و تگرگ نیز ورس گندم و جو را تشدید می‌کنند.

عوامل موثر بر ورس گندم و جو و چند راهکار اصولی

در ارقام گندم و جو حساسیت به خوابیدگی یا ورس متفاوت است ولی عوامل مختلفی از جمله تغذیه درست و اصولی در جلوگیری از ورس گندم و جو موثرند. 

خوابیدگی یا ورس گندم و جو https://www.mdpi.com/1422-0067/20/17/4211
عوامل موثر در کاهش خوابیدگی یا ورس گندم و جو

اثر برنامه کودی اصولی بر ورس گندم و جو

ورس گندم و جو ارتباط مستقیم با تغذیه دارد بطوریکه اگر کودهای نیتروژنی به میزان بسیار زیاد و در زمان نامناسب مصرف شود، ورس را بویژه در گندم بشدت افزایش می‌دهد.

پیشنهاد می‌شود در کشت گندم و جو، کود اوره به صورت تقسیطی مصرف شود و مقدار آن با توجه به برنامه کودی مشخص می‌شود (از ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم قابلیت استفاده دارد). 

آغاز ساقه روی می‌تواند شروع مصرف کود اوره در گندم و جو باشد زیرا در آغاز ساقه روی، گیاه برای افزایش سطح برگ به بیشترین مقدار نیتروژن نیاز دارد. مصرف کود اوره به صورت تقسیطی بدین معنی است که نیاز مزرعه در یک مرحله کوددهی تامین نشود و برای مثال ۲۰۰ یا ۲۵۰ کیلوگرم کود اوره در یک بار کوددهی مصرف نشود.

مصرف اوره به صورت تقسیطی در مقادیر ۵۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم طی مراحل رشد یکی از بهترین برنامه‌های مصرف اوره در مزارع گندم و جو است.

تغذیه درست و مصرف ترکیباتی مانند کودهای دارای عنصر سیلیسیم (سیلیکون) و مونوپتاسیم فسفات می‌تواند خوابیدگی یا ورس گندم و جو را کاهش دهد. دقت داشته باشید که کودهای سیلیکونی نقش مهمی در بهبود مقاومت گیاهان گندم و جو به عوامل تنش زا داشته و اگر طبق برنامه کودی از این کودها استفاده کنید هم ورس و هم سایر مشکلات در طول فصل کمتر اتفاق می‌افتد.

دریافت برنامه کودی گندم و جو

اثر بیماری‌ها بر ورس گندم و جو

بیماری‌هایی مثل پاخوره و پوسیدگی طوقه و ریشه باعث افزایش ورس گندم و جو خواهد شد و اگر بموقع بیماری درمان نشود، خوابیدگی یا ورس منجر به کاهش شدید عملکرد می‌شود.

داشتن یک برنامه کودی درست با کنترل بیماری‌های قارچی ریشه و طوقه و ایجاد مقاومت در طوقه گیاه، به کاهش ورس گندم و جو کمک می‌کند. همچنین از جمله ترکیبات مهم در یک برنامه، کودهای میکروبی است که اگر در ابتدای کشت مصرف شوند، می‌تواند سطح بیماری‌ها را کاهش دهد.

نکات کاشت گندم و جو و اثرات آن بر ورس گندم و جو

برخی از اقدامات مدیریتی در زمان کاشت می‌تواند به کاهش ورس کمک کند. برای کم شدن ورس و یا جلوگیری از آن در مرحله اول مقدار بذر مصرفی گندم و جو نباید زیاد باشد.

نکته دیگر اینکه، روش کاشت خطی ردیف دار برای گندم و جو تاثیر زیادی در کاهش خوابیدگی یا ورس دارد. یکی دیگر از نکاتی که باعث ورس گندم و جو می‌شود، عمق کاشت نامناسب است زیرا منجر به افزایش بیماری‌هایی مثل پاخوره که باعث قطع و یا از بین رفتن طوقه می‌شود، خواهد شد و در نهایت شاهد ورس خواهید بود.

کشاورزان عزیز در این بخش سعی کردیم که نکات مهم برای خوابیدگی یا ورس گندم و جو را به شما ارائه دهیم. اگر تجربه یا نظری در مورد ورس گندم و جو دارید، از طریق همین صفحه با ما در میان بگذارید.

این آموزش را دوست داشتید؟
23
2

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

6 پاسخ

    1. با سلام و عرض ادب
      متاسفانه زمانیکه گندم دچار خوابیدگی یا ورس می شود نمی توانید به حالت اول برگردانید و باید از قبل برای پیشگیری اقدامات لازم را انجام دهید. از این به بعد برای جلوگیری از گسترش ورس یا خوابیدگی در بقیه بخش های مزرعه می توانید از کودهای دارای پتاس استفاده کنید.

  1. سلام گندم ورس شده و همش خابیده
    دانه به طور کامل پر کره
    خاستم بدونم اگ بارون بزنه به ضررش اضاف میشه یا نه

    1. با سلام و درود
      بوته‌ها هنوز سبز هستند یا رو به زردی رفته‌اند؟
      اگر دانه‌ها سفت نشده‌اند، هنوز نیاز به فرصت دارند تا مواد فتوسنتزی را از بوته دریافت و وزن بگیرند. بنابراین بوته‌ها باید در شرایط مطلوبی قرار داشته باشند. ازطرفی در قسمت‌های خوابیده تهویه و جریان مناسب هوا بین بوته‌ها وجود ندارد و رطوبت زیاد در این شرایط ممکن است باعث بروز بیماری‌های قارچی شود.

        1. سلام به جنابعالی
          پاخوره یک بیماری قارچی است که باید موارد کنترلی را از قبل انجام دهید و اگر در مراحل اولیه آن هستید سریعا با گیاهپزشک منطقه مشورت کنید تا گسترش بیماری کم شود. موارد کوددهی و تغذیه نیز برای بهبود شرایط به شما کمک می کند. پیشنهاد می کنیم از طریق شماره 05191004601 با همکاران ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی