شبکه جامع کارشناسان کشاورزی ایران

در این شبکه، کارشناسان حوزه‌های مختلف کشاورزی حضور دارند. شما هم به این جمع بپیوندید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

2 گام برای تولید غده در سیب زمینی بذری و خوراکی

تولید غده در سیب زمینی بذری و خوراکی https://growhoss.com/blogs/growing-guides/potato

3 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

آنچه دراین مقاله می‌خوانید...

کشت سیب زمینی در ایران با دو هدف سیب زمینی بذری و سیب زمینی خوراکی انجام شده و بسته به هدف از کشت یک سری نکات باید رعایت شود تا به هدفی که می‌خواهید برسید.

 در ادامه نکات و تفاوت این دو هدف را خدمت کشاورزان و کارشناسان کشاورزی توضیح خواهیم داد.

تیم اگرویار با پشتیبانی و حمایت از تولیدکنندگان سیب زمینی در تمام مراحل کشت همراه شماست. شاخصه مهم تیم ما، هوشمندسازی کشاورزی ایران است که برای داشتن عملکردی مطلوب و تولید پایدار می‌تواند راه‌گشای کشاورزان و کارشناسان باشد.

تفاوت سیب زمینی بذری با سیب زمینی خوراکی

اینکه هر بوته سیب زمینی چقدر محصول می‌دهد؟!! بسته به هدف کشت سیب زمینی شما دارد و مهم این است که سیب زمینی برای بذر یا برای خوراکی کشت شده است.

اگر مزرعه سیب زمینی شما برای تولید سیب زمینی بذری کشت شده بایستی مقادیر کودها و توزیع عناصر را با توجه به افزایش تعداد غده بذری انجام دهید. اما اگر هدف از کشت، افزایش تناژ سیب زمینی با هدف خوراکی و درشت شدن غده سیب زمینی است، باید برای دستیابی به آن نکات دیگری را درنظر بگیرید.

مصرف کود برای سیب زمینی بذری

در بسیاری موارد کشاورزان بدنبال بهترین کود برای غده زایی سیب زمینی هستند و این مسئله در مورد سیب زمینی بذری صدق می‌کند. هدف از کشت سیب زمینی بذری رسیدن به تعداد زیاد غده است و به همین دلیل باید به سمت افزایش تعداد ساقه در مراحل اولیه رشد برویم. هر چه تعداد ساقه سیب زمینی از هر جوانه غده کاشته شده بیش‌تر باشد بالتبع تعداد غده تولید شده برای سیب زمینی بذری بیش‌تر خواهد بود.

خاصیت کود اوره برای سیب زمینی بذری

بدلیل اینکه در سیب زمینی بذری نیاز است تا تعداد ساقه در اوایل رشد زیاد شود، بنابراین میزان مصرف کودهای نیتروژنی مانند اوره در مقایسه با سیب زمینی خوراکی بیش‌تر است. ضمن اینکه کودهای اسیدآمینه نیز برای افزایش رشد رویشی و سبزینگی و زیاد شدن تعداد ساقه باید در برنامه کودی مدنظر قرار گیرد. منظور از کود افزایش غده سیب زمینی این است که برنامه کودیِ کشت سیب زمینی بذری باعث شود تا تعداد غده‌ها بیش‌تر باشد و به همین منظور بعد از گلدهی بوته‌ها بایستی مصرف کودهای پتاسیمی مدیریت شود تا بیش از حد نباشد. علاوه‌براین کودهای سیلیکات پتاسیم جهت افزایش مقاومت به بیماری‌های قارچی طوقه و ریشه پیشنهاد می‌شوند.

مصرف کود برای سیب زمینی خوراکی

در کشت سیب زمینی خوراکی هدف اصلی افزایش تناژ سیب زمینی و درشتی غده‌ها است و به همین دلیل مصرف کودهای نیتروژنی طی مراحل اولیه رشد نباید بیش از حد باشد. از هر جوانه روی غده یک ساقه تولید می‌شود و نیاز است تا تعداد غده‌ها نسبت به سیب زمینی بذری کمتر ولی درشت‌تر باشد. بنابراین باید بسمت افزایش وزن غده پیش رفت و پس از مرحله گلدهی مصرف کودهای پتاسیمی با هدف افزایش انتقال مواد بسمت غده‌ها در برنامه کودی مدنظر باشد تا وزن غده‌ها افزایش یافته و درشت‌تر شوند. کود سیلیکات پتاسیم نیز برای افزایش انتقال قند و تولید ماده خشک بیش‌تر و همچنین بهبود مقاومت به بیماری‌ها در مراحل نهایی و برای درشت شده غده‌های سیب زمینی بسیار مفید خواهد بود.

دقت کنید که بهترین کود برای درشت شدن سیب زمینی، رعایت برنامه کودی اصولی در زمان‌های کلیدی است و تنها یک کود عامل درشتی غده سیب زمینی نیست.

آبیاری سیب زمینی

افزایش تعداد غده در کشت سیب زمینی بذری و درشتی غده‌ها در کشت سیب زمینی خوراکی علاوه‌بر کودها نیاز به آبیاری در زمان‌های کلیدی دارد. بر اساس شرایط اقلیمی منطقه و بارندگی‌ها می‌توانید فواصل آبیاری‌ها را تنظیم کنید و در هر شرایطی دقت کنید که در هر مدار آبیاری، رطوبت کافی به ریشه و غده‌ها رسیده باشد. با توجه به شرایط هر منطقه از کاشت تا سبز شدن یک دور آبیاری برای مزرعه سیب زمینی انجام شده ولی پس از سبز شدن هر ده روز یکبار آبیاری انجام ‌می‌شود. با افزایش رشد رویشی و سبزینگی، فاصله آبیاری‌ها کم و به هفته‌ای یکبار می‌رسد. با افزایش دما هوا، نیاز آبیاری سیب زمینی هم افزایش یافته و در زمان گلدهی و تشکیل غده به پنج تا شش روز یکبار می‌رسد. در مراحل نهایی رشد و قبل از برداشت، نیاز آبی سیب زمینی کم شده و معمولا هر ده روز یکبار خواهد بود.

اگر بافت خاک رسی باشد فواصل آبیاری بیش‌تر و اگر شنی باشد فواصل کوتاه‌تر خواهد بود.

این آموزش را دوست داشتید؟
5
0

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی