شبکه جامع کارشناسان کشاورزی ایران

در این شبکه، کارشناسان حوزه‌های مختلف کشاورزی حضور دارند. شما هم به این جمع بپیوندید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

مصرف کود با هدف افزایش عملکرد کلزا

افزایش عملکرد کلزا https://pixabay.com/photos/rapeseed-plant-a-buttery-4179168/

3 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

آنچه دراین مقاله می‌خوانید...

در مزرعه کلزا، مراحل اولیه رشد در دماهای پایین سپری می‌شود، از این جهت باید پس از گذشتن از سرما برای افزایش عملکرد کلزا به بحث کوددهی توجه زیادی داشته باشید. در صورتیکه برای نکات مصرف کود، اهمیت کمی قائل شوید، بالتبع با کاهش عملکرد کلزا در آخر فصل مواجه خواهید بود.   

چند جمله در ارتباط با اهمیت برنامه کودی برای کلزا

گیاهان مانند سایر موجودات زنده به برنامه‌ریزی برای بهبود رشد و عملکرد نیاز دارند و کلزا نیز از این قائده مستثنی نیست. متاسفانه در برخی مناطق به بحث کوددهی اهمیت کمی داده شده و بدون برنامه در مزارع کلزا کود مصرف می‌شود و افت عملکرد نیز در پی آن اتفاق می‌افتد. این درحالیست که شما کشاورزان عزیز تنها با رعایت چند نکته در هر مرحله رشدی از کلزا، می‌توانید کودها را مصرف کنید و اگر طبق برنامه‌ریزی مدیریت مصرف کود را داشته باشید، هم در هزینه صرفه‌جویی شده و هم نتیجه مطلوبی از کشت کلزا خواهید گرفت.

یک برنامه کودی مناسب دارای شاخص‌های علمی، نوع، میزان و زمان مناسب کوددهی با توجه به اقتصادی بودن آن برای شرایط اقلیمی هر منطقه است.

مصرف کود برای کلزا در مراحل مختلف رشدی

در برخی گیاهان زراعی مانند کلزا که فاصله زمانی کاشت تا برداشت طولانی است، ممکن است به مصرف کود در برخی مراحل توجه کمی شود. این درحالیست که در تمام مراحل رشدی کلزا باید به بحث کودها دقت کنید. در مقاله نکات قبل از کاشت کلزا، کوددهی قبل از کاشت و مراحل اولیه رشد ذکر شده است و در این محتوا آموزشی مدیریت کودها در سایر مراحلِ کشت کلزا خدمتتان ارائه می‌شود.

کوددهی مزرعه کلزا در مرحله رزت برگی

مرحله رزت برگی در کلزا یعنی برگ‌ها به حالت خوابیده روی زمین هستند و در برابر سرما نیز مقاومت مطلوبی دارند. این مرحله قبل از به ساقه رفتن کلزا است و توصیه می‌شود با هدف القاء مقاومت بیشتری در گیاه برای مقابله با تنش‌های محیطی، محلول‌پاشی کود سیلیکات پتاسیم را انجام دهید.

مصرف کود کلزا در مرحله رشد ساقه

در مناطقی که کلزا کشت می‌شود، زمانیکه دما هوا رو به افزایش برود، مرحله ساقه‌روی یا رشد ساقه کلزا شروع خواهد شد. به دلیل اینکه در مرحله ساقه‌رویِ کلزا رشد رویشی از جمله تعداد برگ‌ها و سطح برگ افزایش می‌یابد، بنابراین نیاز است که کوددهی بسمت مصرف کودهای نیتروژنی مثل اوره یا سولفات آمونیوم مدیریت شود.

توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد کود نیتروژنی باعث رشد می‌شود، اما رشد رویشی زیاد می‌تواند به کاهش عملکرد دانه منجر شود.

کوددهی کلزا در مراحل اولیه تشکیل غلاف

با توجه به اینکه هدف از کشت کلزا دستیابی به عملکرد بالا از نظر بذر است، پس ضروری است در مرحله گلدهی و سپس تشکیل غلاف، نیاز فتوسنتزی برگ‌ها تامین شود. کودهای دارای عناصر کلسیم، ریزمغذی و روی برای این مرحله پیشنهاد شده تا هم گرده‌افشانی و تلقیح موثری صورت بگیرد و هم تشکیل غلاف در بوته‌های کلزا مطلوب باشد.

اهمیت زنبورعسل در کلزا	https://pixabay.com/photos/bee-pollen-canola-field-nature-1827947/

شایان ذکر است که استفاده از 5 تا 6 عدد کندو زنبور عسل برای یک هکتار با رعایت مصرف سموم کمک فوق‌العاده‌ای به گرده‌افشانی کلزا خواهد کرد.

مصرف کود کلزا در مرحله پرشدن غلاف

در مرحله پر شدن غلاف در کلزا، انتقال مواد از برگ به دانه در جهت افزایش ماده خشکِ دانه اهمیت شایانی دارد. دانه‌های کلزا در انتهای دوره رشدی که همان پر شدن غلاف است در داخل غلاف وزن بیشتری می‌گیرند و اگر عملکرد بالایی از مزرعه کلزا می‌خواهید بایستی توجه زیادی به مدیریت برنامه کودی بخصوص در این مرحله داشته باشید.

پیشنهاد کوددهی برای پر شدن دانه کلزا، مصرف کودهای پتاسیمی مانند سیلیکات پتاسیم به صورت محلول‌پاشی است زیرا این کود می‌تواند سیگنالینگ بسیار مؤثری برای افزایش انتقال مواد از برگ به دانه باشد و در همین راستا شاهد پرشدن دانه‌ها و افزایش کمیت و کیفیت روغن در دانه نیز خواهید بود.

کشاورزان عزیز دقت داشته باشید که علاوه بر مصرف اصولی کودها بایستی در تمام مراحل به مدیریت نکات چه قبل کاشت و چه بعد از کاشت توجه لازم را داشته باشید تا نتیجه بگیرید. تیم اگرویار در تمام مراحل کشت مزرعه شما همراه و پشتیبان شماست.

این آموزش را دوست داشتید؟
25
0

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی