خندان شدن پسته: یک گام مهم برای سود اقتصادی

خندان شدن پسته

3 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

در باغ پسته با چالش‌های مختلفی روبرو هستیم که یکی از آن‌ها خندان نشدن پسته‌ها است. متاسفانه اگر تعداد پسته‌های خندان کم باشد باعث کاهش سود اقتصادی کشاورز عزیز خواهد شد.

خندان شدن پسته یک مرحله مهم پس از پر شدن مغز پسته است که اگر مدیریت صحیحی در باغ داشته باشید بعد از درشت شدن پسته‌ها به موقع نیز پسته‌ها خندان می‌شوند.

معنی پسته خندان یا خندان شدن پسته

بسته به منطقه‌ای که باغ شما در آن قرار دارد، پوسته استخوانی پسته از اواخر مرداد ماه شروع به شکافته شدن می‌کند. این شکاف یا ترک خوردن معمولا از نوک پسته شروع می‌شود و کم‌کم از یک سمت یا هر دو سمت ادامه پیدا می‌کند. در صورتیکه این شکاف دو طرفه و کامل باشد، به اصطلاح می‌گوییم پسته خندان است.

درشتی مغز پسته: عامل موثر در خندان شدن پسته

خندان شدن پسته

موضوع جالب توجه برای خندان شدن پسته این است که هر چه مغز پسته‌ها درشت‌تر باشد، پسته‌ها خندان‌تر هستند. این موضوع به این دلیل است که درشتی مغز پسته به پوسته استخوانی فشار وارد کرده و هر چه مغز درشت‌تر شود شکاف پوسته استخوانی بیش‌تر بوده و در نتیجه پسته خندان‌تر خواهد بود.  

برای داشتن پسته‌هایی درشت و خندان به نکاتی که باعث درشتی مغز پسته می‌شود، توجه کنید.

خندان شدن پسته

آبیاری‌های منظم

یکی از مهم‌ترین راهکارهای درشتی مغز پسته، آبیاری درست و منظم است، زیرا برای بهبود شرایط رشدی مغز پسته باید آب کافی در اختیار سلول‌های میوه پسته قرار بگیرد. بنابراین اگر پسته‌هایی درشت‌تر و خندان‌تر می‌خواهید به مدارها و میزان آبیاری توجه کافی داشته باشید.  

استفاده درست و اصولی از کودها

رعایت برنامه تغذیه باغ پسته از نظر میزان، زمان و روش مصرفِ هر نوع کودی نقش کلیدی در درشتی مغز پسته دارد. از جمله این کودها، کودهای پتاسیمی هستند که در مرحله پر شدن مغز پسته باید در مدیریت تغذیه باغ قرار بگیرند، زیرا پتاسیم باعث انتقال ترکیبات اساسی مانند قندها از برگ به سمت مغز پسته شده و قطعا هر چه مغز درشت‌تر شود درصد خندان شدن پسته نیز بیش‌تر خواهد بود. دقت داشته باشید که منبع کودهای پتاسه نیز مهم است و اگر طبق برنامه کودی دقیق کودهای پتاسیمی را مصرف کنید، افزایش عملکرد شما همراه با افزایش کمیت و کیفیت محصول خواهد بود.

نکته بسیار مهم دیگر محلول پاشی سیلیکات پتاسیم بخصوص در انتهای دوره پر شدن مغز پسته است. ترکیب این دو عنصر باعث فعال شدن سیگنال‌های انتقال قند از برگ به میوه پسته شده و زمان درست مصرف این کود به افزایش سرعت انتقال مواد نیز کمک کرده و در نهایت مغز پسته درشت‌تر خواهد شد. قطعا درشتی مغز پسته همانطور که اشاره شد باعث خندان شدن پسته‌های شما می‌شود.  

کشاورز عزیز، خندان نشدن پسته‌های شما چند دلیل مهم دارد که ما در این مطلب آموزشی به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. اگر تجربه دیگری برای رفع این مشکل دارید، لطفا با ما در میان بگذارید. 

سوالات مهم در ارتباط با خندان شدن پسته

چه کودهایی برای خندان شدن پسته استفاده کنم؟

برای خندان شدن پسته باید مغز پسته درشت باشد پس باید کودهایی که باعث درشتی پسته می‌شود را مصرف کنید. از جمله این کودها در مرحله پر شدن مغز پسته کودهای پتاسیمی است و همچنین محلول پاشی کود سیلیکات پتاسیم در انتهای دوره پر شدن مغز.

دلیل خندان نشدن پسته چیست؟

علت اصلی خندان نشدن پسته این است که مغز پسته‌های شما به اندازه کافی درشت نشده‌اند. برای درشتی مغز پسته باید دو نکته مهم آبیاری منظم و همچنین مصرف کودهای پتاسیمی را در زمان پر شدن مغز پسته رعایت کنید تا مغز پسته‌های شما درشت‌تر شود و هر چه مغز پسته درشت‌تر باشد درصد پسته‌های خندان نیز بیش‌تر خواهد بود.  

منابع

+ Sedaghati, N., & Hosseinifard, S. J. (2018). The Effects of Deficit Irrigation on the Early Splitting of Pistachio Nuts and Aflatoxin Contamination. Pistachio and Health Journal, 1(2), 22-25.
+ Pearson, T. C., Slaughter, D. C., & Studer, H. E. (1994). Physical properties of pistachio nuts. Transactions of the ASAE, 37(3), 913-918.
این آموزش را دوست داشتید؟
8
1

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دریافت برنامه کوددهی اختصاصی