فروت ست بادام: ضرورت، زمان و روش اجرا

فروت ست باغ بادام

3 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

اجرای فروت ست باغ بادام پس از برداشت از مراحل کلیدی برنامه کودی است که اگر کم توجهی شود، محصول بادام شما در سال آینده کم خواهد شد.

اگر در این محتوا آموزشی در ارتباط با فروت ست بادام صحبت شده دلیل بر این نیست که تغذیه در سایر مراحل مهم نیست، بلکه فروت ست بخشی از برنامه تغذیه و کوددهی باغ بادام و سایر باغات است که در واقع تکمیل کننده یکدیگر هستند.

ضرورت اجرا فروت ست بادام

هدف از فروت ست پس از برداشت

در درختان بادام توجه به فروت ست از این نظر است که عناصر غذایی موردنیاز جوانه‌های زایشی بادام برای فصل آینده و در جهت گلدهی باکیفیت و تشکیل میوه تامین شود و درخت با کمبود عناصر لازم برای جوانه‌ها مواجه نباشد.

بطور کلی هدف از اجرای فروت ست بادام پس از برداشت عبارتند از:

  • افزایش ذخایر جوانه‌ها
  • افزایش جایگاه تولید گل
  • گل انگیزی با کیفیت در سال آینده

دقت داشته باشید که فروت ست در برنامه کودی باغات بادام مهم‌ترین مرحله است و بطور کلی فروت ست شامل یک برنامه کودی است که مجموعه‌ای از عناصر با توجه به شرایط باغ در آن قرار گرفته و به معنی یک کود خاص یا کود فروت ست نیست.

اگر بنا به دلایلی مجبور به خرید تنها یک کود به عنوان کود فروت ست شدید، بدانید که با کود فروت ست نمی‌توانید تمام نیاز جوانه‌ها و در ادامه میوه‌ها را تامین کنید زیرا باید از برنامه کودی فروت ست استفاده کنید.

برنامه کودی فروت ست بادام

همه عناصر در بهبود عملکرد درختان بادام نقش دارند و در برنامه فروت ست بادام نیز عناصر کلیدی با توجه به مرحله رشدی مدنظر قرار گرفته‌اند. دقت داشته باشید که هیچ کودی نباید بدون برنامه ریزی و با مقادیر غیراصولی مصرف شود.

کودهای فروت ست بادام پس از برداشت شامل کودهایی است که دارای عناصر کلسیم، پتاسیم، نیتروژن، روی، بر و سایر ریزمغذی‌ها هستند که بطور معمول طی دو مرحله محلول پاشی می‌شود. دقت داشته باشید که میزان مصرف کودها بسیار مهم است و اگر مقادیر رعایت نشود منجر به خسارت جبران ناپذیری مانند ریزش جوانه‌های زایشی سال بعد خواهد شد.

زمان محلول پاشی فروت ست بادام

در درختان بادام دو زمان کلیدی برای اجرا فروت ست وجود دارد که شامل فروت ست پس از برداشت و فروت ست بعد از تشکیل میوه‌ها است.

فروت ست پس از برداشت بادام

در پی برداشت میوه‌ها در باغ بادام قطعا درخت نیاز دارد تا برای سال آینده نیز آماده باشد، بنابراین فروت ست پس از برداشت را جدی بگیرید. حدود 60 درصد فروت ست بادام باید پس از برداشت اجرا شود تا با محلول پاشی کودهای مورد نیاز برای برنامه فروت ست، مواد غذایی بیشتری در جوانه‌ها ذخیره شود. هر چه از زمان برداشت میوه‌ها بگذرد، توانایی برگ‌ها برای فعالیت و جذب عناصر کمتر شده، بنابراین سعی کنید فروت ست بعد از برداشت را به تأخیر نیاندازید تا برگ هنوز سبزینگی مناسبی داشته باشد.

فروت ست بعد از تشکیل میوه‌ها

در درختان بادام بعد از اینکه گرده افشانی و تلقیح انجام شد نیاز است تا به ذخایر درختان و ارسال عناصر غذایی از برگ‌ها بسمت میوه‌ها توجه کنید تا ظرفیت سازی برای درشتی میوه و جلوگیری از ریزش میوه انجام شود. پس مرحله کلیدی دیگر بعد از تشکیل میوه‌ها، برنامه فروت ست است که اگر دست کم گرفته شود شاهد ریزش میوه‌های کوچک و یا ریز بودن بادام‌ها خواهید بود.

در درختان بادام و هسته داران قبل از آغاز فصل رشد به دلیل رشد کمتر برگ‌ها عملا جذب پایین است و اثرگذاری اجرا فروت ست کمتر از درختان دانه دار است و به همین دلیل تاکید زیادی بر اجرا فروت ست اول فصل (زمان تورم جوانه‌ها) در بادام و هسته داران نمی‌شود.

نحوه اجرا فروت ست در درختان بادام

برنامه فروت ست باغ بادام به صورت محلول پاشی قابل اجرا است تا عناصر غذایی هر چه سریعتر توسط برگ‌ها جذب شوند و به جوانه‌ها و میوه‌ها انتقال یابند. البته دقت داشته باشید که جذب برگ‌ها در اجرا فروت ست بادام و سایر درختان بسیار مهم است و اگر شما به تفکیک چند کود را به صورت اصولی مصرف کنید، برگ‎ها فرصت کافی برای جذب و انتقال مواد غذایی را دارند و قطعا از شرایط مصرف تنها یک کود با مجموعه‌ای از عناصر بهتر است.  

ما در تیم اگرویار، در تمام مراحل همراه شما کشاورزان عزیز و کارشناسان محترم هستیم و برای ارتقاء محتوا آموزشی پلتفرم اگرویار مشتاقانه از نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما عزیزان استقبال می‌کنیم.

این آموزش را دوست داشتید؟
11
0

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دریافت برنامه کوددهی اختصاصی