راهکارهای افزایش تناژ سیب زمینی در سال 1403

افزایش تناژ سیب زمینی https://foodsmartcolorado.colostate.edu/food/foods-and-beverages/colorado-produce/colorado-potatoes/

5 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

هدف هر ساله کشاورزان سیب زمینی‌کار، افزایش تناژ سیب زمینی است و قطعا کشاورزی نیست که بخواهد عملکردش پایین یا سیب زمینی هایش ریز باشند.

بحث افزایش تناژ سیب زمینی در مدیریت مزرعه بسیار مهم است و تناژ هم زمانی افزایش می‌یابد که سیب زمینی‌های مزرعه شما درشت باشند. هرچند در مواردی که کارهای تحقیقاتی برای اصلاح ارقام نیاز به اجرا داشته باشد، توجه کمتری به سایز سیب زمینی می‌شود.

چگونه تناژ سیب زمینی را افزایش دهیم؟

مدیریت درست مزرعه در حوزه‌های مختلف مانند کوددهی و در نظر گرفتن شرایط اقلیمی به بهبود عملکرد سیب زمینی و همچنین درشتی محصول شما کمک شایانی می‌کند. البته قبل از کاشت سیب زمینی هم مواردی هست که اگر به آن‌ها توجه کافی داشته باشید و طی فصل نیز از مزرعه غافل نشوید، نتیجه مطلوبی خواهید گرفت.

دقت داشته باشید که پس از گلدهی سیب زمینی، تعداد غده در هر بوته سیب زمینی مشخص شده و تا قبل از آن باید برنامه‌ریزی کوددهی درست برای مزرعه اجرا شود (برای دریافت برنامه کوددهی اختصاصی کشت سیب زمینی کلیک کنید) . قطعا بعد از آن کشاورز به دنبال درشت شدن سیب زمینی و بالا بردن تناژ است و این قضیه باید طوری به پایان برسد که فاکتورهای کیفی نیز در بهترین حالت باشند. پس اصول را رعایت کنید تا نتیجه مطلوبی بگیرید.

برنامه کوددهی سیب زمینی

اصول افزایش تناژ سیب زمینی

برای بالا بردن تناژ سیب زمینی باید چند عامل را در نظر بگیرید از این جهت که تنها یک عامل باعث افزایش تناژ و همچنین درشتی سیب زمینی نمی‌شود.

کشاورزان عزیز رعایت برنامه کودی، آبیاری و مدیریت موارد قبل از کاشت و همچنین در تمام دوره کشتِ سیب زمینی باعث دستیابی به بهترین نتیجه می‌شود.

شرایط آب و هوایی منطقه

برای کشت هر محصولی از جمله سیب زمینی باید اقلیم منطقه یا به اصطلاح شرایط آب و هوایی را در نظر بگیرید زیرا در همه کشور نمی‌توانید سیب زمینی کشت کنید. اگر در منطقه‌ای که مناسب سیب زمینی نیست این کشت را انجام دهید، نه بوته‌ها رشد کاملی داشته و نه به عملکرد می‌رسید.

افزایش تناژ سیب زمینی
cipotato.org

سیب زمینی محصولی است که هم در مناطق سردسیر و هم گرمسیر کشت می‌شود اما فاکتور کلیدی که در بحث اقلیم منطقه مطرح است، تاریخ کاشت است. در نواحی سردسیر تاریخ کاشت در بهار بعد از رفع خطر سرمازدگی‌های بهاره است اما در مناطق گرمسیر این محدودیت وجود ندارد.

پیشنهاد ما به کشاورزان سیب زمینی کار این است که برای اطلاع از شرایط اقلیمی هر ناحیه، اطلاعات هواشناسی را از اداره جهاد کشاورزی منطقه بگیرید تا بر اساس آن بتوانید برای تاریخ کاشت سیب زمینی تصمیم بگیرید.

برنامه کوددهی سیب زمینی

برنامه کوددهی سیب زمینی

در سیب زمینی اگر مواد غذایی کافی به غده‌ها نرسد و بخش هوایی گیاه نتواند نیاز غده‌ها را تامین کند، به هیچ وجه درشت شدن سیب زمینی و افزایش تناژ اتفاق نمی‌افتد. این نکته را هم در نظر بگیرید که هر چه کود بیش‌تر مصرف کنید باعث درشت شدن و افزایش تناژ سیب زمینی نمی‌شوید زیرا مصرف بیش از حد کودها جز آسیب به خاک و مزرعه شما و هزینه بالا، برایتان نتیجه‌ای ندارد.

در اجزا عملکرد سیب زمینی هم تعداد غده و هم درشتی سیب زمینی اهمیت دارد و قطعا تعداد غده بسیار زیاد ولی ریز برای بهبود عملکرد و افزایش تناژ سیب زمینی مناسب نیست. بعد از گلدهی سیب زمینی، 80 درصد موارد مصرف کود برای درشتی سیب زمینی است زیرا تعداد غده در بوته مشخص شده و بعد از گل دادن باید روی درشت شدن سیب زمینی تمرکز کافی داشته باشید.  

کودهای مهم برای درشتی سیب زمینی و بهبود تناژ، کودهای دارای پتاسیم مانند سولفات پتاسیم پودری و مونو پتاسیم فسفات هستند زیرا پتاسیم نقش کلیدی در انتقال مواد از بخش هوایی به غده‌ها دارد.

مصرف کود اوره در سیب زمینی در این مرحله بسیار کم و در حد 10 تا 20 کیلو در هکتار است و هدف از مصرف اوره در این مرحله، افزایش انتقال مواد و رقیق شدن شیرابه است.

سیلیکات پتاسیم به صورت محلول پاشی از ده روز بعد از گلدهی برای افزایش سرعت انتقال مواد از برگ به غده توصیه می‌شود و این محلول‌پاشی باید تا برداشت هر دو هفته یکبار تکرار شود. به دلیل حساسیت غده‌ها و ریشه‌های سیب زمینی به بیماری‌های پوسیدگی، مصرف سیلیکات پتاسیم به کنترل این مشکلات نیز بسیار کمک می‌کند.

  آبیاری کافی و اصولی

افزایش تناژ سیب زمینی
https://islandirrigation.com.au/the-technology/variable-rate-irrigation/
آبیاری مزرعه سیب زمینی

نیاز آبی سیب زمینی بالا است و برای رسیدن به عملکرد مناسب به هیچ وجه نباید از آبیاری کافی در مراحل رشدی غافل شوید زیرا شاهد کاهش شدید رشد و نمو غده‌ها و عملکرد سیب زمینی خواهید بود.

در مرحله درشت شدن سیب زمینی، حفظ رطوبت خاک باعث رشد بهتر غده‌ها می‌شود، همچنان که شاهد درشت شدن غده ها نیز هستید، پس به شرایط آبیاری مزرعه‌تان توجه کنید!

دور آبیاری برای درشت شدن سیب زمینی بسته به اقلیم منطقه کمی متفاوت است اما در هر صورت نباید تنش کم آبی در هیچ مزرعه‌ای اتفاق بیفتد. معمولا دور آبیاری برای این مرحله کلیدی 5 تا 6 روز یکبار در نظر گرفته می‌شود. شرایط بافت خاک هم مهم است زیرا اگر بافت خاک شنی باشد فواصل آبیاری کم‌تر و اگر رسی باشد فواصل طولانی‌تر است.

سوالات متداول برای افزایش تناژ سیب زمینی

بهترین کود برای افزایش تناژ سیب زمینی کدام است؟

همراه عزیز اگرویار در قبال عبارات تبلیغاتی مانند ” بهترین کود برای افزایش تناژ سیب زمینی ” که بازار کود را داغ کرده باید کمی تأمل کرد.

به این نکته توجه داشته باشید که یک کود به تنهایی نمی‌تواند باعث افزایش تولید سیب زمینی شود. برای رسیدن به عملکرد ایده‌آل باید مجموعه‌ای از عناصر غذایی ضروری در قالب یک برنامه کودی مصرف شوند. در کنار این موضوع سایر شرایط هم باید بصورت بهینه مدیریت شوند از جمله آبیاری‌ها و مبارزه با آفات و بیماری‌ها که بسیار مهم هستند.

گیاهان در مراحل مختلف نیازهای متفاوتی به عناصر غذایی دارند. به عنوان مثال در طول دوره رشد رویشی به کودهای نیتروژنه و در دوره رشد غده به کودهای پتاسه نیاز بالایی دارند. بنابراین با شناخت فیزیولوژی گیاه و نیازهای آن در هرمرحله می‌توان برای رسیدن به پتانسیل تولید بالا برنامه‌ریزی کرد.

همین حالا از طریق فرم انتهای مقاله، درخواست برنامه کوددهی اختصاصی مزرعه سیب زمینی خودتون رو ثبت کنید.

در مرحله بعد از گلدهی چه کودهایی برای افزایش عملکرد سیب زمینی توصیه می‌کنید؟

در مراحل بعد از گلدهی و غده‌ریزی و در طول دوره رشد غده استفاده از کودهای پتاسیمی با حلالیت بالا اهمیت ویژه‌ای دارند. مصرف این کودها به همراه رعایت دورهای آبیاری باعث افزایش درشتی غده و افزایش تناژ سیب زمینی می‌شوند.

مصرف سیلیکات پتاسیم برای افزایش عملکرد سیب زمینی مناسب است؟

بله، محلول‌پاشی سیلیکات پتاسیم بعد از غده‌ریزی سیب زمینی باعث افزایش انتقال مواد به سمت غده، درشتی و افزایش عملکرد سیب زمینی می‌شود. همچنین کودآبیاری این محصول درطول دوره رشد باعث افزایش مقاومت گیاه به انواع تنش‌های محیطی می‌شود.

درخواست برنامه کوددهی اختصاصی

منابع

+ Potato Production. (2013). Penn State Extension. 
+ https://www.yara.us/crop-nutrition/potato/role-of-potassium/
این آموزش را دوست داشتید؟
42
3

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

9 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دریافت برنامه کوددهی اختصاصی