شبکه جامع کارشناسان کشاورزی ایران

در این شبکه، کارشناسان حوزه‌های مختلف کشاورزی حضور دارند. شما هم به این جمع بپیوندید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

بهترین کود برای افزایش گلدهی گوجه‌فرنگی

افزایش گلدهی گوجه فرنگی https://gardenlifetoday.com/do-organic-tomatoes-taste-better/

3 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

آنچه دراین مقاله می‌خوانید...

در گوجه‌فرنگی باید بوته گل بدهد تا گرده‌افشانی و لقاح انجام شود و به تولید میوه و سپس عملکرد برسید. درصورتیکه هر گونه مشکلی در گلدهی رخ دهد یا ریزش گل‌ها اتفاق بیفتد، تناژ مزرعه گوجه‌فرنگی شما شدیدا کاهش می‌یابد.

برای داشتن مزرعه‌ای با عملکرد مناسب بایستی شرایط گلدهی گوجه‌فرنگی و رشد و نمو سایر مراحل در شرایط بهینه باشد تا به نتیجه مطلوب برسید.

برای گلدهی گوجه‌فرنگی چه باید کرد؟

شاید تفکر برخی افراد برای افزایش گلدهی گوجه‌فرنگی تنها بسمت کوددهی برود اما مجموعه عوامل از جمله کودها در کنار سایر فاکتورها از جمله آبیاری، کنترل آفات و بیماری‌ها و… باعث افزایش گلدهی گوجه‌فرنگی خواهند شد.

هورمون گلدهی گوجه‌فرنگی از گذشته موردتوجه برخی کشاورزان بوده است ولی به دلیل هزینه بالا هورمون‌ها و حساسیت در مقدار مصرف و برخی مشکلات دیگر توصیه نمی‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش گلدهی گوجه‌فرنگی و بهبود تناژ مزرعه‌تان از برنامه کودی اصولی اگرویار استفاده کنید.

چند کود برای افزایش گلدهی گوجه‌فرنگی

بخاطر داشته باشید که کود افزایش گلدهی گوجه‌فرنگی که کلیه عناصر موردنیاز گیاه را داشته باشد از جمله عناوین تبلیغاتی بازار است که برای این هدف استفاده می‌شود. توجه کنید که برای افزایش گلدهی و تناژ گوجه‌فرنگی باید مجموعه‌ای از کودها در قالب یک برنامه کودی مصرف شوند.

برنامه کودی گوجه فرنگی

افزایش گلدهی گوجه‌فرنگی و حفظ تعداد گل کافی اهمیت شایانی دارد و توجه ویژه‌ به کوددهی گوجه‌فرنگی بعد از انتقال نشاء تا گلدهی سبب شده تا گیاهان قوی شوند و برای گلدهی و گرده‌افشانی و لقاح به اندازه کافی رشد کرده باشند.

پس از رشد رویشی و سبزینگیِ کافی بوته‌های گوجه‌فرنگی باید گیاهان برای گلدهی آماده شوند و عناصر کلیدیِ گلدهی، کلسیم و ریزمغذی‌ها از جمله عنصر روی هستند. به همین دلیل با هدف افزایش جایگاه‌های گل و گل‌انگیزی، همچنین بهتر شدن گرده‌افشانی موثر و کیفیت ظهور گل‌ها باید از کودهای کلسیمی، ریزمغذی و روی استفاده کنید.

مصرف کودهای دارای عنصر سیلیسیوم مانند سیلیکات پتاسیم در این مرحله و در سایر مراحل با هدف محافظت و درمان و توسعه ریشه‌های گوجه‌فرنگی بسیار مفید خواهد بود.

زمان مصرف کود اوره برای گوجه‌فرنگی

در مزرعه گوجه‌فرنگی چندین مرحله گلدهی و برداشت میوه وجود دارد و این دوره در مناطق گرمسیر طولانی‌تر نیز خواهد بود. از این جهت پس از هر برداشت نیاز است تا رشد رویشی و سبزینگی برای افزایش تولید و فتوسنتز برگ‌ها بهبود یابد. برای این هدف کودهای اوره، کودهای پتاسیمی مانند سولفات پتاسیم پودری و آمینواسید بسیار مفید هستند. هرچند باید به مقدار استفاده کود اوره دقت کنید زیرا مصرف بیش از حد آن منجر به کاهش گلدهی و تشکیل میوه و همچنین مانع رنگ گیری گوجه‌فرنگی می‌شود.

آبیاری گوجه‌فرنگی در زمان گلدهی

بررسی رطوبت خاک برای مزرعه گوجه‌فرنگی بسیار کلیدی است بخصوص در مرحله گلدهی که اگر رطوبت بسیار کم یا بسیار زیاد باشد منجر به ریزش گل گوجه‌فرنگی شده و بدنبال آن قطعا اُفت شدید عملکرد اتفاق می‌افتد. با توجه به این نکته، رطوبت خاک برای زمان گلدهی گوجه‌فرنگی بایستی همواره در حالت گاورو باشد یعنی خاک نه خیلی خشک و نه خیلی مرطوب باشد.

گوجه‌فرنگی بسیار به رطوبت اطراف طوقه حساس است و آبیاری بیش از حد گوجه‌فرنگی قطعا باعث گسترش بیماری‌های طوقه و ریشه و ضعیف شدن گیاه و بالتبع ریزش گل‌ها خواهد شد.

درخواست برنامه کوددهی اختصاصی گوجه‌فرنگی

این آموزش را دوست داشتید؟
8
1

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی