شبکه جامع کارشناسان کشاورزی ایران

در این شبکه، کارشناسان حوزه‌های مختلف کشاورزی حضور دارند. شما هم به این جمع بپیوندید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

3 توصیه طلایی برای درشت شدن میوه کیوی

درشت شدن میوه کیوی

5 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

آنچه دراین مقاله می‌خوانید...

افزایش سایز میوه و بزرگ یا درشت شدن میوه جزو کلیدواژه‌های پرتکراری هستند که توسط کشاورزان عزیز در طول دوره رشد میوه در باغات کیوی مطرح می‌شوند. این موضوع ارتباط مستقیم با عملکرد نهایی دارد.

توصیه‌های مختلفی برای بحث درشتی میوه کیوی ارائه می‌شوند اما برخی از آنها کاربردی و برخی دیگر اثرگذاری چندانی جز تحمیل هزینه به کشاورز محترم ندارند.

در ادامه مطلب با راهکارهای کاربردی، همراه ما باشید.

عواملی که روی درشت شدن میوه کیوی تاثیر دارند!

عوامل زیادی هستند که روی سایز نهایی میوه کیوی تاثیر دارند. برخی از این عوامل قابل کنترل و برخی غیرقابل مدیریت هستند. آبیاری‌ها، مدیریت صحیح کوددهی و هرس از عوامل قابل کنترل هستند که تاثیر زیادی روی درشتی میوه کیوی دارند.

نوع رقم درختان (ژنتیک) عامل مهم برای سایز میوه

شاید لازم باشد قبل از هراقدامی، نوع رقم درخت را بررسی کنید. سایز میوه یک صفت ژنتیکی است و بعضی از ارقام درختان ذاتا میوه‌های کوچک تولید می‌کنند و هیچ اقدامی نمی‌تواند باعث افزایش سایز این میوه‌ها شود. بنابراین اگر در مرحله احداث باغ قرار دارید، به این موضوع توجه ویژه داشته باشید.

توجه: برخی از ارقام ذاتا میوه‌های کوچک تولید می‌کنند و کوددهی و اقدامات مدیریتی دیگر، تاثیر چندانی روی درشت شدن این میوه‌ها ندارند.

تعداد میوه بیشتر روی درخت، همیشه مناسب نیست!

زمانی که تعداد میوه تشکیل شده روی درخت بیشتر از حالت نرمال باشد، به علت رقابت میوه‌ها برای دریافت مواد غذایی، سایز نهایی میوه‌ کوچک خواهد بود. از اقدامات مهمی که می‌تواند باعث رفع این موضوع شود، هرس است.  

هرس در زمان مناسب باعث حفظ تعادل بین تعداد میوه و شاخ و برگ می‌شود. ازطرفی هرس باعث نفوذ بهتر نور به داخل شاخ و برگ درختان می‌شود که خود نور عامل مهم برای تولید مواد فتوسنتزی و نهایتا درشتی میوه در درختان کیوی است.

آبیاری، عامل مهم برای درشت شدن میوه

اگر آبیاری‌ها در مرحله درشت شدن میوه کیوی به میزان کافی نباشد، قطعا درخت طی مرحله بزرگ شدن سلول‌های میوه با مشکل مواجه شده و توان لازم برای درشتی نهایی میوه فراهم نخواهد شد. در چنین شرایطی، قطع به یقین کوددهی هم اثر لازم برای رشد و عملکرد را نخواهد داشت.

افزایش درشتی میوه کیوی

توجه: کشاورز عزیز کوددهی زمانی روی درشتی میوه اثرگذار خواهد بود که آبیاری‌ها با مدار و حجم مناسب انجام شوند. البته توجه شود که کیوی به رطوبت زیاد در اطراف طوقه و ریشه حساس بوده و سریع به بیماری‌های قارچی این نواحی آلوده می‌شود. بنابراین توجه ویژه به این موضوع داشته باشید.

کودآبیاری سیلیکات پتاسیم تاثیر زیادی در افزایش مقاومت درختان به پوسیدگی‌های ناحیه طوقه و ریشه دارد.

سوالی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که برای درشت شدن میوه کیوی، فاصله آبیاری‌ها چگونه باید تنظیم شوند؟ برای پاسخ به این سوال باید موارد زیر مد نظر قرار بگیرند.

  • بسته به میزان بارندگی، رطوبت منطقه و بافت خاک، دورهای آبیاری باغات کیوی متغیر خواهد بود و نمی‌توان برای تمام مناطق عدد (روز) ثابتی درنظر گرفت. در مناطق گرم با خاک‌های سبک و شنی میزان تخلیه رطوبت بالا بوده و در این شرایط باید فواصل آبیاری‌ها کوتاه درنظر گرفته شوند.
  • نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد این است که نیاز درختان به آب در مراحل مختلف رشد متفاوت است. به‌این‌صورت که در نیمه دوم دوره رشد میوه نیاز بالایی به دریافت آب دارند. از طرفی در این مراحل میزان تبخیر و تعرق به دلیل گرم شدن هوا بالاتر از اوایل فصل است. بنابراین در این مراحل باید مدارهای آبیاری بصورت کوتاه و با حجم مناسب تنظیم شوند.
اگر باغدار هستید از طریق فرم پایین بنویسید که از کدام منطقه این مقاله را مطالعه می‌فرمایید و فاصله آبیاری‌ها در باغ کیوی شما چقدر است؟ [wpdiscuz-feedback id=”m5hbenpb6g” question=”نظر خود را اینجا وارد کنید!” opened=”1″][/wpdiscuz-feedback]

مدیریت کوددهی برای افزایش سایز میوه کیوی

عامل مهم دیگری که تاثیر زیادی روی درشتی میوه کیوی دارد، مدیریت صحیح کوددهی در مراحل مختلف رشد میوه است. برای اینکار باید کودها در قالب یک برنامه کودی در مراحل کلیدی مصرف شوند. البته همانطورکه گفته شد، کوددهی باید با حجم مناسب آبیاری‌ها همراه باشد، درغیراین صورت مصرف کود اثرگذاری چندانی نخواهد داشت.

سوال: برای بزرگ شدن میوه کیوی از چه کودهایی و در چه مراحلی استفاده کنیم؟

باید توجه شود که برای افزایش سایز میوه باید نیاز درخت در تمام مراحل رشد تامین شود. اما چند مرحله کلیدی برای اینکار قابل توصیه است.

1- در زمان تشکیل میوه اولیه (نخودی شدن): قبل از هرکاری باید ظرفیت بزرگ شدن در میوه شکل بگیرد و در مراحل بعدی موادی قندی به میوه منتقل شوند تا میوه درشت شود. در مرحله تشکیل میوه اولیه، محلول‌پاشی کودهای کلسیم، روی و سایر ریزمغذی‌ها تاثیر زیادی بر افزایش ظرفیت بزرگ شدن میوه دارند.

2- در مراحل بعد از تشکیل میوه (مرحله رشد میوه): بعد از تشکیل میوه اولیه باید عناصر غذایی بصورت متعادل در اختیار درختان کیوه قرار گیرند.

سولوپتاس برای کیوی

از بین همه عناصر غذایی، پتاسیم نقش مهمتری دارد. این عنصر باعث افزایش انتقال مواد فتوسنتزی (قندها) به میوه و درشتی آنها می‌شود. برای این کار می‌توان از کودهای پتاسیمی با حلالیت بالا مثل سولوپتاس بصورت کودآبیاری استفاده کرد. در کنار این کودها، محلول‌پاشی کودهای سیلیکات پتاسیم نیز به عنوان پیامرسان انتقال مواد قندی به میوه عمل کرده و باعث افزایش سایز و وزن میوه می‌شود.

برنامه کلی کوددهی برای بزرگ شدن میوه کیوی بصورت جدول زیر قابل اجراست.

زمان مصرفنوع کودروش مصرف
تشکیل میوه اولیه (نخودی شدن)کلسیم + روی + سایر ریزمغذی‌هامحلول‌پاشی
در طول دوره رشد میوهکودهای پتاسیمی با حلالیت بالا (مثل سولوپتاس)کودآبیاری
در نیمه دوم دوره رشد میوهسیلیکات پتاسیممحلول‌پاشی

چند نکته مهم

  • تاکید می‌شود، آبیاری با دور و حجم مناسب در کنار کوددهی باعث افزایش سایز میوه کیوی می‌شوند. هرکدام از اینها به تنهایی نمی‌توانند منجر به عملکرد بالا شوند.
  • مصرف مقدار اندکی اوره در کنار سولوپتاس بصورت کودآبیاری تاثیر زیادی روی افزایش سایز میوه کیوی دارد. اوره باعث رقیق شدن شیرابه سلولی و افزایش سرعت انتقال مواد می‌شود.
  • توجه شود که توصیه کودی ذکر در این مقاله تنها بخشی از برنامه جامع کوددهی در باغات کیوی است و برای رسیدن به عملکردهای بالا باید کوددهی در قالب یک برنامه اصولی در تمام مراحل رشدی درختان انجام شود.

کشاورز عزیز، درشتی میوه تنها یکی از تکه‌‌های پازل عملکرد و تولید بالا در باغات کیوی است. عوامل زیاد دیگری نیز هستند که عملکرد نهایی را تعیین می‌کنند. ما در تیم تخصصی اگرویار اشراف کاملی به مشکلات رایج باغات مانند ریزش میوه، آبیاری‌ها، آفات و بیماری‌ها و دیگر مشکلات پیش‌بینی نشده داریم.

پلتفرم جامع کشاورزی اگرویار با خدمات گسترده و متنوعی از جمله برنامه‌های کوددهی اختصاصی، بازدید تخصصی و شناسایی خلاء‌های عملکرد همراه شما کشاورزان و کارشناسان محترم است. برای آشنایی و استفاده از این خدمات دعوت می‌شود از وب‌سایت اگرویار به آدرس www.agroyaar.com دیدن کنید.

چند سوال متداول در ارتباط با بزرگ شدن میوه کیوی

برای درشت شدن میوه کیوی از چه کودی استفاده کنم؟

استفاده از کودهای پتاسیمی با حلالیت و درصد بالا، اصطلاحا پتاس بالا در طول دوره رشد میوه کیوی تاثیر زیادی روی درشت شدن میوه این درختان دارد. توصیه می‌شود بخش مدیریت کوددهی همین مقاله را مطالعه فرمایید.

برای درشت شدن میوه کیوی چه هورمونی را پیشنهاد می‌کنید؟

اثر هورمون‌ها بر رشد و توسعه سلولی در کارهای تحقیقاتی گزارش شده است. به عنوان مثال استفاده از جیبرلین‌ها و سیتوکینین‌ها به عنوان محرک رشد و توسعه سلولی شناخته می‌شوند. اما این هورمون‌ها به دلیل هزینه بالا و همچنین حساس بودن دزهای مصرفی و ایجاد مشکلات احتمالی ناشی از آنها بصورت گسترده در کشاورزی توصیه نمی‌شوند.

استفاده از کود کلسیم برای کیوی چه تاثیری دارد؟

مصرف کودهای کلسیمی در طول دوره رشد میوه باعث افزایش کیفیت میوه و افزایش دوره انبارمانی بعد از برداشت می‌شود. همچنین این کودها باعث افزایش مقاومت به تنش‌های محیطی می‌شوند.

بهترین کود برای درخت کیوی کدام است؟

توجه شود که تک کود، نمی‌تواند به عنوان بهترین گزینه برای تامین نیازهای غذایی درختان کیوی مطرح باشد به خاطر اینکه درخت در مراحل مختلف رشدی، نیازهای غذایی متفاوت دارد. برای افزایش عملکرد در باغات کیوی، توصیه می‌شود مجموعه‌ای از کودها را در قالب برنامه کودی اصولی مصرف کنید.

سیلیکون چه تاثیری بر درشتی میوه کیوی دارد؟

سیلیکات پتاسیم (سیلیکون) با افزایش سرعت انتقال و تجمع مواد قندی به میوه، باعث افزایش درشتی و وزن میوه در کیوی می‌شود.

این آموزش را دوست داشتید؟
8
1

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

2 پاسخ

  1. سلام مهندس جان خیلی خوب توضیح دادی ممنون. من از منطقه تالش گیلان پیام میدم. کود پتاسیمی از کدوما استفاده کنم برای درشت شدن سایز میوه ها؟

    1. سلام خدمت شما. برای اینکار می‌توانید از کودهای پتاسیمی با حلالیت بالا مثل سولوپتاس به همراه آب آبیاری استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی