محلول پاشی فروت ست انگور و اثر آن بر عملکرد

فروت ست انگور https://pixabay.com/photos/grapes-vines-grapevine-vineyard-2656259/

3 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

مسئله فروت ست انگور نقش کلیدی در بهبود عملکرد دارد و در صورت فروت ست ناقص و عدم بستن میوه عملا محصولی تولید نمی‌شود.

باغات انگور از مهم‌ترین محصولات باغی کشور هستند و نقش مهمی در بهبود سود اقتصادی کشاورزان دارند، به همین دلیل با مدیریتِ زمان فروت ست انگور و برنامه ریزی برای فصل رشدِ چنین محصولی می‌توان نتیجه مطلوبی گرفت. 

تاثیر فروت ست انگور در بهبود عملکرد

در مقاله آموزشی برنامه کودی فروت ست در درختان میوه در ارتباط با اهمیت فروت ست درختان میوه توضیح داده شد که فروت ست از کلیدی‌ترین مراحل در مدیریت مصرف کود باغات میوه است و در برگیرنده یک برنامه کودی است و فقط کود خاصی را شامل نمی‌شود.

برنامه کودی فروت ست انگور نیز بخصوص در اول بهار نقش کلیدی در تولید میوه هم در ارقام بی‌دانه و هم در ارقام دانه‌دار دارد و در صورت اجرا درست و بموقع قطعا عملکرد انگور بهبود می‌یابد.

دقت شود که در درختان انگور بایستی بلافاصله پس از گرده افشانی میوه تشکیل شود و از جنبه علمیِ فروت ست، بحث تعادل هورمون‌ها مطرح است که باید توازن هورمونی به سمت هورمون‌های اکسین، جیبرلین و سیتوکینین که محرک رشداند، باشد. در صورت رعایت این توازن رشد و نمو جوانه‌ها و برگ‌ها در ابتدای فصل رشد افزایش یافته و در ادامه نیز به فرآیند بستن میوه و زیاد شدن رشد میوه‌ها کمک شایانی می‌کند.

در اختیار گذاشتن عناصر با انجام فروت ست انگور سبب بهبود توازن هورمونی و رشد میوه‌ها می‌شود و در آخر فصل نیز شاهد درشت شدن میوه‌ها و بهبود عملکرد خواهید بود.

در برنامه کودی فروت ست انگور، عناصر غذاییِ کلیدی برای درختان در قالب یک برنامه کودی اصولی در اختیار کشاورزان قرار گرفته و دقت شود که روش مصرف به صورت محلول‌پاشی است.

زمان فروت ست انگور

برای هر عملیاتی در باغ به مدیریت زمان توجه شود، از این نظر که اجرا عملیاتی مانند فروت ست اگر در تاریخ‌های مهم اجرا شود، اثرگذار خواهد بود، در غیراینصورت اثر مثبتی برای باغ نداشته و منجر به آسیب نیز می‌شود.

زمان فروت ست انگور با زمانبندی فروت ست باغات دانه‌دار و هسته‌دار متفاوت است. به عنوان مثال بعد از برداشت، سهم فروت ست انگور تنها 10 درصد است و اثرگذاری آن نیز کم خواهد بود در حالیکه در درختان دانه‌دار و هسته‌دار بعد از برداشت محصول، اجرا فروت ست بسیار کلیدی و مهم است.

کلیدی‌ترین مرحله فروت ست انگور از زمان رویش برگ‌های اولیه تا قبل از تشکیل گل است و این یعنی از بازه زمانی اسفند تا اردیبهشت ماه این مرحله از فروت ست انگور انجام می‌شود.

دقت شود که ۶۰ درصد برنامه غذایی فروت ست انگور در این زمان اجرا خواهد شد. بعد از تشکیل میوه برای درشت‌تر شدن میوه‌ها و افزایش کیفیت، اجرا فروت ست انگور نباید به تاخیر بیفتد که این زمان از اردیبهشت ماه تا خرداد است.

برنامه کودی فصل رشد: پس از فروت ست انگور

پس از فروت ست انگور نباید برنامه کودیِ فصل رشد دست کم گرفته شود. هدف از مدیریت کوددهی این است که برنامه کودیِ فصل رشد انگور و فروت ست انگور تکمیل کننده هم باشند تا میوه‌های درشت و باکیفیتی تولید شود.

علاوه براین، موارد مدیریتی مانند آبیاری و آفات و بیماری‌ها نیز در باغ بایستی موردتوجه و دقت قرار بگیرد و برای زمان بندی تمام این موارد به اقلیم منطقه و ارقام نیز توجه شود.

دریافت برنامه کودی و فروت ست انگور

منابع

+ Shinozaki, Y., Beauvoit, B. P., Takahara, M., Hao, S., Ezura, K., Andrieu, M. H., ... & Ariizumi, T. (2020). Fruit setting rewires central metabolism via gibberellin cascades. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(38), 23970-23981.  
+ https://www.sciencedirect.com/topics/earth-and-planetary-sciences/fruit-set
این آموزش را دوست داشتید؟
25
1

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دریافت برنامه کوددهی اختصاصی