شبکه جامع کارشناسان کشاورزی ایران

در این شبکه، کارشناسان حوزه‌های مختلف کشاورزی حضور دارند. شما هم به این جمع بپیوندید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

راهکارهای عملی برای افزایش درشتی میوه در درختان

افزایش درشتی میوه درختان

4 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

آنچه دراین مقاله می‌خوانید...

از سوالات مهمی که کشاورزان عزیز همیشه از ما می‌پرسند، در رابطه با بحث درشتی میوه است.

بهترین کود برای درشت شدن میوه چه کودی است؟ چطور می‌توان میوه‌های درشت و بزرگی را تولید کرد؟ در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ بدهیم. بدون شک مطالعه این مقاله می‌تواند اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار شما قرار بدهد. پس با ادامه مقاله همراه ما باشید.

نکات مهم و اساسی در مورد درشت شدن میوه

مساله اول ساختار ژنتیکی خود گیاه است. بعضی از ارقام در میوه‌ها ذاتا ریز هستند و محدودیت در رشد نهایی دارند و هر چقدر هم تلاش کنیم امکان اینکه از یک حد مشخصی بزرگ شوند وجود نخواهد داشت. اما با شناخت کافی از فیزیولوژی گیاه و بکارگیری یکسری تکنیک‌ها می‌توان میوه درشت و درنهایت عملکرد بالایی را تجربه کرد.

قبل از هرچیزی می‌خواهیم تعریفی از رشد داشته باشیم، در علم فیزیولوژی گیاهی به تقسیم سلولی و بزرگ شدن آنها را رشد می‌گویند. بنابراین برای درشت شدن میوه یا هر اندام دیگری در گیاه باید تعداد و اندازه سلول‌ها زیاد شود.

افزایش تعداد سلول‌ها در مرحله فندقی یا ارزنی شدن میوه‌ها (شروع تشکیل میوه ) شکل می‎‌گیرد که ظرفیت بزرگ شدن میوه را ایجاد می‌کنند. یعنی باید کاری کنیم که تعداد تقسیمات سلولی گیاه بالا رفته و اگر تعداد سلول‌ها افزایش پیدا کند قطعا پتانسیل افزایش درشتی میوه هم شکل خواهد گرفت .

بگذارید با یک مثال ساده اهمیت ظرفیت‌سازی در میوه برای رشد را بیان کنیم. دو بادکنک هم اندازه ولی با جنس‌های متفاوت را در نظر بگیرید. وقتی بخواهیم این بادکنک‌ها را باد کنیم خواهیم دید که این دو بادکنک به یک اندازه بزرگ نخواهند شد. ممکن است یکی از آنها در زمان کوتاه و با کمی باد کردن بترکد و بیشتر از ظرفیت خود بزرگ نشود ولی ممکن است بادکنک دوم همچنان قابلیت بزرگ شدن را داشته. دلیل این تفاوت به خاطر اختلاف در تعداد ذرات سازنده دیواره و تفاوت در ظرفیت بزرگ شدن آنهاست. همین مساله در میوه‌ها هم صادق است. و برای اینکه بتوانیم انتظار درشت شدن در آنها را داشته باشیم باید در آنها ظرفیت بزرگ شدن را ایجاد کنیم. استفاده از یک برنامه تغذیه‌ای مناسب برای درختان ما را در این راه کمک زیادی خواهد کرد.

حال با این پیش‌زمینه که “رشد از تقسیم سلولی و بزرگ شدن آنها حاصل می‌شود” دو سوال پیش رو خواهیم داشت :

چطور می‌توان تعداد تقسیمات سلولی میوه را افزایش داد؟

با توجه به اینکه در زمان شروع فصل رشد درختان، فعالیت ریشه و سطح برگی بسیار پایین است جذب عناصر غذایی به خوبی صورت نمی‌گیرد بنابراین برای افزایش تعداد سلول در مراحل اولیه رشد میوه باید تغذیه و تقویت جوانه‌ها در سال قبل و پس از برداشت انجام شود. همچنین یکی از عناصری که می‌تواند در تقسیم سلولی نقش داشته باشد کلسیم است. کلسیم جزو عناصر پرمصرف هست که نقش بسزایی در رشد دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله منتشر شده با عنوان فروت ست در درختان میوه را مطالعه فرمائید.

چطور می‌توان باعث بزرگ شدن سلول‌ها در میوه شد؟

برای افزایش رشد و درشتی میوه درختان باید تلاش کنیم میزان قندهای داخل میوه افزایش یافته و در کنار آن، آب کافی در اختیار گیاه قرار دهیم. به واسطه حضور قندها داخل سلول و پتانسیل اسمزی ایجاد شده در اثر تجمع این اسمولیت‌ها، سلول به شدت جاذب آب خواهد بود و اگر بتوانیم آب گیاه را تامین کنیم شاهد رشد و درشت شدن میوه‌ خواهیم بود.

شاید سوال دیگری که ممکن است به ذهنتان برسد این باشد که “چطور می‌توان میزان قندهای میوه را افزایش داد؟” یکی از مهم‌ترین عناصری که باعث انتقال مواد قندی و تجمع آنها در سلول‌های هدف می‌شود، عنصر پتاسیم است. بنابراین برای تجمع قندها در سلول باید ظرفیت جذب پتاسیم را بالا ببریم.

تاثیر استفاده از پتاسیم بر افزایش قطر میوه گوجه فرنگی
تاثیر استفاده از پتاسیم بر افزایش قطر میوه گوجه فرنگی

شاید تا اینجای مقاله متوجه شده‌اید که راهکار داشتن میوه‌های درشت و بزرگ چیست، بله، برای داشتن میوه‌های درشت در درختان علاوه بر اجرای مرحله تغذیه‌ای فروت ست، باید در طول دوره رشد میوه نیز از کودهای پتاسیمی با حلالیت بالا مثل سولوپتاس بصورت کودآبیاری و همچنین سیلیکات پتاسیم بصورت محلول‌پاشی استفاده کرد.

در کنار این کار باید آب کافی را هم در اختیار گیاه قرار دهیم. توصیه می‌شود در طول دوره رشد میوه، مدارهای آبیاری را کوتاه و حجم آب وارد شده به باغ را کمتر در نظر گرفت.

نتیجه‌گیری کلی برای افزایش اندازه میوه در درختان

با ظرفیت سازی در میوه و افزایش تقسیمات سلولی از طریق اجرای برنامه تغذیه‌ای فروت‌ست و استفاده از کودهای پتاسیمی از جمله سولوپتاس و سیلیکات پتاسیم به همراه آبیاری‌های با مدار کوتاه ولی با حجم کم می‌توان به درشتی میوه‌ درختان کمک کرد.

پاسخ به چند سوال درباره افزایش سایز میوه درختان

  • برای درشت شدن میوه درختان از چه نوع کودهای پتاسیمی استفاده کنم؟

برای اینکار از کودهای پتاسیمی با حلالیت بالا ازجمله سولوپتاس استفاده کنید.

  • برای درشت شدن میوه، سولوپتاس را چطور و چه زمانی استفاده کنم؟

برای اینکار، سولوپتاس را بصورت کودآبیاری و در طول دوره رشد میوه استفاده کنید.

  • کود سیلیکات پتاسیم روی رشد میوه تاثیر دارد؟

استفاده از کودهای سیلیکات پتاسیم باعث افزایش سرعت انتقال مواد قندی به میوه، درشتی و رنگ‌گیری آنها می‌شود.

کشاورز عزیز، مواردی که در این مقاله ذکر شده، بصورت عمومی و تنها بخشی از یک برنامه جامع کوددهی است. با کارشناسان اگرویار در ارتباط باشید، تا بعد از آسیب‌شناسی باغ شما، یک برنامه کوددهی اختصاصی و متناسب با شرایط باغ شما نگارش شود. در این برنامه اختصاصی، برای تمام مراحل رشدی درختان باغ شما برنامه‌ریزی کودی شده، نوع کودها، مقدار، زمان و روش مصرف و اثرات آنها بطور کامل شرح داده می‌شود.

این آموزش را دوست داشتید؟
135
3

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

91 پاسخ

      1. 🧑‍🌾 سلام خدا قوت
        دمتون گرم خیلی عالی بود
        جم و جور و کامل و کاربردی
        مطالبتون بقدری بهم چسبید که حد ندارن 👏👏👏
        یه موقع هست که اطلاعات دارید اما کنار هم نیست یا پراکنده هست یا بهینه نیست مثلا یک انبار کود دارید ولی نمی‌دونید کدوم کجا و با چی بدید
        حتما فیلم رو هم ببینید
        دوستان تازه باغدار بیخود وقت و هزینهتون رو جای دیگه ای تلف نکنید اگه مطالبی که سایت گفته و از مشاوره هاشون درست استفاده کنید هیچ چیز دیگری نیاز ندارید
        خدا انشاالله به کسب و کار و دانش تون برکت بده 🤲🤲🤲

        هر نفر از ما سربازی هستیم برای پیشرفت اقتصادی و امنیت غذای کشورمان پس با کمک هم ایرانمان را میسازیم 🌳🌳🌳

        1. سلام وقت بخیر
          خداقوت به شما
          از پیام محبت‌آمیز و حمایت شما سپاسگزاریم. قطعا هدف همه ما پیشرفت کشور عزیزمان است.

  1. عالی بود البته اگر به نقش نیتروژن ، روی و مس و منیزیم که در تنفس ، انتقال اکترون و فتوسنتز برای حداکثر سازی تامین مواد فتوسنتزی و لبالا نگه داشتن تنفس رشد اشاره میفرمودید ، کامل عرضه و تقاضا رو تفهیم میکردید

    1. سلام واسه بزرگ شدن میوه هلو چیکار باید کرد من یک هکتار دخت هلو داوودی سرخ آبی دارم میخوام میوه بزرگ شه چه کودی سمی لازمه آقای مهندس

    2. سلام واسه بزرگ شدن میوه هلو چیکار باید کرد من یک هکتار دخت هلو داوودی سرخ آبی دارم میخوام میوه بزرگ شه چه کودی سمی لازمه آقای مهندس

      1. سلام وقت بخیر
        این مقاله دقیقا در مورد همین سوال شماست. با این وجود میتونید برنامه کودی بگیرید که براتون کل مراحل کودی نوشته بشه و طبق اون اجرا کنید تا نتیجه مناسب بگیرید.

  2. باسلام
    بهترین مقاله ای بود که در این مورد خوانده بودم.
    واقعا ساده وکامل وجذاب توضیح دادید.
    مهرتان ماندگار

  3. بابت راهنمایی ممنونم ازشما کارشناس خوب یک سوال دیگری داشتم که الان گیلاس رنگ انداخته چه باید کرد زودتر ودرشتر بشه

  4. باسلام
    میزان محلول پاشی پتاس برای سایز میوه ها. کلا برای ۳۰۰درخت هلو رقم‌کاردی و انجیری ودرخت شلیل چند لیتر است؟
    ممنون

        1. با سلام و احترام
          درصد پتاسیم در تعیین دوز محلول پاشی اهمیت زیادی دارد. کودهای توصیه شده دارای درصد بالایی از پتاسیم هستند و مقدارهای توصیه شده کارآیی لازم را دارند.

  5. سلام جناب مهندس باغ شلیل دارم کلسیوم محلولپاشی کردم ازت همراه ابیاری هم دادم رنگ میوه قرمز شده ایا بااین وضعیت شلیل درشت میشود پتاس هاوارس هم گرفتم هنوز نزدم تظر شما چیه

    1. سلام جناب محمودی عزیز
      پتاس بالا به همراه آبیاری بدید و 10 روز قبل از برداشت هم محلول پاشی کنید.

    2. سلام
      من درخت نارنگی ولیمو دارم کلسیم و سولوپتاس بصورت ابیاری دادم میوه ها متوسط هستن بنظرتون بصورت محلولپاشی جواب بهتر میگیرم وایا باید پتاسیم تنها باشه یا اینی که من دارم خوبه ومیشه مقداراستفاده هم بفرمایید.

      1. سلام وقت شما بخیر
        برای درشت شدن میوه باید پتاسیم با درصد بالا مثل سولفات پتاسیم پودری یا پتاس وافر به صورت آبیاری برای ریشه ها بدین. علاوه بر این کودهای سیلیکون یا همون سیلیکات پتاسیم به صورت محلول پاشی استفاده کنین. همچنین 10 تا 15 روز قبل از برداشت محلول پاشی پتاسیم انجام بدید.

  6. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    من باغ گردو دارم و بعضی از میوه هام ریزن… اگه ممکنه کودی که باعث درشتی میوه میشه رو برام معرفی کنید و با چ روشی استفاده کنم… ممنون میشم

    1. با سلام و احترام خدمت شما آقای رضائیان
      با توجه به اینکه هنوز فرصت مناسبی برای درشت شدن وجود داره پیشنهاد میشه از کودهای سولفات پتاسیم پودری و پتاس‌وافر دایان به همراه آبیاری استفاده کنید. به صورت محلول‌پاشی نیز از کودهای سیلیکون میتونید استفاده کنید. علاوه بر این آبیاری مناسب را نیز رعایت کنید قطعا باعث درشت شدن میشود و عملکرد خوبی خواهید داشت.

  7. سلام
    من باغ انگور دارم بعضی از غوره ها ریز موندم تو این فرصت باقیمانده چیکار میتونم بکنم؟

    1. سلام جناب رجبی
      حتما به همراه آبیاری کود پتاس با درصد بالا استفاده کنین. به عنوان مثال میتونید از کود پتاس وافر دایان یا سولفات پتاسیم پودری استفاده کنید. در محلول پاشی هم کود سیلیکات پتاسیم مثل کود سیلیکون دایان استفاده بشه.

  8. با سلام
    باغ سیب دارم.
    سایز سیبم نسبت به باغ های کناری.ریز تر هستش.برای افزایش سایز و رنگ چه پیشنهاد میدید؟و چه مقدار؟
    ۲۰۰تا درخت هستش

    1. سلام
      برای باغ سیب فرصت کافی برای درشت شدن وجود داره. کود با درصد بالای پتاسیم حتما با آب آبیاری استفاده کنید. از نظر مقدار مصرف بسته به اینکه از چه کودی استفاده کنین مقدارش فرق میکنه. اگر پتاس وافر دایان استفاده بشه 3 لیتر در کل باغ و اگر سولفات پتاسیم پودری استفاده کنید 10 تا 15 کیلوگرم در باغتون استفاده کنید. برای رنگ گیری بهتر 10 تا 15 روز قبل از برداشت پتاس وافر دایان به مقدار 1 لیتر در هر هزار لیتر آب محلول پاشی بشه.

    1. سلام
      زنده باشید
      ریزش شکوفه ها در گیلاس تا حدودی طبیعی هست و طبیعت این درخت نشون میده که تعداد زیادی گل و شکوفه میده و بخش زیادی ریزش میکنه و همه گل ها هیچوقت به میوه تبدیل نمیشه. ولی برای اینکه ریزش کاهش پیدا کنه حتما باید جوانه های درخت تقویت بشن. بهترین زمان برای تقویت جوانه ها در گیلاس در همین اواخر مرداد و اوایل شهریور هست. یعنی زمانی که میوه روی درخت نیست و برگ همچنان روی درخت هست و ریزش نکرده باشد. در این زمان باید محلول پاشی برای تقویت جوانه ها انجام بشه.

    2. مهندس عالی بود.انگار توی کشور خودمان دانشمند و با سواد در علوم کشاورزی نیز پیدا میشود

        1. سلام مهندس.ممنون میشم راهنمایی کنید ۲۵۰ تا درخت انار دارم تقریبا هر ۱۲ روز یکبار بصورت غرق آبی آبیاری میشه. ثمرش خوله ولی خیلی ریزه برای درشت شدن و قرمز شدن چه کودی و به چه صورتی پیشنهاد میدید؟

          1. سلام آقای مهندس.
            خسته نباشید. باغ بادامی داریم با درختان ۷ ساله. ۲ سالی هست که درخت شکوفه های فراوان داده. اما در هنگام بسته شدن میوه ریز میوه های فراوانی می دهند که تقریبا تمامی آنها در همان اندازه روی درخت خشک می شوند. ممنون می شم راهنمایی بفرمائید.

          2. سلام وقت بخیر
            احتمال زیاد با توجه به توضیحاتی که دادید مشکل کم آبی دارید. یا شما به درخت کم آب میدهید و یا اینکه زمین سفت هست که آب به درخت نمیرسد و یا هم اینکه ریشه دچار مشکل شده که نمیتواند آب را به خوبی جذب کند. لطفا این موارد رو بررسی کنید.

  9. با سلام. بنده حدود 40 عدد درخت انار در یزد دارم . میوه های زیادی الان داره ولی خیلی ریز هست. چه کودی برا درشت شدن میوه توصیه میکنید؟

    1. سلام
      اولین شرط آبیاری مناسب است. کمبود آب یا آبیاری نامنظم باعث ریز بودن میوه ها خواهد شد. از طرفی شوری آب و خاک نیز جلو رشد میوه را خواهد گرفت. بعد از این موارد کود پتاس بالا مثل پتاس وافر دایان رو به شما پیشنهاد میکنم. این کود رو به همراه آبیاری برای ریشه ها تزریق کنید.

  10. سلام
    باغ سیبی دارم که میوه های ریزتری نسبت به سایر باغات اطراف داره ،میخواستم بدونم چه کودی مناسب هست برای بهتر شده بار درختا ؟ و تو یک ماه باغی مونده جواب میده این کود ها یا نه ؟

    1. سلام
      اگر از نظر آبیاری مشکلی ندارین بله حتما جواب میده. کود سولفات پتاسیم پودری یا کود پتاس‌وافر دایان رو با آبیاری بدین. البته بهتره کود سیلیکون رو هم روی برگ محلول‌پاشی کنید.

  11. سلام و عرض ادب
    باغی انار داریم در شهرستان ساوه که براثر سرما چند سال پیش درختان را خاکبر کردیم و الان بعد گذشت سه چهار سال درختان ضعیف هستن و بار ریز دارند برای بلند تر شدن و قوی تر شدن درخت انار و همچنین درشت شدن میوه آن چه کودی پیشنهاد میدید و زمان و نحوه استفاده آن چطور است

    ممنون

    1. سلام جناب نجفلی عزیز
      برای رشد و باردهی بهتر درختای باغتون توصیه می‌شود از یک برنامه کودی کامل بهره ببرید. از این جهت ضروری هست که اطلاعات دقیقی از وضعیت باغ رو در اختیار کارشناسای اگرویار قرار بدید تا برنامه کودی کامل و متناسب با کشت شما رو در اختیارتون قرار بدن.

  12. سلام مهندس جان خسته نباشید.سوالی دارم اینکه گوگرد بنتونیتی رو برای یونجه در چه فصلی باید کودپاش کرد؟

    1. سلام جناب رسول‌پور
      بهترین زمان مصرف گوگرد در مزارع یونجه اواخر زمستان هست. البته مصرف آن در پاییز هم مشکلی ندارد.

    2. سلام‌ آقای مهندس
      من یه باغ دوهزار متری دارم که حدوده ۱۸۰ درخت هلو وسیب و الو سیاه و بادام وگردو و چیزای دیگه داره سال قبل آب کلر دار به درختان دادم وامسال همه درختان در حال سوختن هست و میوه‌ای اونها هم ریز شده باید چی بهش بدم تا خوب بشه ممنون

      1. با سلام و احترام
        احتمال زیاد مهم ترین عامل همان آب کلردار بوده و باید آب آبیاری را تغییر دهید. برای اینکه شرایط خاک به شرایط مناسبی برگردد بهتر است از کودهای میکروبی استفاده کنید.

  13. باغ گیلاس دارم سمت لوشان میخواستم بدونم به خاطر باد و سرما که آب وهوای اونجا داره چی کارکنم شکوفه ها نریزه؟؟؟
    به درخت کوچیک چه کودی بدم که بار بده درخت ۲ ساله آخه از جایی که خریدم درختها رو توی گلدان بار داده بود؟؟؟؟
    ممنون

    1. سلام وقت شما بخیر
      برای مقابله با سرمای بهاره نمیشه کاملا مقابله کرد. ولی با محلول‌پاشی فروت ست پس از برداشت میشه تا حدودی جوانه‌ها رو تقویت کرد تا مقاومت بیشتری نسبت به سرما داشته باشند.

  14. رضا ابراهیمی نسب هستم از رفسنجان و پسته کار .بابت مطالب علمی و ارزشمندسایت تان کمال تشکر را دارم.امسال سیلیکات پتاسیم را در باغات پسته در اوایل شهریور محلول پاشی کردم .همراه با باآبیاری پانزده روزه ،نتیجه عالی بود و پسته بسیار درشت شده بودند.

    1. با سلام جناب ابراهیمی نسب عزیز
      بسیار عالی. سپاسگزارم از نظر ارزشمند شما.

  15. سلام خدا قوت من باغ پرتغال دارم که دوسال هست بارش خیلی درشت است چکار باید بکنم که اندازه معمولی خود را داشته باشه ایا اب دادن تاثیری به درشتی دارد ممنون میشم که راهنمای کنید

    1. سلام وقت بخیر
      بهترین کار این هست که جوانه درخت‌ها تقویت شوند تا تعداد میوه بشتری روی درخت تشکیل بشه. اینطوری میتونه اندازه معمولی داشته باشه. البته تعادل در مصرف کودها نیز بسیار موثر هست و نباید بدون برنامه کود داده شود.

  16. سلام وعرض ادب جناب مهندس
    تعدادی درخت پرتغال دارم در استان گلستان چند سالی هست میوه هاش اندازه گردو میشه ممنون میشه راهنمایی فرمایید ایا امکان درشت شدن میوه ها هست

    1. سلام جناب نوروزی
      بله حتما امکانش هست. فقط باید اول مشکلش رو پیدا کنیم و بعد برای رفع مشکلش اقدام بشه. پیشنهاد میکنم با دفتر شرکت تماس بگیرید تا راهنماییتون کنیم.

  17. سلام آقای مهندس من درخت سیب و به دارم که تا حالا از کود شیمیایی برای درختها استفده نکرده بودم تا دو سال پیش یه نفر برام کود سه بیست آوردن میوه ها خیلی درشت و رازی بودم اما پارسال استفاده نکردم هم میوه خیلی ریز شده بود هم همش کرم خورده و خراب بودچه کودی استفاده کنم که هم قیمت مناسب و هم کیفیتش عالی باشه . و یه درخت مو داریم تو حیات هر سال انقدر گل میده ولی قوره که میشه خوشک میشه میریزه گفتن ضعیفه هر نوع کود بود استفاده کردیم قرص تقویتی کود آهن و هر نوع کودی که بوده دادم فقط قرصه کمی جواب داد یه کم بارداد چون تو حیات چاه فاضلاب داریم میگن ریشه اش خورده تو چاه و میسوزونه ممنون میشم راهنمایم کنی

      1. عامل خشک شدن غوره ها احتمالا” کرم خوشه خوار وسفیدک می باشد که باید با کسب راهنمایی از کارشناسان کشاورزی منطقه تان در زمان مناسب با سم حشره کش وقارچکش سمپاشی کنید.

    1. سلام وقت بخیر
      سوال شما نیاز به توضیحات زیاد داره. پیشنهاد میکنم برای اینکه کودها رو به مقدار مناسب و در زمان مناسب استفاده کنید، حتما درخواست برنامه کودی بدید تا برای باغ شما برنامه اختصاصی نگارش بشه.

  18. وقت به خیرمهندس

    برای جلوگیری ازترکیدن میوه مرکبات چه راه حلی پیشنهادمیکند

    باتشکر

    1. با سلام و وقت بخیر
      برای جلوگیری از ترک خوردن میوه مرکبات باید میزان کلسیم در میوه بالا باشد. برای این منظور حتما محلول پاشی کلسیم وافر دایان (دو در هزار) را در زمان رشد میوه انجام دهید.

  19. من باغ دارم که پر از میوه های مختلف هست سیب،انگور،هلو،الو،گلابی،گردو،و…..
    چیکار کنم قشنگ پر بار بشن و بیشتر بگیرن میوه
    ممنون میشم بگین

    1. با سلام و وقت بخیر
      برای امسال که فرصتی برای افزایش تعداد میوه نیست ولی میشه روی افزایش درشت شدن میوه ها کار کرد. حتما همین الان فرصت رو از دست ندید و از قسمت درخواست برنامه برنامه کودی سایت اقدام یه برنامه کودی درخواست بدید. این برنامه کودی برای درشت شدن میوه ها برای امسال نوشته میشه. همچنین برنامه کامل برای سال بعد هم نگارش میشه. در خدمت شما هستیم.

    1. سلام
      وقت بخیر
      درشت شدن میوه ها تا زمان برداشت ادامه داره. ولی نزدیک به برداشت سرعت رشد کمتر میشه ولی وزن گیری میوه تا زمان برداشت همچنان ادامه داره.

  20. سلام جناب مهندس بنده هشتاد اصله درخت سیب 45ساله دارم امسال خیلی زیاد باز داده ومیوه ها خیلی ریز هستند در ضمن نوبت آبدهی هر8روز یکباره باتوجه به اینکه منطقه ما درقوچان سررسیده اوایل پاییز جمع آوری میکنم دراین فرصت یک ماهه چکارباید انجام بدم اگه آب اضافه هم بخواد میتونم پای درختها از بطریهای آب استفاده کنم لطفا کمکم کنیدشدیدا به راهنمایی جنابتان نیازمندم.نوروزیان

    1. سلام وقت بخیر
      بله فرصت برای درشت کردن میوه هست. حتما در اولین آب آبیاری از پتاس بالا و در اولین محلول پاشی از سیلیکون دایان استفاده کنید.

    1. سلام وقت بخیر
      الان برای مصرف ریشه ای کودها برای درشت شدن انار کمی دیر شده است. بهتر است در محلول پاشی یک مرحله از سیلیکات پتاسیم و در مرحله بعد از پتاس وافر استفاده کنید.

  21. سلام‌ وقتتون بخیر ببخشید ما برای اولین بار بدون هیچ اطلاعاتی یک باغ بع متراژ ۳۰۰ متر با درختان پرتقال که با تعداد ۸ عدد هست گرفتیم ولی سن درختان تقریبا ۱۰ سال یا شاید بیشتر باشد موقع گرفتن پرتقال های خیلی خوب و درشت بود حتما خوب رسیدگی میشد و خیلی خوب و خوشمزه ولی تو این مدت یک سال خوردی که دست ماست با توجه به رسیدگی های کم و بیش به دلیل فرصت کم شاهد کم بار دادن و همچنین کوچک شدن پرتقال شدیم و سال قبل هم شاهد ریزش پرتقال له خاطر مگس های مدیترانه ایی بودیم .از این وضع خیلی من و همسرم ناراحت هستیم دوست داریم همون پرتقال پر بار و خوب رو دوباره ببینیم حتی به موقع هم سم پاشی کردیم امسال هم کود شیمیایی دادیم ولی متاسفانه شاهد ترک خوردگی پرتقال و همچنین کم بار دادن نسبت به سال قبل بودیم خواهش میکنم کمکون کنین کسی رو می خوایم که از اول تا آخر کارها رو بهمون بگه که چیکار کنیم ممنون از شما

    1. سلام وقتتون بخیر
      بله باغی که قبلا بار میداده الان باید بتونه باز هم باردهی مناسبی داشته باشه. مصرف کودها کار تخصصی و دقیقی هست و کم و زیاد شدنش باعث خسارت میشه. کاری که میتونیم براتون انجام بدیم اینه که یه برنامه کودی کامل از الان تا برداشت سال بعدتون بهتون بدیم. در این برنامه کودی نوشته میشه که دقیقا چه زمانی چه کودهایی بدین و به چه مقدار. برنامه کودی اختصاصا برای باغ شما نوشته میشه.

      1. سلام
        خیلی ممنون از همراهی شما جناب افشاری
        نظر ارزشمند و حمایت صادقانه شما سپاسگزاریم.

      2. باسلام بنده درخت به دارم برای درشتی میوه به که بسیار هم پر بار هست چه باید کرد؟
        سپاسگزارم دکتر

        1. سلام وقت بخیر
          بهترین پیشنهاد ما این هست که برنامه کودی بگیرید. از صفحه اصلی سایت بخش درخواست برنامه کودی.
          تمام مواردی که برای درشتی میوه لازم هست در برنامه کودی نوشته میشه.

    1. سلام
      بله. به عنوان فروت ست بعد از تشکیل میوه میتونید ترکیبی از ریزمغذی و کلسیم رو محلول‌پاشی کنید.

      1. سلام وقت بخیر
        شما گفتین ریز مغزی و کلسیم رو مخلوط کنیم
        مگه امکان مخلوط کردم ریز مغزی به کلسیم وجود داره؟
        چون همه مهندسین میگن نباید هیچ چیزی با کلسیم مخلوط کرد

        1. با سلام و احترام
          بله برخی افراد این بحث رو مطرح میکنن ولی منظور ما ریزمغذی و کلسیم دایان هست چون ترکیباتی دارد که مشکلی ایجاد نمی کند.

  22. سلام دکتر جان
    لطف کنید برنامه غذایی درختان و زمان کود دهی را برام بفرستید درضمن من چگونه از شما خرید کنم

    1. سلام
      عرض ادب
      شما باید از صفحه اصلی سایت قسمت درخواست برنامه کودی اقدام کنید و پرسشنامه مربوط رو تکمیل کنید. برنامه کودی که خدمت شما ارسال شد بعد میتونید با دفتر تماس بگیرید و خریدتون رو انجام بدید.

  23. کرمانی هستم به تازگی دوسال است باغی بنا کردیم بدون هیچ تجربه ای باغ هنو بارده نشده میگن سال اینده میوه میده تمام درختان رو کاشتیم 100 عدد درخت از تمام میوه ها لطفا راهنمایی فرمایید تا سال اینده محصول خوبی داشته باشیم ممنون

    1. با سلام و احترام
      در این مرحله که سن درختان کم است باید به آبیاری و تغذیه توجه کافی داشته باشید تا درخت توسعه ریشه و رشد مطلوبی داشته باشد.

  24. سلام دکتر جان من سیب درختی اجاره کردم دو مرحله کلسیم یک مرحله جلبک دریایی بااسید آمنه دوباره کداستینگ. کلا بصورت محلول پاشی استفاده کردم آبیاری هر ده روز یک بار درخت‌ها جوان ولی پر باران. از لحاظ قالب پروست نشدند. لطفاً مرا راهنمایی فرمایید

  25. سلام آقای مهندس من ی باغ شیش هکتاری که سال شیشم اهداسشه دارم ، الان چهل روز به برداشتش مونده اما سیبام ریزن ، باید چیکار کنم که درست بشه؟ در منطقه همدان هستیم ، ۳ مرحله کلسیوم محلول پاشی کردم و هر هکتاری ده کیلو پوتاسیوم از طریق آبیاری دادم در دو مرحله

    1. از توجه شما سپاسگزاریم. در اگرویار تمام توانمان را برای پشتیبانی از کشاورز به کار میبریم.

    2. باسلام غلام رضا نجفی هستم برای درشت شدن آلو قطره چی کود باید مصرف کرد؟ برای درشتی بار ممنون ازشما

      1. با سلام و احترام
        برای درشت شدن میوه ها کودهای پتاسه به دلیل نقش مهم در انتقال مواد از برگ ها به سمت میوه ها بسیار مهم هستند. در کنار کودهای پتاسه دوست عزیز توجه کنید که تنها یک کود خاص باعث درشت شدن میوه های شما نمی شود و باید مطابق با شرایط اختصاصی باغتان و برنامه کودی اختصاصی پیش بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی