مزیت و برنامه کودی آب استارت درختان میوه

آب استارت درخت https://www.wcngg.com/2018/08/02/when-to-begin-the-first-irrigation/

4 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

برای آب استارت درختان میوه یا آبیاری قبل از شروع فصل یک سری نکته وجود دارد که عدم توجه به آن‌ها منجر به بروز مشکلاتی از جمله وارد شدن تنش خشکی به درختان، تاخیر در رشد شاخه و برگ‌ها و در آینده کاهش تشکیل میوه و عملکرد نهایی می‌شود.

باغداران عزیز بخوبی می‌دانند که در تمام فصل رشد و همچنین زمان خواب درختان میوه باید رطوبت کافی در خاک وجود داشته باشد تا ریشه‌ها در همه زمان‌ها جذب رطوبت و همچنین عناصر غذایی را داشته باشند. ضمن اینکه بیشترین توسعه ریشه‌ها در زمان خواب درختان و طی دو فلش رشدی است که به هیچ وجه نباید خاک خشک باشد. اگر آب استارت درختان میوه را مدیریت کنید و از رطوبت کافی برای خاک مطمئن شوید، قطعا شروع رشد جدید درختان بسیار مطلوب است و در ادامه نیز گرده افشانی و فروت ست خوبی خواهید داشت.

آب استارت چیست؟

به اولین آبیاری ابتدای فصل برای فعال شدن درخت و قبل از تورم جوانه‌های درختان میوه، آب استارت درخت می‌گویند که زمان انجام آن در باغات مختلف، متفاوت است.

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات تکمیلی، پادکست آبیاری استارت باغات را بشنوید.

بطور مثال آب استارت پسته به منطقه بستگی دارد و معمولا از اواسط اسفندماه شروع می‌شود، در صورتیکه آب استارت باغات دانه‌دار و هسته‌دار بسته به رقم از اواخر اسفندماه آغاز شده و در مناطق سردسیر تا اواسط فروردین ادامه دارد. آب استارت انگور در مناطق گرمسیر در اواخر اسفندماه است اما در نواحی سردسیر بطور معمول از اواسط فروردین شروع می‌شود.

برای اینکه میزان آب استارت درختان میوه چقدر باشد بایستی به بارندگی‌های منطقه توجه داشته باشید و اگر پس از بارندگی‌ها خاک به اندازه نیاز درختان رطوبت داشت، دیگر نیازی به آب استارت نیست. رطوبت بیش از حد در خاک نیز مناسب نیست و اگر خاک رطوبت زیاد از حدی داشته باشد، دسترسی ریشه‌ها به عناصر غذایی شدیدا کم شده و پس از زمان کوتاهی شاهد به اصطلاح خفه شدن ریشه و افزایش بیماری‌های طوقه و ریشه خواهید بود.   

مزایای آب استارت درختان میوه

  • رشد و گسترش بهتر ریشه درختان

استارت رشدی ریشه درختان از اواخر زمستان شروع می‌شود و فراهم بودنِ رطوبت لازمه اصلی رشد ریشه است. همچنین با تامین عناصر غذایی و تنظیم pH می‌توان شرایط را برای گسترش ریشه درختان با آبیاری استارت فراهم کرد.

  • بهتر شدن شرایط گرده افشانی، تلقیح و فروت ست به دلیل رطوبت کافی در خاک

یکی از دلایل اصلی ریزش گل و میوه باغات، خشک بودن خاک و بالعکس ماندابی در باغ است. بنابراین آبیاری استارت با فراهم کردن رطوبت مناسب در طول دوره گلدهی، باعث تلقیح مناسب‌تر و تشکیل میوه باکیفیت‌تری خواهد شد.

  • فراهمی عناصر غذایی در اطراف ریشه

بدون شک رشد ریشه، گلدهی و تشکیل میوه نیاز به فراهم بودن عناصر غذایی برای گیاه دارد. از طرفی پس از شروع گلدهی تا زمان تشکیل اولیه میوه، نباید آبیاری زیادی انجام داد، لذا امکان تغذیه مناسب در این دوره وجود ندارد. بنابراین تغذیه و کوددهی در آبیاری استارت باغات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نکته مهمی که بایستی مدنظر قرار دهید این است که در زمان آبیاری‌ها چه آب استارت و چه آبیاری‌های بعدی به بافت خاک، سیستم آبیاری و سن درختان توجه کنید تا بیش از حد یا کمتر از حد به درختان آب ندهید. منظور از میزان آب کافی نیز حالت گاورو بودن خاک از سطح خاک تا عمق 30 سانتیمتری است و به هیچ وجه در اطراف طوقه نباید حالت ماندابی باشد.

چند مزیت آبیاری استارت باغات

برنامه کوددهی برای آب استارت درختان

در مسئله مهمِ مدیریت آب استارت درختان، توصیه‌های لازم برای برنامه کوددهی را فراموش نکنید! مثلا در باغات پسته، سوال بسیار کلیدی اول فصل این است که کود استارت پسته شامل چه کودهایی می‌شود؟؟؟

بطور کلی چه برای پسته و چه سایر درختان میوه در مناطق معتدله، در زمان آب استارت درخت بهتر است در مصرف کودها دقت کافی داشته باشید تا اثرات منفی برای تشکیل میوه و عملکرد نداشته باشد. همانطور که اشاره شد در آب استارت درختان بایستی عناصر غذایی به کفایت در اختیار ریشه‌ها قرار بگیرد تا از زمان گرده افشانی تا پس از تشکیل میوه‌ها درختان شرایط مناسبی را داشته باشند. از این جهت توجه داشته باشید که نوع و مقدار مصرف کودها را باید طبق برنامه کودی اختصاصی باغ خودتان استفاده کنید. در صورتیکه هنوز برنامه کودی اختصاصی باغ خود را ندارید از طریق لینک زیر با اطمینانِ خاطر درخواست دهید.

کود آب استارت

در آب استارت درخت با توجه به عدم وجود برگ روی درختان و چون ریشه‌ها هنوز جذب موثری ندارند نباید از کودهای محلول به میزان زیاد استفاده شود از این نظر که کودها شستشو شده و از دسترس ریشه ها خارج خواهند شد. پیشنهاد می‌کنیم که از کودهایی که قابلیت ماندگاری مناسبی در خاک دارند در آب استارت استفاده شود. بسته به شرایط باغ و درختان، نوع کود و میزان آن باالتبع متفاوت است، بطور مثال برای درختانی که نیاز به کلسیم بیش‌تری دارند، نیترات کلسیم برای تامین نیتروژن و کلسیم مناسب است و باغاتی که نیاز به استارت رشدی اولیه دارند یا باغات غیربارده می‌توان از سولفات آمونیوم استفاده کرد.

علاوه براین در آب استارت درخت کودهای میکروبی دارای باکتری را به خاطر داشته باشید، از این نظر که باکتری‌ها شستشو نشده و در اطراف ریشه‌ها به حلالیت عناصر و تنظیم pH کمک شایانی خواهند کرد. مقدار و نوع مصرف باکتری‌ها نیز بسته به شرایط و برند تولیدی متفاوت است.

در کشور ما دو شرکت خوشه پروران زیست‌فناور و زیست‌ فناور سبز طی چند سال گذشته اقدام به تولید کودهای باکتری کرده‌اند که کشاورزان عزیز با مراجعه به سایت این شرکت‌ها می‌توانند از کودهای باکتری آن‌ها خریداری کنند.

در دنیای امروز، تمام مراحل تولید در کشاورزی به سمت هوشمندسازی پیش می‌رود که تیم اگرویار با شناسایی خلاها در عملکرد و سایر بخش‌های تولید در تلاش است تا به بهبود کشت شما از طریق سامانه‌های هوشمند چه در آبیاری و چه در کوددهی و… کمک کند.

این آموزش را دوست داشتید؟
20
1

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دریافت برنامه کوددهی اختصاصی