هر آنچه که باید برای فروت ست سیب و گلابی بدانید!

فروت ست سیب و گلابی

4 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

قبل از هر توضیحی در مورد فروت ست، بدانید که اگر فروت ست رخ ندهد میوه‌ای هم تولید نمی‌شود. قطعا شما باغدار عزیز، باغ بدون میوه نمی‌خواهید پس باید مدیریت صحیح داشته باشید تا برآیند تمام عوامل به فروت ست موفق ختم شود و تولید موفقی هم داشته باشید.

باغات درختان دانه دار از اصلی‌ترین بخش‌های تولید میوه کشور هستند و بحث فروت ست سیب و گلابی پس از برداشت تا آغاز رشد برگ‌ها در فصل جدید تا تشکیل میوه‌ها اهمیت ویژه‌ای در تولید و عملکرد بالا دارد.

فروت ست چیست؟

فروت ست پدیده‌ای بسیار مهم در تولید میوه درختان و به معنی تنظیم میوه است. در واقع مجموعه‌ای از وقایع فیزیولوژیک در درختان میوه رخ می‌دهد تا نتیجه فروت ست به میوه مطلوب ختم شود. شاید برخی افراد تنها مرحله پس از گرده افشانی و تلقیح گل‌ها را فروت ست بدانند ولی فروت ست برآیند تغییرات بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی است که در تمام طول فصل رشد و حتی در زمان خواب درختان رخ می‌دهد و در نهایت پس از لقاح به تشکیل میوه ختم می‌شود. پس از تشکیل میوه هر فصل مجددا برای فروت ست سال آینده، تغییراتی در درختان رخ می‌دهد و این چرخه دائما ادامه دارد.    

چرا فروت ست در سیب و گلابی مهم است؟

پاسخ بسیار واضح است زیرا اگر فروت ست اتفاق نیفتد، قطعا میوه‌ای هم نخواهید داشت. هدف از احداث باغ داشتن میوه و عملکرد بالا است پس همه عوامل باید به سمت این هدف بروند تا میوه تشکیل شود.

به دلیل اینکه فروت ست مهم‌ترین واقعه یا پدیده در تشکیل میوه است و تمام عوامل محیطی و غیرمحیطی بر آن تاثیرگذارند، برای داشتن عملکرد بالا باید به فروت ست اهمیت بدهید.

زمان مناسب فروت ست سیب و گلابی

قطعا برای اجرای فروت ست “زمان” نکته بسیار مهمی است که اگر توجه کمی شود منجر به آسیب خواهد شد.

فروت ست پس از برداشت سیب و گلابی

فروت ست پس از برداشت سیب و گلابی

باغداران عزیز توجه کنید، تا زمانیکه میوه روی درخت است مواد از برگ‌ها به میوه منتقل می‌شود اما پس از برداشت، مواد غذایی زیادی در درون برگ‌ها وجود دارد که باید به سمت جوانه‌ها حرکت کند تا تقویت و ذخیره سازی برای سال آینده صورت بگیرد.

اهداف فروت ست پس از برداشت عبارتند از:

  • افزایش ذخایر جوانه‌ها
  • گل‌انگیزی باکیفیت در سال آتی
  • افزایش جایگاه گل

زمان باز شدن اولین برگ‌ها

در درختان دانه دار مانند سیب و گلابی مرحله فروت ست در زمان تورم جوانه‌ها و باز شدن برگ‌های اولیه اهمیت شایانی دارد و اگر کم توجهی به این مرحله شود شاهد ریزش گل‌ها و کاهش درصد تشکیل میوه خواهید بود.
مسلما نزدیک ترین زمان به گلدهی و تشکیل میوه، زمان تورم جوانه‌ها و باز شدن برگ‌های اولیه است که بایستی برگ‌ها رشد کافی داشته باشند تا عناصر غذایی کافی به سمت جوانه‌های زایشی و سپس از جوانه‌ها به گل‌ها و میوه‌ها انتقال یابد. در این زمان بهترین اقدام برای فروت ست این است که قبل از ظهور گل محلول پاشی‌های فروت ست با ترکیبات موثر انجام شود.

دقت داشته باشید که در باغ سیب و گلابی این فرصت محدود است و درختان بسرعت به سمت گلدهی پیش می‎‌روند، پس تعلل نکنید!

بعد از تشکیل میوه‌ها

اگر پس از گرده افشانی و لقاح و تشکیل میوه‌ها، فروت ست سیب و گلابی انجام نشود، احتمال ریزش میوه‌ها افزایش می‌یابد.
میوه در مراحل اولیه بعد از تشکیل، بسرعت در حال ظرفیت سازی رشد است و در این زمان مشخص می‌شود که میوه در نهایت تا چه سایزی رشد خواهد کرد. بنابراین فروت ست در این مرحله به افزایش ظرفیت سازی رشد میوه کمک کرده تا در نهایت میوه‌های درشتی داشته باشید و ریزش میوه‌ها کمتر اتفاق بیفتد.

چه فاکتورهایی باعث فروت ست موفق در سیب و گلابی می‌شود؟

در فروت ست سیب و گلابی باید همه بخش‌های درخت در شرایط پایدار و مناسبی باشند تا به فروت ست موفقی برسید. جوانه‌های زایشی از مهم‌ترین اجزا درخت در فروت ست سیب و گلابی هستند که رشد و نمو مطلوب این جوانه‌ها عامل کلیدی رسیدن به عملکرد بالا و میوه باکیفیت است. هر چه جوانه‌های زایشی قوی‌تر باشند، فروت ست و تشکیل میوه برای سال آینده موفق‌تر و ریزش میوه‌ها نیز کم‌تر خواهد بود.

فاکتورهای دیگری که در فروت ست سیب و گلابی و موفق بودن آن دخالت دارند، شامل رقم، شرایط آب و هوایی منطقه در زمان گلدهی، تغذیه و میزان کربوهیدرات درخت است. همانطور که می‌دانید کنترل تغییرات اقلیمی هر منطقه امکان پذیر نیست اما با انتخاب رقم مناسب هر ناحیه، تغذیه و برنامه کودی صحیح و اصولی می‌توانید ذخایر کربوهیدرات درخت را به حد نیاز درخت برسانید تا فروت ست موفقی داشته باشید. 

کود فروت ست یا برنامه کودی فروت ست؟

برخی افراد بر این باورند که برای فروت ست تنها به یک کود اختصاصی نیاز است و مصرف این کود به تنهایی کلیه نیاز درخت را تامین کرده و فروت ست مناسبی خواهند داشت. در حالیکه این مطلب درست نیست و فروت ست یک برنامه کودی است که شامل کودهای مختلف با مقادیر لازم برای هر مرحله رشدی است که باید در زمان مناسب مصرف شوند. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان کود فروت ست وجود ندارد و درختان نیازمند مصرف کودهای مختلف در زمان های لازم هستند.

کودهای فروت ست سیب و گلابی پس از برداشت شامل کودهایی است که دارای عناصر کلسیم، پتاسیم، نیتروژن، روی، بر و سایر ریزمغذی‌ها هستند و طی دو مرحله محلول پاشی می‌شوند. توجه کنید که میزان مصرف کودها بسیار مهم است و اگر مقادیر رعایت نشود منجر به خسارت جبران ناپذیری مانند ریزش جوانه‌های زایشی سال بعد خواهد شد.

تیم تخصصی اگرویار تاکید بر برنامه کودی فروت ست سیب و گلابی دارد که باید در زمان صحیح و بسته به رقم و منطقه اجرا شود. در این برنامه کودی تاکید زیادی روی جوانه های زایشی است و چون این جوانه‌ها در تمام طول سال روی درختان قرار دارند، با برداشت محصول باید برای فروت ست سال آینده آماده شوند و برای این آماده سازی نیازمند مدیریت صحیح باغ و اجرای برنامه کودی فروت ست هستند.

این آموزش را دوست داشتید؟
8
1

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دریافت برنامه کوددهی اختصاصی