شبکه جامع کارشناسان کشاورزی ایران

در این شبکه، کارشناسان حوزه‌های مختلف کشاورزی حضور دارند. شما هم به این جمع بپیوندید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

پیش بسوی سود اقتصادی با افزایش رنگ گیری میوه انار

رنگ گیری میوه انار

4 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

آنچه دراین مقاله می‌خوانید...

افزایش رنگ گیری میوه انار یک مرحله بسیار مهم در باغات انار است و اگر نکات مدیریتی مربوط به این مسئله رعایت نشود، باغدار عزیز رنگ مطلوب و باکیفیتی از انار خود نداشته و سود اقتصادی آن نیز کم خواهد بود.

میوه انار در تمام ایران با رنگ قرمزِ خاصی شناخته می‌شود که عوامل متعددی در بهبود کیفیت این رنگ و افزایش رنگ گیری انار موثرند. در این محتوا آموزشی تلاش کردیم تا چند نکته مهم در ارتباط با بهبود رنگ میوه انار برای باغداران عزیز ارائه دهیم و امیدواریم مثمرثمر واقع شود.

علت سفید شدن دانه انار چیست؟

عارضه دانه سفیدی اصطلاحی است که در میان باغدارانی که انار کشت می‌کنند، رایج است و به معنی عدم رنگ گرفتن انار است. دلایلی از جمله دما بالا در آخر فصل، عدم رعایت اصول کوددهی، آبیاری ناکافی و بادهای گرم آخر فصل باعث سفید شدن دانه انار می‌شوند.

اگرچه که رنگ میوه انار یک صفت ژنتیکی است و در ارقام مختلف نیز شدت رنگ قرمز انار متفاوت است، اما به دلیل اینکه رنگ دانه یا میوه انار با توجه به اقلیم و تغذیه و آبیاری قابلیت تغییر را دارد، پس با مدیریت صحیح این موارد می‌توانید به افزایش رنگ گیری میوه انار باغتان کمک کنید.

چرا افزایش رنگ گیری میوه انار مهم است؟

رنگ میوه انار از صفات کیفی آن است که اگر مطلوب و بازارپسند باشد، بسیار در افزایش سود اقتصادی باغدار موثر است، از این نظر که نه تنها عملکرد باغ انار بلکه رنگ قرمز میوه نیز بسیار مهم و کلیدی است. دقت کنید که افزایش رنگ گیری میوه انار یعنی بهبود رنگِ دانه‌های انار یا همان Arils است و منظور رنگ پوست انار نیست، زیرا بخش خوراکی انار دانه‌های آن است.

دو اصل مهم برای افزایش رنگ گیری میوه انار

باغداران عزیز دقت داشته باشید که اگر نکات مهم و اصولی را برای باغتان انجام دهید و مدیریت برنامه کودی و آبیاری و سایر موارد را داشته باشید، به بهبود رنگ میوه انار کمک کرده‌اید. دقت داشته باشید که ما می‌توانیم با تکنیک‌هایی مانند کوددهی اصولی یک سری سیگنال‌هایی را به صورت مصنوعی ایجاد کنیم تا رنگ میوه انار افزایش یابد.

نکته مهم: اقلیم منطقه فاکتور مهمی است که کنترل آن در دست باغدار نیست! طی سال‌های گذشته، تغییرات اقلیمی در کشور منجر به خسارات زیادی شده که از جمله آن‌ها دما بالا بوده که در بسیاری از باغات انار منجر به کاهش شدید رنگ میوه انار یا دانه سفیدی انار شده است. از آنجاییکه امکان کنترل اقلیم در دست ما نیست، پس بهتر است با تکیه بر علم و تجربه یک سری تکنیک‌ها را به صورت مصنوعی برای افزایش رنگ گیری میوه انار بکار ببریم تا دانه سفیدی را تا حد زیادی کاهش دهیم.

برنامه کودی برای افزایش رنگ گیری میوه انار

بدون برنامه کودی درست و اصولی برای باغ انار، انتظار رنگ گیری باکیفیت از انار نداشته باشید. دقت کنید که باید بر اساس برنامه مصرف کود باغ انار پیش بروید و توجه داشته باشید که تنها با یک کود نمی‌توانید باعث افزایش رنگ گیری میوه انار بشوید.

طی سال‌ها بررسی مشخص شده است که رنگدانه‌های آنتوسیانینی دلیل رنگ قرمز میوه انار هستند که پایه قندی دارند. هر چه با کوددهی درست بتوانید ظرفیت قند میوه را افزایش دهید تا درشت مولکول‌های قندی به قندهای کوچکتر شکسته شوند، قرمزی میوه انار بیش‌تر می‌شود. برای انتقال قند از برگ به میوه نیز باید ظرفیت پتاسیم میوه افزایش یابد که با محلول پاشی ترکیبات پتاسیمی مانند سیلیکات پتاسیم این امکان فراهم می‌شود. البته استفاده از کودهایی مانند مونوپتاسیم فسفات یا سولفات پتاسیم هم به صورت کود آبیاری مفید خواهد بود.

پتاسیم و آنتوسیانین

نکته دیگر برای افزایش اکسیداسیون قندها این است که طی شب و در زمان افزایش رنگ گیری میوه انار، محلول پاشی با آب انجام شود تا به دلیل افزایش اکسیژن در باغ، قند میوه زیاد شده و در نهایت رنگ میوه انار هم افزایش یابد و باکیفیت‌تر شود. هر چه محلول پاشی شب بیش‌تر باشد، ظرفیت اکسیژن هم بیش‌تر می‌شود.

در مناطق کوهستانی که شب‌های سردی در زمان رنگ گیری دارند، بیش‌تر شاهد افزایش رنگ گیری میوه انار هستید. در مناطقی مانند گلستان که شب‌های گرمی دارند، ظرفیت رنگ گیری کم‌تر است اما با مصرف اصولی کودها باز هم امکان افزایش رنگ است، به همین دلیل توصیه به محلول پاشی شبانه می‌شود تا کاهش دما با محلول پاشی به افزایش رنگ میوه انار کمک کند.

آبیاری کافی و اصولی در جهت افزایش رنگ گیری میوه انار

باغداران عزیز در جریان هستید که نباید بدون آبیاری درست و کافی باغ، انتظار افزایش رنگ گیری میوه انار را داشته باشید. اگرچه نقش هیچ فاکتوری در افزایش رنگ گیری میوه انار را نمی‌توان نادیده گرفت، اما اگر آبیاری انجام نشود، هیچ عملیات دیگری مانند مصرف کود و مبارزه با آفات و بیماری‌ها نیز نتیجه بخش نیست. در چند دهه اخیر به دلیل افزایش بیش از حد دما در مناطق انارکاری کشور، متاسفانه بسیاری باغات یا از بین رفته و یا مشکلات تنش خشکی را داشته‌اند. همین مسئله باعث پدیده دانه سفیدی انار و یا عدم افزایش رنگ گیری میوه انار شده است. با توجه به اینکه نمی‌توانید اقلیم را کنترل کنید، باید به برنامه مصرف کود انار دقت کافی را داشته باشید تا در کنار آبیاری کافی و در زمان درست بتوانید تا حدودی با افزایش مقاومت درختان انار، پدیده دانه سفیدی را کم کنید و شاهد افزایش رنگ گیری میوه انار باشید.

میزان و دور آبیاری باغ انار بسته به اقلیم منطقه و بافت خاک و … دارد. بطور معمول در زمان رنگ گیری میوه انار دور آبیاری 5 تا 7 روز در نظر گرفته می شود.

دستیابی به نتیجه مطلوب از باغ و مزرعه با برنامه ریزی صحیح و مدیریت تمام موارد امکان پذیر است. تیم اگرویار برای تمام محصولات کشور و در جهت افزایش پتانسیل عملکرد محصولات شما کشاورزان عزیز، همیشه پشتیبان شماست و از نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما عزیزان استقبال می‌کند.

منابع

+ Guidelines for Pomegranate Nutrient Management in Florida. 2019. UF/IFAS Extension.
+ Pomegranate Prosuction Guidelines. 2013. Pomegranate Association of South Africa.
این آموزش را دوست داشتید؟
36
1

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

39 پاسخ

  1. عالی بود،انتظار اینست ،مطالعات باغدار بیشتر ودرهمه زمینه ها آگاهی داده شود،
    وعلم راهمراه باتجربه همراه نمودتا نتیجه عالی وعالیترشود
    وحتی انقدر گسترش داد تا جهانی شود

    1. با سلام و احترام خدمت جنابعالی
      از اینکه همراه ما هستید و مطالب آموزشی مورد توجهتون قرار گرفته، بسیار خرسندیم و از کامنت دلگرم کننده جنابعالی هم سپاسگزاریم.

        1. با سلام و احترام
          میزان مصرف کود اوره برای بهبود رنگ میوه انار بستگی به شرایط دارد ولی بین نیم تا دو کیلوگرم در 100 لیتر آب در نظر گرفته می شود. البته که طبق برنامه غذایی پیشنهاد ما برای بهبود رنگ گیری کودهای پتاسه به میزان کافی است.

  2. سلام بسیارسپاسگذارم اطلاعات بسیارمفید بودن بخصوص انچه دررابطه باعدم مصرف کوودهای حیوانی که اکثرا الوده میباشند واستفاده ازنیتروژن دردرخت انار که اکثرا نهی میکنن وابیاری 5الا7روزکه کفایت میکند ودربعضی مناطق انقدرابیاری زیادمیکنندکه برای ریشه خفگی ایجاد میشود واضافه اب نابوده ابهای زیرزمینی است

    1. با سلام و احترام خدمت جنابعالی
      از اینکه این مطلب مورد توجهتون قرار گرفته بسیار خوشحال هستیم و سپاسگزاریم که برای ما کامنت گذاشتید.

    1. با سلام و سپاس از حسن توجهتون
      کودهای ریزمغذی و آمینواسیدها نقش مهمی در مرحله درشت شدن انار دارند و در رنگ گیری هم بسته به زمان و میزان و نوع کود اثرگذارند. مهم ترین کودها در افزایش رنگ گیری انار کودهای پتاسیمی اند. دقت کنید که فقط مصرف کودها را طبق برنامه غذایی اصولی انجام دهید تا نتیجه مطلوبی بگیرید.

    2. سلام من باغ انار دارم که قسمتی از آن که شنزار هست دانه های آن اصلأ قرمز نمیشه نهایتاً صورتی میشه به نظر شما راه حلش چیه

      1. با سلام و احترام
        در قسمتی که شنزار است عناصر غذایی شسته شده و به درخت نمی رسد. پیشنهاد ما مصرف کودهای میکروبی (باکتری ها) است که حلالیت عناصر بیش تر شود و مواد غذایی در دسترس ریشه ها قرار بگیرد.

  3. ۱ بااسلام ما در شوراب از توابع بخش ویسیان شهرستان دوره چگنی ساکن هستیم باغ انار داریم ،اکثرا باغها مبتلا به کرم گلوگاه می باشند که هر ساله زیان زیادی به باغداران می رسد لطفا برای مبارزه با این آفت راهنمایی بفرمائید ۲ راه مبارزه با سوختگی پوست میوه انار را اعلام فرمائید باتشکر

    1. با سلام و احترام
      برای مبارزه با کرم گلوگاه باید با گیاهپزشک معتمد در منطقه تان مشورت کنید. برای سوختگی پوست انار پیشنهاد ما محلول پاشی کود سیلیکات پتاسیم است.

      1. با سلام.بنده یه باغ انار دارم که سالهای قبل خیلی خوب زیر بار می رفت ولی امسال بارگیریش بسیار ضعیف بود و شاخه درخت ها اوایل زرد رنگ سپس بتدریج برگ انها ریخته شد و بعد شاخه بطور کلی خشک شد بطوریکه شاخه را فشار میدی اصلا انعطاف نداشت و میشکست.لطفا راهنمایی کنید

        1. با سلام و احترام
          پیشنهاد می کنیم برای بررسی دقیق تر از طریق سایت Agroiranexpert کارشناس منطقه خود را جستجو کنید تا ایشان بازدید حضوری از باغ جنابعالی داشته باشند.

    2. سلام وقت بخیر بهترین و به صرفه ترین راه حل گذاشتن تله نوری هر چهل متر هست
      داخل است آب هم یک استکان گازوییل بریزید

  4. سلام با احترام ؟ من باغی دارم بعد از ۱۲ سال زیر بار نمیاره زمینش خاکش قرمز سفت است هرسال فقط کود حیوانی استفاده می کنم دلیلش چیه راهنمای بفرمائید

    1. با سلام و احترام
      عدم باردهی باغ انار جنابعالی به چند دلیل است و باید دلایل بررسی شوند. یکی از مهم ترین دلایل عدم استفاده از برنامه غذایی درست و اصولی و دلیل کلیدی دیگر آبیاری است که به علت سفتی خاک مشکلاتی را برای شما داشته است. پیشنهاد می کنیم تا حد امکان از کود حیوانی استفاده نشود زیرا اگر کود حیوانی فرآوری نشده باشد باعث پوسیدگی های طوقه و ریشه و همچنین افزایش بیماری های ریشه خواهد شد.

  5. باسلام من یه باغ انار دارم که دانه انار خوب قرمز نمیشه نهایتن صورتی اون هم اخر برج ۸ لطفا راهنمای کنید الان چه کودی استفاده کنم که جواب بده

    1. با سلام و احترام
      برای افزایش رنگ گیری میوه انار باید از کودهای پتاسیمی به صورت محلول پاشی استفاده کنید. البته مصرف ریشه ای کودهایی مانند مونوپتاسیم فسفات یا سولفات پتاسیم هم مفید است. حتما مواردی را که در مقاله ذکر شده را رعایت کنید تا رنگ میوه های شما بیش تر شود.

  6. سلام قربان من باغانار دارم سمت ایذه متاسفانه میزان انار دهی خوب هست ولی اناری که درخت میده خشک هست و بی آب یعنی دونه انار خیلی خشک هستش خواستم بدونم راه حلی داره .

    1. با سلام و احترام
      در حال حاضر امکان حل این مسئله وجود ندارد ولی برای فصل آینده حتما برنامه ریزی برای آبیاری مناسب را داشته باشید و از برنامه غذایی باغ انار استفاده کنید تا زمان درست مصرف هر کود را بدانید و همراه آبیاری نتیجه مطلوبی بگیرید.

  7. سلام وقتتون بخیر. کلی انار خریدیم هیچ کدوم قرمز نیستن راهی نیست قرمز بشن میدونم سوالم خنده داره. ولی سیب زمینی یا موز بزاری سرخ نمیشه ؟

    1. با سلام و احترام
      خیر، انار از جمله میوه هایی است که بعد از برداشت امکان تغییر رنگ یا مزه آن وجود ندارد چون از جنبه علمی نافرازگرا محسوب می شود. در میوه هایی مانند موز که فرازگرا است بعد از برداشت امکان تغییر رنگ و مزه وجود دارد.

  8. با سلام خسته نباشید
    من از روستای ب اسم زیرتنگ سیاب انارستان کوهدشت
    ی باغ انار دارم که سرما اذیتش میکنه
    موقع ثمر دهی پوست انارم سفید بد قیافیه میشه
    داخل انار هم تقریبا سفیده

    1. با سلام و احترام
      شرایط محیطی مانند سرما را نمی توان کنترل کرد اما اگر مصرف ترکیبات دارای سیلیکون را در برنامه خود داشته باشید، در مواقع تنش ها مانند سرما درخت شرایط بهتری دارد و آسیب کمتر خواهد بود. از طرفی برای رنگ گیری انار، محلول پاشی کودهای پتاسیمی توصیه می شود و مواردی که در مقاله مطالعه کردید هم مهم هستند تا انارها رنگ بهتری داشته باشند.

  9. با سلام

    لطف کنید درمورد سیاه شدن دانه دقیقا اعلام کنید پتاس یا هر کود دیگری چه موقع ومقدارش استفاده کنیم

    1. با سلام و احترام
      با توجه به شرایط اختصاصی هر باغ و منطقه نمی توان برای همه مناطق از یک نسخه کودی استفاده کرد چون دوره رشدی انار در نواحی مختلف قطعا با هم فرق دارد. پیشنهاد ما همانطور که در مطلب هم اشاره کرده ایم، دریافت برنامه کودی اختصاصی باغ انار از این لینک است.

  10. با سلام و خسته نباشید خدمت شما دوستان که کلی وقت میزارید و زحمت میکشید درود فراوان بر شما بنده باغ داری هستم از توابع کوهدشت لرستان . دوستان خیالتون راحت تا با برنامه غذایی پیش نرید هیچ وقت انارتون با کیفیت بالا به عمل نمی آید بنده پارسال طبقه برنامه مهندسین پیش رفتم و جواب درست گرفتم پس حتما مشاوره بگیرید و طبق برنامه پیش برید موفق باشید

    1. با سلام و احترام
      از اینکه همراه ما بودید بسیار خرسندیم و از حسن توجه جنابعالی صمیمانه سپاسگزاریم.

      1. باسلام خدمت مهندسین کشاورزی ،بزگواران ما چکارکنم که پوست انار نازک ودانهای آن قرمز وحتی جگری شود ،از چه کودهایی استفاده نماییم ،ممنون میشیم راهنمایی بفرمایید

        1. با سلام و احترام
          برای رنگ گیری انار همانطور که در مقاله مطالعه کردید باید ظرفیت پتاسیم میوه را افزایش دهید. پیشنهاد می شود طبق برنامه کودی اصولی از کودهای پتاسه مانند مونوپتاسیم فسفات یا سولفات پتاسیم به صورت ریشه ای استفاده کنید یا می توانید از کود سیلیکات پتاسیم به صورت محلول پاشی استفاده کنید. شرایط آبیاری باغ را نیز مدیریت کنید.

  11. باسلام وعرض ادب خدمت کارشناسان کشاورزی ما در جنوب فارس کشاورزی داریم انارها سم کاراته زدیم برای کرم گلو ۳ مرحله خوبه ولی سال گذشته تغذیه ندادیم دانه سفید شد نظر تان برای رنگ گیری چه فصلی و کود آهن چه زمانی خوبه

    1. با سلام و احترام
      همانطور که در مقاله مطالعه کردید برای رنگ گیری انار مصرف کودهای پتاسه برای انتقال قند به سمت میوه ها و افزایش رنگ مهم است. ضمن اینکه آبیاری باید در کنار کوددهی برای رنگ انار مدنظرتان باشد. پیشنهاد می کنیم از طریق لینک برنامه غذایی انار که در متن آمده است درخواست برنامه غذایی بدهید تا میزان و زمان مصرف کودها را بر اساس برنامه اصولی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی