شبکه جامع کارشناسان کشاورزی ایران

در این شبکه، کارشناسان حوزه‌های مختلف کشاورزی حضور دارند. شما هم به این جمع بپیوندید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

نکات افزایش درشت شدن میوه سیب و گلابی

درشت شدن میوه سیب و گلابی https://www.shutterstock.com/

4 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

آنچه دراین مقاله می‌خوانید...

در باغات دانه‌دار کشور مهم‎‌ترین هدف باغدار عزیز، درشت شدن میوه سیب و گلابی است و اگر میوه‌ها ریز باشند (مگر در ارقام با میوه کوچک) عملکرد پایین بوده و بازارپسندی سیب و گلابی نیز کم می‌شود.

در صورت رعایت موارد مدیریتی مانند کوددهی درست و بموقع به همراه آبیاریِ کافی، قطعا شاهد درشت شدن میوه‌ها خواهید بود. البته که دستیابی به این هدف در شرایطی امکان‌پذیر است که مدیریت آفات و بیماری‌ها و سایر موارد نیز صورت بگیرد.  

کشاورزان زحمتکش می‌دانند که درشتی سیب و گلابی در ارقامی که به صورت ژنتیکی ریز هستند، امکان‌پذیر نیست و این محتوا آموزشی برای ارقامی است که از جنبه ژنتیکی درشت هستند.

اهمیت پربار شدن درختان میوه سیب و گلابی

پربار بودن باغات دانه‌دار و درشت شدن میوه سیب و گلابی در کشور ما اهمیت ویژه‌ای دارد و بدین معنی است که هر رقم به حداکثر پتانسیل عملکرد برسد و میوه‌های درشتی تولید شود. هر چند باید توجه داشت که درشت شدن میوه به عوامل مهم دیگری از جمله ژنتیک رقم، گرده افشانی و اقلیم نیز وابسته است.

درشت شدن میوه فرآیندی است که باید با افزایش تعداد و اندازه سلول‌ها همراه باشد. برای این هدف، اطلاعات کافی از زمان و نحوه رشد درختان میوه دانه‌دار ضروری است تا مدیریت آبیاری و کودها بدرستی و اصولی اجرایی شود.

رشد میوه سیب و گلابی شامل چند مرحله است که مهم‌ترین‌ها در 4 مرحله اصلی قرار می‌گیرند:

  • تقسیم سلولی سریع و افزایش تعداد سلول‌ها
  • بزرگ شدن سلول‌ها و افزایش سایز میوه
  • رنگ‌گیری میوه
  • رسیدگی کامل

اقدامات لازم برای درشت شدن میوه سیب و گلابی باید در دو مرحله تقسیم سلولی و افزایش تعداد سلول‌ها و همچنین بزرگ شدن سلول‌ها و افزایش سایز میوه اجرایی شود.

 با بکارگیری تکنیک‌های اساسی و شناخت لازم از فیزیولوژی درختان میوه مانند سیب، گلابی و به می‌توانیم میوه‌های درشت و درنهایت عملکرد بالایی را تجربه کنیم.

مصرف کود برای درشت شدن میوه سیب و گلابی

در محتواهای آموزشی اگرویار همواره به این نکته تاکید می‌شود که تنها یک کود نمی‌تواند باعث بزرگ شدن سایز میوه‌ها یا در مراحل بالاتر باعث رنگ‌گیری بهتر سیب و گلابی و افزایش تناژ باغ شما شود. برای بهبود عملکرد و درشت شدن میوه سیب و گلابی قطعا نیاز به برنامه‌ریزی دارید و یکی از نکات مهم این برنامه، مصرف کودهای کلیدی در زمان‌های درست است که ما در تیم اگرویار به آن برنامه کودی اصولی می‌گوییم.

چند عنصر برای درشت شدن میوه سیب و گلابی و همچنین جلوگیری از ریزش میوه‌های کوچک بسیار کلیدی هستند. در واقع بهترین کود برای درشت شدن میوه گلابی و سیب در این مرحله، کودهایی هستند که دارای پتاسیم، کلسیم و برخی ریزمغذی‌ها مانند روی هستند.

استفاده از دو عنصر مهم کلسیم و پتاسیم به همراه آبیاری‌هایی با مدار کوتاه و حجم کم می‌تواند به درشتی میوه‌ درختان سیب، گلابی و همچنین به کمک کند.

نقش پتاسیم به جهت افزایش انتقال مواد قندی به سمت میوه و تجمع این مواد در سلول‌های میوه برای درشتی است. باید توجه داشت که فراهم کردن پتاسیم مخصوصا در مراحل اولیه تقسیم و بزرگ شدن سلولی میوه اهمیت ویژه‌ای در درشت شدن میوه سیب و گلابی و به خواهد داشت. بسیار مهم است که به کیفیت کود مورد استفاده، زمان و مقدار مصرف کود توجه ویژه داشته باشید.

کود سفید برای درخت سیب

منظور از کود سفید همان کود اوره است که بسته به مرحله رشدی می‌توانید از آن استفاده کنید. اما برای درشتی میوه سیب و گلابی مقادیر کودهای نیتروژنی نباید زیاد ازحد باشد، زیرا فرآیند درشتی کند شده و رشد درخت بیش‌تر بسمت رشد رویشی می‌رود.

تیم اگرویار با هدف ارائه بهترین و کاربردی‌ترین خدمات به کشاورزان با سامانه‌های برنامه کودی، بازدید تخصصی، ایستگاه هواشناسی، خلا عملکرد و… آماده خدمت رسانی به شما کشاورزان، کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی است.

محلول‌پاشی سیلیکات پتاسیم

ترکیب دو عنصر سیلیسیم و پتاسیم با هدف مقاومت به تنش‌های زنده و غیر زنده، استحکام پوست میوه و کاهش نفوذ قارچ‌های بیماری‌زا و خسارت بعضی آفات در باغات سیب و گلابی انجام می‌شود. علاوه‌براین محلول‌پاشی سیلیکات پتاسیم در آخر فصل برای انتقال قند از برگ به میوه نیز نیاز بوده تا پیام‌رسان‌های ضروری به برگ برسد که با این کود می‌توانید پیام‌رسانی لازم را در کوتاه‌ترین زمان ایجاد کرده تا سرعت حرکت مواد قندی به میوه سریع‌تر شده و میوه‌های سیب و گلابی درشت‌تر نیز شوند.

نکته مهم
کوددهی پس از برداشت نقش کلیدی در بهبود تولید و افزایش جوانه‌های زایشی و رویشی سال آینده درختان دانه‌دار دارد. با مصرف درست و اصولی کودها، فاکتورهای لازم برای ساخت آنزیم‌ها و هورمون‌های ضروری برای رشد سال آینده فراهم شده و عناصر ضروری در بهترین حالت خود ذخیره و برای مصرف سال بعد آماده خواهند بود.

اهمیت آبیاری در درشتی میوه سیب و گلابی

باغداران محترم توجه داشته باشید که اگر آب کافی و در زمان مناسب در اختیار درختان میوه سیب، گلابی و به بعد از گلدهی و در طول رشد میوه قرار نگیرد، قطع به یقین میوه رشد کافی را نداشته، ریز شده و عملکرد باغ شما به شدت کم خواهد شد.

برای افزایش رشد و درشتی میوه درختانی مانند سیب، گلابی و به باید تلاش کنید تا میزان قندهای داخل میوه افزایش یافته و در کنار آن، آب کافی در اختیار گیاه قرار دهید. حضور قندها داخل سلول باعث ایجاد پتانسیل اسمزی در اثر تجمع اسمولیت‌ها شده و سلول به شدت جاذب آب می‌شود و اگر با مدیریت صحیح آبیاری بتوان آب موردنیاز گیاه را تامین کرد، قطعا میوه درشت خواهد شد.

فواصل مناسب آبیاری وابسته به شرایط اقلیمی، خاک مزرعه ( بافت و ساختمان )، سن درخت و. . . است ولی در اکثر مناطق پرورش سیب، گلابی و به، مدار آبیاری این درختان بین 7 تا 10 روز در نظر گرفته می‌شود. بر اساس مطالعات، فواصل آبیاری کافی و منظم نه تنها باعث افزایش عملکرد خواهد شد بلکه سال‌آوری در این درختان را نیز کاهش می‌دهد. آبیاری با فواصل منظم همچنین باعث کاهش ریزش میوه و افزایش درشت شدن میوه در سیب، گلابی و به خواهد شد.

این آموزش را دوست داشتید؟
21
0

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی