کوددهی چغندرقند از رشد غده تا برداشت

3 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

توجه به کودها در مراحل مختلف رشد غده چغندرقند تا برداشت از جمله نکات پراهمیتی است که در صورت کم توجهی به این مسائل شاهد کاهش تناژ چغندرقند و در نهایت عیار خواهید بود.

کشاورزانی که مزرعه چغندرقند دارند هدفشان رشد مناسب غده با هدف افزایش تناژ چغندرقند است. البته که افزایش عیار چغندرقند نیز باید در تمام مراحل در نظر گرفته شود تا در کل، نتیجه مطلوبی برای کشاورز عزیز داشته باشد.  

قطعا چنین هدفی نیازمند برنامه ریزی و مدیریت است، حال چه از نظر کوددهی چغندرقند و چه آبیاری و سایر موارد که بایستی همه نکات را در نظر بگیرید. توجه کنید که کود اختصاصی برای چغندرقند یا بهترین کود برای چغندرقند یک عبارتی است که نباید براحتی آن را بپذیرید.

ارتباط کوددهی چغندرقند با رشد غده

تصور برخی افراد این است که با چند کود مصرفی و رایج می‌توان به رشد غده چغندرقند کمک کرد و نیازی به تدبیر خاصی نیست. دقت کنید که تنها یک کود برای افزایش تناژ چغندرقند کافی نیست و توصیه می‌کنیم که با برنامه کودی درست و اصولی، مزرعه چغندرقند خود را مدیریت کنید تا هم در مصرف کود و منابع صرفه جویی شود و هم به نتیجه دلخواه برسید.

تنها در این صورت است که رشد غده چغندرقند مطلوب بوده و به افزایش تناژ و عیار چغندرقند هم می‌رسید.

کوددهی چغندرقند
اهمیت عناصر در مراحل رشدی چغندرقند

چند کود مهم از رشد غده تا مراحل نهایی چغندرقند

برای رشد مناسب غده چغندرقند پس از افزایش سطح برگ در بوته‌ها باید به کودهایی که به افزایش رشد غده چغندرقند کمک می‌کنند، توجه کنید.

زمان مصرف کود پتاس برای چغندرقند

دقت کنید که اگر قبل از مرحله افزایش رشد غده طبق برنامه کودی درست پیش رفته باشید، در ادامه فصل رشد نیز می‌دانید که چه کودی و برای چه زمانی و با چه مقداری کافی است.   

از زمانی که به مرحله افزایش حجم غده چغندرقند و به اصطلاح حجیم شدن نزدیک می‌شوید، نکات مهمی برای مصرف کودها بخصوص کودهای پتاسه مانند سولوپتاس برای چغندرقند و یا سولفات پتاسیم پودری مطرح می‌شود.

کوددهی چغندرقند
الگوی جذب پتاسیم در چغندرقند

دلیل اینکه از عنصر پتاسیم از مرحله رشد غده چغندرقند تا برداشت استفاده می‌شود این است که پتاسیم نقش مهمی در انتقال مواد بخصوص قند از برگ‌ها به سمت غده دارد. میزان کافی عنصر پتاسیم به افزایش ظرفیت حجیم شده غده و تناژ چغندرقند و در نهایت افزایش عیار چغندرقند کمک شایانی می‌کند.

نکته مهم
در طول دوره رشد غده باید مقادیر کودهای نیتروژنی حداقل باشد چون اثر منفی روی عیار چغندرقند می‌گذارد.

کوددهی چغندرقند برای بهبود مقاومت به تنش‌ها

در مزارع برای جلوگیری از خسارت تنش‌ها مانند آفات و بیماری‌ها و یا تنش‌هایی مانند غرقابی و خشکی و … بهترین کار این است که مقاومت گیاهان را با ترکیباتی مانند سیلیکون بهبود ببخشید.

در مزرعه چغندرقند، پیشنهاد می‌شود در جهت کنترل بیماری‌های ریشه و طوقه و افزایش مقاومت به انواع تنش، مصرف ریشه‌ای کودهای دارای سیلیکون را در برنامه کودی لحاظ کنید.  

مدیریت آبیاری‌ها در جهت افزایش تناژ چغندرقند

برای رشد غده در طول دوره توجه ویژه به مدارهای آبیاری داشته باشید چون کمبود آب از عوامل محدود کننده رشد و حجیم شدن غده است و هر گونه تنش خشکی به چغندرقند منجر به کاهش شدید تناژ چغندرقند می‌شود.

این آموزش را دوست داشتید؟
21
1

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دریافت برنامه کوددهی اختصاصی