شبکه جامع کارشناسان کشاورزی ایران

در این شبکه، کارشناسان حوزه‌های مختلف کشاورزی حضور دارند. شما هم به این جمع بپیوندید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

نکات کلیدی اختلاط کودهای کشاورزی (بروزرسانی 1403)

اختلاط کودها

5 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

آنچه دراین مقاله می‌خوانید...

در کشاورزی مدرن، بهره‌وری و بهبود تولید نیازمند مدیریت دقیق و بهینه‌سازی منابع تغذیه‌ای است. کودها نقش مهمی در تأمین عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان دارند و اختلاط نادرست آن‌ها می‌تواند منجر به کاهش اثرگذاری، بروز مشکلات تغذیه‌ای، و حتی آسیب به گیاهان شود. بنابراین، شناخت ترکیبات مختلف کودها و اثرات اختلاط آن‌ها با یکدیگر، به کشاورزان و متخصصان این حوزه کمک می‌کند تا بهترین نتایج ممکن را از مصرف کودها به دست آورند.

نکته: اختلاط یعنی مخلوط کردن یا مخلوط شدن دو ماده با هم که ممکن است اثرات منفی یا مثبتی داشته باشد.

مزایای اختلاط کودها

اختلاط و استفاده ترکیبی کودهای کشاورزی دارای مزایایی بصورت زیر است:

  • با اختلاط کودها می‌توان چند عنصر غذایی را با یک بار مصرف در اختیار گیاه قرار داد که باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها می‌شود.
  • اختلاط کودها امکان تأمین متوازن عناصر غذایی مورد نیاز گیاه را فراهم می‌کند.
  • اختلاط برخی کودها اثر هم‌افزایی داشته و کارایی جدب همدیگر را افزایش می‌دهند.

اختلاط کودهای نیتروژنی

حلالیت کودهای نیتروژنی بسیار بالاست و معمولا کودهای نیتروژنی در اختلاط با کودهای شیمیایی مشکلی ندارند. مگر اینکه تفاوت زیاد در pH کود نیتروژنی با کود مورد نظر وجود داشته باشد. از جمله کودهای نیتروژنی می‌توان اوره و سولفات آمونیوم را نام برد.

اختلاط کودهای فسفری

عنصر فسفر قابلیت واکنش پذیری بسیار بالایی با برخی عناصر دارد. از جمله کودهای حاوی فسفر می‌توان مونوآمونیوم فسفات، دی‌آمونیوم فسفات و سوپرفسفات تریپل را نام برد که بسته به فرم آنها بصورت کودآبیاری یا اختلاط با خاک مصرف می‌شوند.

  • عموما کودهای فسفره آهسته رهش در سیستم آبیاری تزریق نمی‌شوند و به صورت اختلاط با خاک مصرف می‌شوند. در اختلاط این مدل کودها با سایر کودهای شیمیایی مشکلی وجود ندارد.
  • زمانی که از کودهای مایع حاوی فسفر و یا کودهای جامد قابل حل استفاده شود باید در اختلاط آن با سایر کودها دقت کرد. از مهمترین عناصری که با فسفر واکنش میدهد، کلسیم است. کلسیم در واکنش با فسفر، فسفات کلسیم تشکیل داده و باعث رسوب می‌شود. لذا عموما اختلاط کودهای حاوی فسفر با کودهای حاوی کلسیم توصیه نمی‌شود.

اختلاط کودهای پتاسیمی

عنصر پتاسیم در برابر سایر عناصر قدرت واکنش‌پذیری کمی دارد. لذا توانایی و تمایل بالایی به جذب و اتصال سایر عناصر ندارد. کودهای دارای پتاسیم معمولا دارای pH بالایی هستند و در نتیجه با کودهایی که دارای pH  پایینی هستند امکان واکنش وجود داشته و قابل اختلاط نیست.

به این نکته توجه کنید که برخی کودهای حاوی پتاسیم مانند سولفات پتاسیم پودری به دلیل وجود گوگرد نباید با کودهای حاوی کلسیم ترکیب شوند. این اختلاط باعث تولید سولفات کلسیم (گچ) شده و رسوب خواهد داشت.

اختلاط کودهای کلسیمی

در کودهای دارای عنصر کلسیم نکات مهمی وجود دارد.

  • کودهای کلسیمی قابلیت اختلاط با کودهای حاوی سولفات را ندارند. اختلاط این دو مدل کود باعث تولید ترکیبات نامحلول مثل سولفات کلسیم (گچ) و کاهش کارایی آنها می‌شود.
  • اختلاط کودهای کلسیمی با کودهای فسفره نیز باعث کاهش کارایی آنها و تولید برخی ترکیبات نامحلول مثل فسفات کلسیم و رسوب آنها می‌شود.

اختلاط کودهای ریزمغذی

عناصر ریزمغذی یا میکرو در بسیاری از فرآیندهای مهم و حیاتی گیاهان نقش دارند و نمی توانید از مصرف این عناصر اجتناب کنید. همچنین عناصر ریزمغذی به میزان بسیار کمی برای گیاهان مصرف می شوند (در حد میلی گرم در لیتر یا ppm) و باید اثرگذاری لازم را با همین مقادیر کم داشته باشند.

با این توضیحات می‌توان نیاز گیاهان به عناصر ریزمغذی را تا حد زیادی از برگ و به صورت محلول‌پاشی نیز تامین کرد. عناصر ریزمغذی اکثرا کاتیون و با بار مثبت هستند و در اختلاط با هم معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

نکته مهم دیگر این است که به دلیل مقدار کم عناصر ریزمغذی در کودها معمولا وقتی وارد مخزن کود می‌شوند احتمال واکنش و اتصال به سایر عناصر بسیار کم است.

اختلاط کودهای شیمیایی و میکروبی

کودهای میکروبی دارای موجودات زنده هستند و زمانی که داخل مخزن کود ریخته میشوند نباید به آن کودهای شیمیایی اضافه کرد. در صورتی که کود شیمیایی و میکروبی با هم در یک مخزن مخلوط شوند. میزان شوری محلول بسیار بالا رفته و باعث کاهش جمعیت باکتری‌های موجود در محلول خواهد شد. توجه داشته باشید که اختلاط کودهای شیمیایی و میکروبی درون زمین هیچ مشکلی ندارد و بحث ما فقط اختلاط داخل یک مخزن کود است.

اختلاط هیومیک اسید

کودهای هیومیک اسید به واسطه قابلیت کلات کنندگی آنها و تسهیل جذب سایر عناصر غذایی، قابلیت اختلاط با اکثر کودهای شیمیایی را دارند. البته در زمان ترکیب این کودها با کودهای حاوی کلسیم باید احتیاط کرد.

با اختلاط هیومیک اسید و کودهای کلسیمی از جمله نیترات کلسیم، ممکن است برخی ترکیبات نامحلول تولید شود. زمانیکه یون‌های کلسیم با گروه‌های عاملی موجود در هیومیک اسیدها مثل گروه‌های کربوکسیل واکنش می‌دهند، ممکن است باعث تولید ترکیب کلسیم–هومات شود که این کمپلکس‌ نامحلول بوده و باعث از دسترس خارج شدن کلسیم و اسید هیومیک می‌شوند.

اختلاط سیلیکات پتاسیم

سیلیکات پتاسیم دارای pH بسیار قلیایی بوده و باعث افزایش pH محلول می‌شود. افزودن سایر کودها بخصوص ترکیباتی که  اختلاف pH زیادی با سیلیکات پتاسیم دارند، باعث واکنش و تولید برخی ترکیبات نامحلول می‌شود. به‌خاطر همین موضوع پیشنهاد می‌شود از ترکیب سیلیکات پتاسیم با سایر کودها داخل یک مخزن خودداری کنید. 

اختلاط گوگرد

گوگرد خاصیت اسیدی داشته و درصورت اضافه شدن به مخزن کود، pH آن را اسیدی می‌کند. اختلاط کودهای با pH قلیایی با گوگرد باعث کاهش کارایی آنها و رسوب برخی ترکیبات نامحلول می‌شود.

  • گوگرد مایع را نباید با کودهای حاوی کلسیم مانند نیترات کلسیم مخلوط کرد، زیرا واکنش کلسیم با سولفات منجر به تولید گچ و رسوب می‌شود.
  • اختلاط گوگرد مایع با کودهای حاوی فسفر باعث تولید ترکیبات نامحلول و کاهش کارایی آنها می‌شود.
  • ترکیب گوگردهای جامد که بصورت اختلاط با خاک مصرف می‌شود با سایر کودهای جامد مشکلی ایجاد نمی‌کند.

اصول مهم در زمان مخلوط کردن کودها

  • کودهایی که دامنه pH آنها باهم فاصله زیادی دارد، قابل اختلاط نیستند. این بدین منظور نیست که کودهای اسیدی با قلیایی مخلوط نمی‌شوند. حتی ممکن است دو کود هردو دارای pH قلیایی یا اسیدی باشند به عنوان مثال فرض کنید pH کود اول 13 و pH کود دوم معادل 7.5 است. باوجود اینکه هر دو کود قلیایی هستند، ولی به دلیل اختلاف زیاد pH آنها، قابلیت اختلاط ندارند. در مورد کودهای اسیدی نیز همین موضوع صادق است.
اختلاط کودها
  • اختلاط کودهای زیستی – میکروبی با همدیگر امکان‌پذیر است ولی قابلیت اختلاط با کودهای شیمیایی را ندارند.
  • استفاده از آب با pH خیلی قلیایی یا خیلی اسیدی در زمان اختلاط کودها ممکن است باعث کاهش کارایی آنها و رسوب برخی ترکیبات نامحلول شود.
  • از تمیز بودن کامل مخزن اطمینان داشته باشید و هیچ بقایایی از کودهای قبلی در مخزن نباشد.
  • برای اختلاط کودها درون مخزن باید از آب غیرشور استفاده کنید و به هیچ وجه از آب شور برای این کار استفاده نشود.
  • از اضافه کردن همزمان کودها به داخل یک مخزن کود / سمپاش خودداری کنید. اگر همزمان چند کود را داخل یک مخزن مخلوط می‌کنید، ابتدا کود اول را به مخزن اضافه کرده و کامل حل کنید، کود بعدی را اضافه کرده و هم بزنید و به همین ترتیب کودهای دیگر را به‌نوبت اضافه کرده و کامل حل کنید تا احتمال واکنش و رسوب به حداقل برسد.
  • در صورتیکه از کودهای شیمیایی سوسپانسیون شده یا مایع استفاده می‌کنید، حتما قبل از استفاده ظرف کود را بخوبی تکان دهید.
  •  کودهای جامد را می توانید روی سطح خاک بپاشید و تا عمق 5 تا 10 سانتی‌متری با خاک مخلوط کنید. اختلاط کودهای جامد دیرحل باهم هیچ مشکلی ندارد.
  • از اختلاط کودها با سموم اجتناب کنید.

اختلاط کودها در برنامه‌های کودی اختصاصی اگرویار

در برنامه‌های کوددهی اختصاصی اگرویار، از چهار اصل مهم تغذیه گیاهی پیروی می‌شود. این اصول شامل انتخاب منبع مناسب کودها، تعیین مقدار بهینه، انتخاب روش کاربرد مناسب و زمان‌بندی صحیح استفاده آنها است. در هر مرحله از رشد گیاه، جانمایی و اعمال کودها به گونه‌ای صورت می‌گیرد که با رعایت دقیق اصول اختلاط، بهترین نتیجه ممکن حاصل شود و هیچ گونه اثرات جانبی نامطلوبی نداشته باشد. این برنامه‌ها با هدف دستیابی به رشد بهینه گیاهان و افزایش بهره‌وری از منابع، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ضمن حفظ سلامت خاک و محیط زیست، نیازهای تغذیه‌ای گیاهان را به صورت کامل و متوازن تأمین کنند.

این آموزش را دوست داشتید؟
91
2

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

120 پاسخ

    1. سلام وقت بخیر
      به دلیل اختلاف pH زیاد بین این دو کود. البته این کودها اگر مقدار کود کم و مقدار آب داخل مخزن زیاد باشد مشکلی برای اختلاط ندارد. مثلا در محلول‌پاشی اگر پتاس وافر نیم در هزار و روی‌وافر یک در هزار باشد مشکلی ندارد.

    1. سلام
      شناختی از کود مد نظر شما نداریم. معمولا قابل اختلاط هست چون اوره و ترکیبات نیتروژنی کمتر مشکل ساز هستند.

      1. با سلام و احترام
        مشکلی از نظر اختلاط ندارد اما دوز کودها به دلیل پتاس بالا بودن کودی که فرمودید حتما رعایت شود تا دچار سوزندگی نشود.

      1. سلام، میتونیم کود غلیظ هاروست رو با اب رقیق کنیم و مدت طولانی نکهداری کنیم یا نه برای گیاهان آپارتمانی ضرر داره

        1. باتوجه به تنوع آب و هوایی کوهستانی و گرم در بخش‌های مختلف کازرون، به این نکته توجه داشته باشید که اگر میانگین بارندگی سالیانه در منطقه شما بالای 300 میلی‌متر است، می‌توانید مقادیر 50 کیلوگرم سولفات پتاسیم گرانول را با 50 کیلوگرم سوپرفسفات تریپل مخلوط و قبل کاشت وارد خاک کنید. اما به این نکته توجه داشته باشید که برای توصیه دقیق مقادیر کودها باید نتایج آزمایش خاک مزرعه و میانگین عملکرد گندم را اعلام بفرمایید. توصیه می‌شه یک برنامه کوددهی جامع صفر تا صدی داشته باشید تا برای هر مرحله مقادیر و نوع کودها مشخص بشه. برای دریافت این برنامه می‌توانید از لینک زیر اقدام بفرمایید.
          دریافت برنامه کودی اختصاصی

    1. سلام
      نیترات کلسیم را همزمان با سولفات آمونیوم بطور جداگانه در یک نوبت آبیاری می‌توان استفاده کرد؟

      1. با سلام و احترام
        با توجه به اینکه این دو کود اصلا امکان اختلاط ندارند بهتر است در دو آبیاری جداگانه استفاده شود.

      1. با سلام و احترام
        اگر کودها و سموم با هم مخلوط شوند منجر به کاهش اثرگذاری هم کود و هم سم می شود. پیشنهاد می کنیم به صورت جداگانه مصرف کنید.

  1. سلام
    نیترات کلسیم را همزمان با سولفات آمونیوم بطور جداگانه در یک نوبت آبیاری می‌توان استفاده کرد؟

    1. با سلام و احترام
      با توجه به اینکه این دو کود اصلا امکان اختلاط ندارند بهتر است در دو آبیاری جداگانه استفاده شود.

      1. با سلام و احترام
        امکان مخلوط کردن این کودها وجود دارد اما باید به دوز مصرفی دقت کنید زیرا دوز بالا سولفات پتاس منجر به سوختگی می شود.

    2. سلام و عرض ادب مهندس
      تقریبا یک هفته پیش برا سبزینگی و رشد درخت انجیر اومدم جلبک دریایی محلول پاشی کردم البته ابتدای بهار هیومیک اسید و فولیک اسید رو از طریق غرقابی بهشون دادم ،الان میخوام سه بیست رو با کود نیتروژن بالا اوره بدم مشکل ساز نمیشه ؟
      و کود سه بیست چقدر توی رشد رویشی تاثیر داره؟

      1. با سلام و احترام
        پیشنهاد می کنیم کود سه بیست را بعد از تشکیل میوه مصرف کنید. تاثیر کودهای نیتروژنی در رشد رویشی مناسب است ولی بعد از تشکیل میوه نباید تنها تمرکز روی کودهای نیتروژنی باشد. باید سایر عناصر هم برای درشتی میوه مصرف شوند مثل کودهای دارای پتاس بالا.

    1. با سلام و احترام
      این کودها چون جامد هستند و در آب نیز قابل حل نیستند، با هم قابل اختلاط هستند.

    2. سلام

      ایاکود121236وگوگردمایع رامیشودمخلوط کردوبه گیاه بامیه داد لطفامقدارمصذف رابگویید

      1. با سلام و احترام
        لطفا بفرمایید که در چه مرحله ای از رشد است؟ مساحت را هم لطفا بفرمایید؟

  2. سلام مجدد
    چطور میتونم برنامه غذایی چغندر و ذرت علوفه ای و باغ هلو رو از شما بگیرم

    1. با سلام و احترام
      برای دریافت برنامه کودی تمام باغات و مزارع لطفا به لینک زیر مراجعه فرمایید. پس از تکمیل پرسشنامه مربوط به هر محصول، همکاران ما طی چند روز برنامه کوددهی رایگان را خدمتتان ارسال می کنند.

  3. سلام وقت بخیر
    آیا میشود نیترات پتاسیم و نیترات کلسیم را هم زمان تزریق یا محلول پاشی کرد

    1. با سلام و احترام
      از نظر اختلاط کودها مشکلی ایجاد نمی کند ولی از نظر اثرگذاری توصیه نمی شود زیرا در زمان تزریق یا محلول پاشی همزمان، اثرگذاری کودها کم خواهد شد.

      1. سلام میتونم بعد بارندگی هم زمان به گندم دیم اول کود سفید جامد روی خاک بندازم بعد ریز مغزی برای رشد سریع گندم با کوله پشتی محلول پاشی کنم. موجب خسارت نمیشه این کار

        1. با سلام و احترام
          باید قبل از بارندگی کود سفید را استفاده کنید ولی محلول پاشی باید بعد از بارندگی باشد.

  4. سلام و ادب
    آیا کود گوگرد پتاس مایع با آهن کلاته اختلاط داره؟
    من با هم قاطی کردم و در سیستم آبیاری در جریان انداختم رنگ آب کاملا سیاه شد ،به باغات پسته آسیبی که نمیرسونه؟؟؟

      1. سلام خسته نباسبد: پسته در خردا د ۱۴۰۱ پیوند شده حال باید از چه نوع کود برای رشدو میوه خوب در سالهای ایند ه باید استفاده شود درضمن اب شور و دی سی اب ۱۲ است ممنون می ش م راهنمایی کنید امرور باغ میوه ا فروست محلول پاشی کردم ایا پسته هم فروست انجام دهم ممنون جانمحمدی اسفراین

        1. با سلام و احترام
          بله برای پسته اگر هنوز 30 درصد برگ ها سبز هستند، باید هر چه سریعتر برنامه فروت ست را اجرا کنید. برای بهبود رشد میوه سال آینده هم برنامه کودی باغ پسته را از طریق پر کردن پرسشنامه، دریافت خواهید کرد. با همکاران ما در ارتباط باشید.

  5. سلام خیلی عالی است مقاله ایا میشود اسید سولفوریک با اب وnpkدر مخزن جهت ابیاری غرقاب حل نمود

    1. با سلام و سپاس از حسن توجهتون
      خیر، نباید اسیدها با کودها مخلوط شوند. دقت کنید که کار با اسیدها کاری تخصصی است و باید زیرنظر کارشناس متخصص انجام شود.

    1. با سلام و احترام
      بطور کلی کودها نباید با سم ها مخلوط شوند چون اثرگذاری سم کم می شود.

    2. سلام
      وقت بخیر
      آیا اسید فسفریک و هیومیک اسید را می‌توان با هم مخلوط کرد
      در کل اختلاط اسید ها با هم مانند اسید فسفریک و فولویک اسید و آمینو اسید و هیومیک مشکل ساز است یا خیر
      تشکر

      1. با سلام و احترام
        اسیدهای معدنی امکان اختلاط ندارند ولی اسیدهای آلی امکان اختلاط دارند. اسیدهای آلی مثل اسید هیومیک و اسید فولویک و اسیدهای معدنی مثل اسید سولفوریک، اسید نیتریک و فسفریک می باشند.

  6. سلام خسته نباشید
    کود مایع زرپاش برنج رو با کودمایع هاروست مخلوط کنیم و در یک مخزن به صورت مایع استفاده کنیم
    آیا اختلاط باهم دارن و برای برنج شالیزار مشکلی به وجود میارن

    1. با سلام و احترام
      خیر به دلیل بالا بودن پتاسیم در کود هاروست، امکان مخلوط شدن وجود ندارد.

  7. سلام.کود حاوی کلسیم وکود فسفر را جداگانه در دونوبت پشت سرهم آبیاری کنیم مشکلی پیش نمیاد

  8. سلام مهندس جان..من امروز نیترات کلسیم به گوجه تزریق کردم..میشه فردا کود بور رو هم بهش تزریق کنم ایرادی نداره؟یا بزارم چند آب خالی بخوره بعد

    1. با سلام و احترام
      بله می توانید بور هم تزریق کنید و مشکلی ایجاد نمی شود.

  9. سلام وقت بخیر
    کود فسفات پتاسیم و گوگرد مایع قابل اختلاط هستند یا نه
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    1. با سلام و احترام
      خیر قابل اختلاط نیستند و دلیل ان هم بخاطر اختلاف pH زیاد این دو ترکیب است. فسفات پتاسیم قلیایی است ولی گوگرد اسیدی است.

  10. سلام وقت بخیر آیا کود آهن با سولپتاس مخلوط شود برای زاچ آب زعفران مشکلی ندارد ممنون ازلطف شما

  11. سلام وقت بخیر ترکیب کلات اهن ۶ درصد فیوسل با کودهای مونوفسفات پتاسیم + میکرو + npk مشکلی به وجود مییاره؟

    1. با سلام و احترام
      به دلیل تفاوت در pH بین کودها، کلات آهن و میکرو را مجزا استفاده کنید.

  12. سلام آیا میتوان هیومیک اسید با سموم در یک مخزن به صورت محلول پاشی استفاده کرد؟

    1. با سلام و احترام
      خیر نمی توانید. بطور کلی سموم و کودها نباید با همدیگر ترکیب شوند چون اثرگذاری کم خواهد شد.

  13. سلام عرض ادب مهندس جان دوتا سوال داشتم آیا جبران با کود های پتاس بالا قابل اختلاط هست؟ چون یکی از همکاران کود k+با دز ۱۰۰+الگا بادز۱۰۰وجبرلیک یه قرص در صد لیتر آب زده و کیفیت غنچش خیلی عالیه میخواستم ببینم اینا اصلا قابل اختلال هست با این دز؟و ضرر نداره؟و اینکه ما دوتا از گلخونه ها رو برای ولن آماده کردیم یه مقدار گلش زود تر اومده دماش رو خنک کردیم شب ۱۵و روز ۱۷ چه کودی پیشنهاد میکنید برای عقب انداختن گل رز ؟واینکه کشت خاکی هست ممنون میشم راهنمایی کنید

  14. سلام وقت بخیر
    کود مایع آهن با ریشه زا قاطی کردم برای گل آپارتمانی مشکلی نداره.
    ۲ قاشق ریشه زا یک قاشق آهن داخل یک بطری ۱.۵ لیتری

  15. مهندس جان میتوانیم کود اوره رو با کود ریز مغذی سه بیس و کود مایع پتاس با زینک ۳۶ درصد قاطی کنیم و محلول پاشی در مزرعه انجام دهیم

    1. با سلام و احترام
      این کودها قابلیت اختلاط دارند اما مخلوط کردنشان با هدف محلول پاشی مناسب نیست. پیشنهاد می کنیم روی و ریز مغذی به صورت محلول پاشی مصرف شوند ولی سایر کودها به صورت ریشه ای مصرف شوند.

      1. سلام وقت بخیر
        برای گندم دیم سم علفکش وکود های مایع روباهم اختلاط میکنیم حالا میشه سم توفوردی و کود مایع حاوی فسفر وپتاس و کودمایع اسیدامینه که خودش حاوی کمی فسفروپتاس هست اختلاط کنم…

        1. با سلام و احترام
          سموم نباید با کودها مخلوط شوند زیرا اثرگذاری سم کم شده و همچنین احتمال رسوب کودها نیز وجود دارد.

  16. سلام
    جهت شیارکود در نیمه اسفند ﴿آب استارت) ریختن ریزمغذی چالکود و سولفات آهن با اوره فسفات و هیومیک گرانول و پر کردن شیار با کود آلی( کمپوست قارچ) و پاشیدن گوگرد روی کمپوست و زدن تیلر قبل آبیاری و دادن اسید فسفریک (۳۵٪) همراه آبیاری مشکلی بوجود نمیاد ؟

    1. با سلام و احترام
      ما به جنابعالی چالکود را توصیه نمی کنیم. به دلیل تعداد زیاد کودهایی که نام بردید احتمال شوری وجود دارد که مسئله خوبی نیست. ضمن اینکه برند و درصد کودها مشخص نیست. بطور کلی کودهای جامد دیرحل باید در فصل خواب درخت مصرف شوند تا کم کم حل شوند و برای گوگرد هم از گوگرد گرانول 99 درصد پالایشگاهی به همراه باکتری های اکسیدکننده استفاده کنید و به صورت سطحی با خاک مخلوط کنید. نکته دیگر اینکه پیشنهاد می کنیم درخواست برنامه غذایی را از طریق این لینک https://agroyaar.com/ بدهید تا کارشناسان ما برنامه کودی اختصاصی برای جنابعالی نگارش کنند. در پرسشنامه از جنابعالی برای کودهایی که دارید نیز پرسیده می شود و طبق شرایط و کودهایتان برنامه اختصاصی نوشته می شود.

  17. سلام مهندس آیا اسید هیومیک و کود میکرو ریزمغذی پودری را میتوان با هم در مخزن مخلوط کرد؟؟

      1. سلام مهندس خسته نباشید. کود ۲۰۲۰۲۰ و سولفات روی و سولفات مس و هیومیک اسید میخایم همراه اب ابیاری به درخت پسته بدیم چجوری مخلوط کنیم مشکلی پیش نیاد ؟

        1. با سلام و احترام
          از نظر اختلاط مشکلی نیست ولی باید حجم آب متناسب با میزان کودها باشد و هر کود که اضافه می شود مخلوط شود و سپس کود بعدی اضافه شود.

  18. سلام مهندس وقتتون بخیر ببخشید دوباره مزاحم شدم.یه سوال داشتم کود مایع ریزمغذی که حاوی اسید آمینه هم هست اگه با اسید هیومیک مایع ترکیب بشه در مخزن کود مشکلی داره یا خیر؟؟
    ممنون از شما

  19. سلام مهندس جان من میتونم کود مونو پتاسیم فسفات برای پسته را اول برج 12 ریخت؟ چون چاه موتور ما 6 ماه خاموشی داشته

    1. با سلام و احترام
      بله می توانید کود مونوپتاسیم فسفات را اول برج 12 مصرف کنید.

  20. سلام.
    اگر کود اوره با کود ارگاسنس مخلوط کنیم و به صورت آبیاری تزریق شود اثر منفی ندارد.؟؟

    1. ببخشید مهندس اگر قبل از کاشت گندم دیم ۵۰ کیلو کود تریپل و ۵۰ کیلو کود سولفات پتاسیم استفاده کنیم به نظرتون میشه کود شوک ۱۰ ایکس هم مصرف کرد ، اگر میشه چه زمانی میشه مصرف کرد چون قبل از کاشت گفتین مناسب نیست میخواستم بدونم داخل چه مرحله ای از رشد گندم مناسب هست و اینکه چند کیلو در هکتار مصرف کنم

      1. سلام خدمت شما
        کودی که می‌فرمایید برای گندم دیم توصیه نمیشه.
        پیشنهاد میشه یک برنامه کودی داشته باشید تا نتیجه مطلوبی بگیرید.
        از این لینک میتونید درخواست بدید تا همکارانم براتون برنامه اختصاصی نگارش کنن.

  21. سلام ودرود :میگم میشه کود پودری سولفات پتاس با کود ٢٠-٢٠-٢٠ با کود ١٢-١٢-٣۶ رو بأهم مخلوط کرد ، بعد هر ده روز یک بار تکرار کنیم ومحلول پاشی کنیم برای گندم ابی مشکلی ندارد ؟؟؟

    1. با سلام و احترام
      این کودها قابل اختلاط هستند ولی برای مصرف ریشه ای است و نباید محلول پاشی کنید.

    1. با سلام و احترام
      اگر ترکیبات این دو کود سولفات آهن و سولفات پتاسیم است مشکلی ایجاد نمی کند.

    1. با سلام و احترام
      اگر حجم مخزن زیاد باشد و ابتدا یک کود به صورت جدا با آب مخلوط شده و سپس کود دیگر اضافه و مخلوط شود، مشکلی پیش نمی آید اما اگر حجم مخزن کم باشد احتمال رسوب کلسیم زیاد است.

    2. سلام مهندس ببخشید دوباره مزاحم میشم مهندس به نظرتون بهتره که ۵۰ کیلو کود تریپل و ۵۰ کیلو کود سولفات پتاسیم رو با هم مخلوط کنم و به یک هکتار زمین گندم دیم بدم یا بهتره که فقط ۱۰۰ کیلو کود تریپل یا فقط ۱۰۰ کیلو کود سولفات پتاسیم بدم.

      1. سلام خدمت شما
        هرکدام از کودهای ذکر شده کارکرد و نقش مهمی دارند و درصورت امکان هردو مورد مصرف شوند. باید توجه داشته باشید درصورتی که میانگین بارندگی منطقه کمتر باشه اثرگذاری این کودها به شدت کم خواهد شد.

  22. سلام
    میبخشید من پارسال داخل ایوون بخاری تو فاصله یک متری کمدی که کود مایع Pa داخلش بود روشن کرده بودم چون از یک لیتر خیلی کم مصرف کردم چجوری متوجه بشم سالم یا فاصد شده بوی تندی هم داره مثل تخم مرغ خرابشده
    از کجا باید متمئن بشم که سالم یا نه

    1. با سلام و احترام
      توجه داشته باشید که نگهداری کودهای شیمیایی باید در دمای معمولی اتاق باشد. ضمن اینکه باید به تاریخ انقضا کود هم توجه کنید که شاید منقضی شده باشد. علاوه بر این چون به بوی بد کود اشاره کردید احتمال فاسد شدن آن زیاد است.

  23. سلام مهندس میشه کود تریپل را با کود سولفات پتاسیم همزمان قبل از کاشت برای گندم دیم استفاده کرد یا اگر نمیشه چقدر باید فاصله بینشون باشه

    1. با سلام و احترام
      می توانید این دو کود را با هم مخلوط کرده و قبل از کاشت روی زمین پخش کنید.

      1. سلام مهندس
        به نظرتون قبل از کاشت گندم دیم کود سولفات پتاسیم و‌کود تریپل با هم برای گندن بهتره یا کود شوک ده ایکس

        1. با سلام و احترام
          قبل از کاشت بهتره از کودهای دیرحل مثل سولفات پتاسیم گرانول و سوپرفسفات تریپل استفاده کنید. در این مرحله استفاده از کودهای کامل با حلالیت بالا توصیه نمیشه.

  24. سلام مهندس ببخشید دوباره مزاحم میشم چند کیلو کود تریپل و چند کیلو کود سولفات پتاسیم (باهم)قبل از کاشت گندم فکر می‌کنید برای یک هکتار گندم دیم مناسب باشه

    1. با سلام و احترام
      اگر منطقه را بفرمایید بهتر می توانیم راهنمایی کنیم. نیاز به دانستن میانگین عملکرد نیز داریم. اگر امکان دارد با این شماره 09103202689 در تماس باشید تا همکار من بهتر جنابعالی را راهنمایی کنند.

  25. سلام ایا میتوان گوگرد مایع را با اسید هیومیک مخلوط کرد و به باغ انگور داد یا نه
    اگر نه ،به چه علت

    1. با سلام و احترام
      اختلاط این کودها با هم مشکلی ندارد اما بطور کلی کودهای دامی پیشنهاد نمی شوند.

  26. باعرض سلام و خسته نباشید خدمت شما سروران عزیزم

    سوالی داشتم مهندس میتونم از بردوفیکس برای غرغابی کردن زمین با آب شور استفاده کنم کم اثر یا بی اثر نمیشه یا حتما باید با آب شیرین انجام بشه .
    ممنون از راهنمایی شما

    1. با سلام و احترام
      سم بردوفیکس نباید در خاک مصرف شود و دقت کنید که برای استفاده از هر سم یا کودی، استفاده از آب شور مشکل ساز خواهد بود. نکته دیگری که برای بردوفیکس وجود دارد این است که این سم شرایط خاصی برای مصرف دارد و اگر موارد مصرف و زمان مصرف رعایت نشود باعث آسیب زیادی به گیاهان شما خواهد شد. پیشنهاد می کنیم حتما با گیاهپزشک حاذق در منطقه مشورت کنید. از طریق شبکه جامع کارشناسان کشاورزی ایران می توانید متخصصان گیاهپزشکی منطقه تان را جستجو کنید و ارتباط بگیرید.

    1. با سلام و احترام
      پیشنهاد می کنیم اوره را با گوگرد مخلوط نکنید. به این مسئله نیز توجه کنید که در این بازه زمانی در مناطقی که به زمان برداشت سیب زمینی نزدیک می شویم، مصرف اوره یا گوگرد در حال حاضر و قبل برداشت سیب زمینی توصیه نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی