شبکه جامع کارشناسان کشاورزی ایران

در این شبکه، کارشناسان حوزه‌های مختلف کشاورزی حضور دارند. شما هم به این جمع بپیوندید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

برنامه کوددهی باغات پسته

برنامه کوددهی پسته

7 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

آنچه دراین مقاله می‌خوانید...

بهترین برنامه کوددهی برای باغ پسته چیست ؟ استفاده از برنامه کودی پسته با روش‌های رایج چه فرقی دارد؟

برنامه ریزی در هر کاری قطعا نتیجه خوبی خواهد داشت. زمانی که شما برای کارهای روزمره خود برنامه مشخصی داشته باشید، همه کارها به بهترین شکل ممکن پیش می‌رود، دقت کار شما بالا می‌رود، سردرگمی ندارید، از کارهای آینده اطلاع دارید و بدون شک نتیجه کار چند برابر بهتر خواهد بود.

برنامه کوددهی چیست ؟

برنامه کودی لیستی از کارهایی است که برای تغذیه باغ و یا زراعت باید انجام شود. تمام کشاورزان برنامه کودی دارند اما عمدتاً کودهای رایج  و کودهایی که از گذشته مورد استفاده بوده است را مصرف می‌کنند.

به عنوان مثال همین برنامه کودی را می‌توانید برای انسان‌ها در نظر بگیرید. به طوری که همه ما صبحانه و ناهار و شام در نظر داریم. ولی اکثر مردم به مواد مورد نیاز بدن خود و میزان کالری که دریافت می‌کنند و همینطور محتوای مواد غذاها بی‌توجه هستند و  از آن اگاهی ندارند. در صورتی که برخی افراد با استفاده از یک برنامه کودی دقیق تمام نیازهای بدن خود را رفع می‌کنند تا از هر نظر سالم و سرحال باشند.

برنامه کوددهی پسته

اگرویار برنامه کودی را برای باغ و مزرعه شما بر اساس نوع گیاه، نوع و خصوصیات خاک، شرایط اقلیمی و آب و هوای منطقه، میزان و کیفیت آب آبیاری، امکانات کشاورز، سطح درآمدی و توان هزینه‌‌کرد کشاورز و سایر شرایط آماده می‌کند. در این برنامه، کودهایی که شما به عنوان کشاورز نیاز است در مزرعه یا باغ استفاده کنید، زمان و روش درست مصرف به صورت مرحله به مرحله توضیح داده شده است.

نکات کلیدی در برنامه کوددهی پسته

1- یکی از مشکلات رایج در باغات پسته، شوری و pH بالای خاک است که محدودیت بزرگی برای تولید محصول است و باید مدیریت صحیح روی آن انجام شود. در برنامه‌های کوددهی اگرویار به این مسئله توجه ویژه شده و با استفاده از کودهای مناسب ازجمله کودهای زیستی-باکتریایی و برخی اصلاح کننده‌های خاک اثرات شوری بصورت معنی‌دار تعدیل می‌شود.

2- آفتاب سوختگی در باغات پسته بسیار رایج است. در برنامه‌های کوددهی پسته اگرویار برای کاهش آفتاب سوختگی تمهیدات لازم اتخاذ شده و با استفاده از کودهای مناسب ازجمله سیلیکات پتاسیم خسارت این تنش کنترل می‌شود.

3 پسیل جزء مهمترین آفات در باغات پسته است که درصورت عدم کنترل، خسارت زیادی به این محصول می‌زند. برای کنترل این آفت توصیه‌هایی در قالب پیش‌آگاهی در مراحل مختلف رشدی ارائه شده است که باید اقدامات لازم زیرنظر گیاهپزشک متخصص و حاذق انجام شود. علاوه‌براین در برنامه کودی، برخی کودها جهت تقویت درختان در برابر خسارت آفت توصیه شده است.

4 درشتی میوه و پرشدن مغز پسته تاثیر زیادی در عملکرد نهایی دارد. برای این منظور داخل برنامه‌ها، کودهای مناسب در مراحل کلیدی توصیه شده است.

چه نوع کودهایی برای برنامه کودی پسته مناسب است ؟

کودها از نظر اثرگذاری به سه دسته تأمین‌کننده، مکمل و بهساز خاک تقسیم می‌شوند. یک برنامه کودی درست و صحیح بسته به شرایط براساس موارد کودی ذکر شده تنظیم می‌شود. وزن هر قسمت با توجه به جنبه اثر‌گذاری در تصویر زیر بررسی شده است.

کودهای تأمین کننده

به کودهایی که مستقیم عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان که همان عناصر اصلی یا ماکرو هستند را تأمین می‌کنند، کود تأمین‌کننده می‌گویند. اهمیت این کودها به عنوان ماده مستقیم غذایی برای گیاه بسیار زیاد است.

سهم اثرگذاری و ارزش کودهای تأمین‌کننده در یک برنامه کودی درست و علمی برابر 60 تا 70 درصد است.

این کودها می‌تواند از دسته‌ی کودهای حاوی باکتری (کودهای زیستی) که تامین عناصر نیتروژن ، فسفر ، پتاسیم را بر عهده دارند و یا کودهای با منشاء قارچی (مایکوریزاها) که عنصر فسفر را برای گیاه با افزایش سطح دسترسی تامین می‌کنند و یا دسته کود‌های شیمیایی که تامین عناصر نیتروژن ، فسفر و پتاسیم را بر عهده دارند، باشد.

کودهای زیستی حاوی باکتری (کود میکروبی)، کود سولفات پتاسیم پودری ، سولفات پتاسیم گرانول ، سوپرفسفات تریپل ، دی آمونیوم فسفات ، نیترات کلسیم ، اوره ، سولفات آمونیوم و اوره فسفات از مهمترین کودهای تأمین کننده در باغ پسته هستند.

کودهای مکمل

به کودهایی می‌گویند که حاوی عناصر و یا ترکیباتی هستند که به صورت مکمل (تکمیل‌کننده کودهای تأمین‌کننده) مورد استفاده قرار می‌گیرند. عناصر کم مصرف مانند روی ، منگنز ، آهن ، گوگرد ، منیزیم ، مس ، مولیبدات و … از جمله این عناصر هستند و یا ترکیباتی از پروفایل‌هایی از آمینواسیدها و یا ویتامین‌ها جزء دسته مکمل‌ها قرار می‌گیرند.

برنامه کوددهی پسته

سهم اثرگذاری کودهای مکمل در یک برنامه کوددهی موثر و علمی برابر 10 تا 20 درصد است.

قابل ذکر است که تعدادی از کودهای مکمل ضروری هستند (این بدان معنی است که عدم استفاده از این کودها مشکلاتی را برای تولید فراهم می‌کند) و تعدادی از آن‌ها کودهای مکملی هستند که استفاده از آن‌ها شرایط بهتری را برای رشد گیاه و عملکرد آن فراهم می‌کند ولی عدم استفاده آن‌ها خللی در تولید ندارد.

از نقش‌های مهم کودهای مکمل می‌توان به مدیریت تنش‌های زنده ( آفات و بیماری‌ها ، علف‌های هرز ) و غیر زنده (تغییرات اقلیمی) اشاره کرد.

کود ریزمغذی ، کود روی ، کود اسید آمینه ، کود کلسیم و کود سیلیکون از مهمترین کودهای مکمل در باغ پسته هستند.

کودهای بهساز خاک

به کودهایی که باعث احیاء و اصلاح ساختمان خاک می‌شوند، بهساز خاک گفته می‌شود. کودهای بهساز خاک، شرایط خاک را برای رشد بهتر ریشه و جذب بهتر عناصر غذایی و همچنین افزایش فعالیت میکروارگانیسم ها فراهم می‌کنند. از انواع این کودها می‌توان به کودهای دامی ( گاوی ، گوسفندی ، مرغی ، اسب ، کمپوست ) و همچنین کودهای اسید هیومیک اشاره کرد. نکته مهم اینجاست که این کودها شرایط را برای فعالیت بهتر گیاه فراهم می‌کنند. این ترکیبات در رسته تأمین نیستند و باید در مقادیر مجاز در یک برنامه غذایی درست استفاده شوند اثرات مطلوب مورد نظر را نشان دهند. اما استفاده بیش از اندازه و نادرست از این کودها ممکن است مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کند که در مواقعی غیر قابل جبران باشد. همچنین،برخی ترکیبات شیمایی جزء کودهای بهساز خاک هستند مانند گوگرد و سولفات کلسیم (گچ)

هم اثرگذاری کودهای بهساز خاک در یک برنامه کودی علمی برابر 5 تا 10 درصد است.

دقت داشته باشید که کودهای بهساز خاک و مکمل نمی‌توانند به تنهایی نیاز غذایی گیاه را به طور کامل تأمین کنند. بهترین برنامه کودی برنامه‌ای است که هر سه نوع این کودها را برحسب نیاز شامل شود. درصدهای تعیین‌شده به عنوان سهم اثرگذاری، می‌تواند در شرایط خاص تغییرات داشته باشد.

برنامه کوددهی پسته اگرویار چه ویژگی‌هایی دارد؟

برنامه کودی پسته اگرویار بصورت اختصاصی نوشته می‌شود.

باغ شما با باغ همسایه شما فرق دارد! لذا نمی‌توان برای همه باغات پسته یک برنامه کودی استفاده کرد. برنامه کودی پسته اگرویار به صورت اختصاصی و با توجه به اطلاعات باغ هر کشاورز نگارش می‌شود. به این صورت که شما به عنوان باغدار وارد سایت اگرویار شده و پرسشنامه‌ای که برای باغ پسته آماده شده است را تکمیل می‌کنید. در این پرسشنامه اطلاعات باغ شما پرسیده می‌شود. بر اساس همین اطلاعات، برنامه کودی اختصاصی برای شما نگارش می‌شود.

برنامه کوددهی اگرویار بر اساس مراحل رشدی گیاه نگارش می‌شود.

در برنامه کودی پسته اگرویار ، کودهای مورد استفاده بر اساس نیازهای مهم پسته در هر مرحله رشدی تنظیم شده است. بطور مثال اینکه پسته همیشه رشد داشته باشد اصلا مناسب نیست. در صورتی که بسیاری از کشاورزان فقط به رشد رویشی پسته اهمیت می‌دهند و به تغذیه با هدف رشد ریشه و تقویت جوانه‌ها و رشد مغز پسته توجه کمتری دارند.

برنامه کودی اختصاصی پسته اگرویار به گونه‌ای نگارش می‌شود که نیاز غذایی درخت در مراحل اولیه برای تقویت جوانه‌ها و تشکیل میوه، در مراحل بعد برای رشد میوه پسته و پرشدن مغز پسته و در مراحل انتهایی برای تقویت جوانه‌ها برای باردهی سال بعد تامین می‌شود.

درصد مناسبی از انواع کودهای تأمین‌کننده، مکمل و بهساز خاک برای پسته در نظر گرفته می‌شود.

در برنامه کودی اختصاصی پسته درصد مناسبی از انواع کودهای تأمین‌کننده، مکمل و بهساز خاک با توجه به نیاز درخت پسته وجود دارد. چراکه هر کدام از این کودها در جایگاه خود موثر و مناسب هستند اما مصرف بیش از حد و نادرست هر یک از این کودها مشکلاتی به همراه خواهد داشت.

نوع کود، زمان مصرف کود ، نحوه مصرف کود و دلیل مصرف کود تعیین می‌شود.

در برنامه کودی اختصاصی پسته نوع کود مناسب مشخص می‌شود، زمان مصرف آن بر اساس تاریخ و یا نام مرحله رشدی پسته تعیین می‌شود، نحوه مصرف کود در هر مرحله توضیح داده می‌شود و همچنین دلیل مصرف کود یا شیوه اثر آن نیز به اختصار بیان می‌شود.

کنترل هزینه‌ها

اگر کودها در زمان مناسب و بر اساس نیاز گیاه در مقادیر صحیح مصرف شوند، هزینه‌ها تاحد بسیار زیادی مدیریت خواهد شد که این مورد در برنامه‌های کودی پسته اگرویار مدنظر هستند.

پشتیبانی توسط کارشناسان اگرویار

پس از دریافت برنامه کودی در هر زمان از مراحل اجرای تغذیه در باغ اگر سوالی داشتید کارشناسان اگرویار در خدمت شما هستند. به صورت تلفنی و یا از طریق فضای مجازی میتوانید ارتباط بگیرید تا بهترین نتیجه با توجه به شرایط موجود حاصل شود.

در کشاورزی نیز باید عوامل مختلفی مدیریت آبیاری، مدیریت آفات و بیماری‌ها، مدیریت صحیح تغذیه و … به درستی در کنار هم رعایت شوند تا عملکرد مطلوب و قابل تحسینی حاصل شود. در طول این مسیر کارشناسان اگرویار، همراه و خدمت‌گزار شما هستند.

درخواست برنامه کوددهی اختصاصی پسته

این آموزش را دوست داشتید؟
8
0

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی