شبکه جامع کارشناسان کشاورزی ایران

در این شبکه، کارشناسان حوزه‌های مختلف کشاورزی حضور دارند. شما هم به این جمع بپیوندید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

برنامه کودی فروت ست در درختان میوه

فروت ست https://www.flickr.com/photos/132295270@N07/46599244974/ https://pixabay.com/photos/apple-tree-apples-fruit-tree-fruits-7266072/

5 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

آنچه دراین مقاله می‌خوانید...

سوال بسیار مهم روزهای نزدیک به فصل رشد در مورد کود فروت ست و برنامه کودی فروت ست است که ذهن بسیاری افراد را به خود مشغول کرده و اگر مدیریت نشود و کودهای نامناسب استفاده شود منجر به ریزش جوانه‌ها، گل‌ها و میوه‌ها و کاهش عملکرد خواهد شد.  

خوشبختانه بسیاری از کشاورزان عزیز توجه ویژه‌ای به فروت ست دارند و همین کنجکاوی باعث دقت در اجرا برنامه کودی فروت ست و بهتر شدن شرایط عملکرد باغاتی شده که این برنامه را در زمان‌های کلیدی اجرا کرده‌اند.

کود فروت ست یا برنامه کودی فروت ست

فروت ست مهم‌ترین مرحله در مدیریت کوددهی درختان میوه است و بطور کلی شامل یک برنامه کودی است و تنها یک کود خاص نیست. در برنامه کودی فروت ست مجموعه‌ای از عناصر مورد نیاز به صورت یک برنامه کودی یا برنامه کوددهی اصولی در اختیار کشاورز عزیز قرار گرفته که روش مصرف نیز به صورت محلول‌پاشی است.

دقت کنید که اگر تنها یک کود به عنوان کود فروت ست باشد قطعا تمام عناصر به میزان کافی در اختیار درخت قرار نگرفته و درصد عناصر ضروری برای فروت ست قطعا کمتر بوده و سهم هر عنصر نیز کمتر خواهد بود. این درحالیست که اگر برنامه کودی فروت ست را مدنظر قرار دهید عناصر به میزان کافی و در مراحل کلیدی به بخش‌های ضروری درخت رسیده و اثرگذاری کودها نیز قطعا بیشتر است.

نکته دیگر نیز مربوط به جذب برگ‌ها است و اگر شما به تفکیک چند کود را به صورت اصولی مصرف کنید، برگ‎ها فرصت کافی برای جذب و انتقال مواد غذایی را دارند و باالتبع از شرایط مصرف تنها یک کود با مجموعه‌ای از عناصر بهتر است.   

فروت ست چیست؟

فروت ست از دو کلمه Fruit و Set تشکیل شده که در واقع شامل فرآیند تشکیل میوه در نتیجه تغییرات ایجاد شده در نهنج گل است. فروت ست در ابتدا با به اصطلاح بستن یا تشکیل میوه آغاز شده و با تقسیم سلولی ادامه می‌یابد و در نهایت نیز مرحله بزرگ شدن سلولی را داریم که به افزایش سایز میوه ختم می‌شود. تمام این مراحل که به تولید میوه منجر شده و در ادامه هم به رشد و نمو جوانه‌های سال بعد می‌رسد، در برگیرنده فروت ست است.

مهم‌ترین اندامی که اجرای فروت ست بر آن موثر است و باعث اثرات مثبتی بر تولید میوه درخت می‌شود، جوانه‌های زایشی یا جوانه‌های گل هستند. در این اندام مهمِ درخت اگر ذخایر کافی پس از برداشت میوه، در زمان تورم جوانه و بعد از تشکیل میوه‌ها فراهم شود، شاهد جوانه‌های قوی‌تر، تلقیح باکیفیت‌تر و میوه‌هایی درشت‌تر خواهید بود. 

  پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات تکمیلی، پادکست فروت ست درختان میوه هسته‌دار و دانه‌دار را بشنوید.

اهداف در برنامه کودی فروت ست

برای هر اقدامی در باغتان باید هدف را بدانید تا بهتر بتوانید شرایط را مدیریت کنید. از جمله اهداف مهمی که در فروت ست مدنظر است شامل:

  • تشکیل گل‌ها و میوه باکیفیت
  • تقویت هرساله جوانه‌ها و جلوگیری از ریزش جوانه، گل و میوه‌ها
  • مدیریت سال‌آوری در برخی درختان میوه

چه موقع فروت ست را اجرا کنیم؟

در چند مرحله باید برنامه کودی فروت ست اجرا شود که اگر به این مسئله دقت کنید نتیجه بسیار خوبی از فروت ست و تولید و عملکردتان خواهید گرفت. اما نکته‌ای که باید دقت کنید به سهم فروت ست پس از برداشت و یا بعد از تشکیل میوه است که در درختان میوه مختلف متفاوت است.

برای دریافت برنامه کودی فروت ست، از صفحه اصلی وب‌سایت اگرویار اقدام کنید.

مرحله اول فروت ست

در برخی درختان میوه مانند پسته، سیب و گلابی و هسته داران بایستی پس از برداشت میوه‌ها، برنامه فروت ست را اجرا کنید تا جوانه‌ها برای سال آینده تقویت شوند و ذخایر کافی داشته باشند.

فروت ست پس از برداشت را به هیچ وجه فراموش نکنید و بسته به شرایط باغتان، با دقت و در زمان درست انجام دهید.

مرحله دوم فروت ست

این زمان از فروت ست در درختان دانه دار (سیب و گلابی و به) مهم‌تر از درختان هسته دار است زیرا در هسته‌داران در آغاز فصل، رشد برگ‌ها بسیار کم بوده و عملا جذب بسیار کم است ولی در دانه دارها باید در مرحله دوم فروت ست یعنی زمان تورم جوانه‌ها حتما برنامه کودی فروت ست را اجرا کنید. دقت کنید که در درختان انگور، انار و کیوی فروت ست مرحله دوم (از تشکیل برگ‎‌های اولیه تا قبل از تشکیل گل) بسیار حیاتی است و اگر محصول خوبی می‌خواهید این فروت ست را برای این سه محصول از یاد نبرید.  

مرحله سوم فروت ست

اگر میوه‌هایی درشت و باکیفیت می‌خواهید به زمان سوم فروت ست نیز دقت کنید و برای افزایش ظرفیت سازی در میوه‌ها حتما پس از تشکیل میوه، برنامه کودی فروت ست را اجرا کنید. بطور معمول در درختان میوه این زمان را مرحله نخودی شدن یا فندقی شدن میوه می‌گویند.

کشاورزان عزیز دقت کنید که علاوه بر مدیریت تغذیه و کود در باغ، به آبیاری‌های منظم و پایش آفات و بیماری‌ها و سایر تنش‌ها نیز که از اصول باغداری شما هستند، توجه کنید چون همه این موارد در کنار هم و با برنامه‌ریزی باعث بهتر شدن عملکردتان خواهد شد.

برنامه کودی فروت ست و عناصر کلیدی

تمام درختان میوه به همه عناصر در مراحل مختلف نیاز دارند اما اینکه کدام عنصر در چه مرحله کلیدی‌تر است نیز باید موردتوجه قرار گیرد.

عناصری مانند نیتروژن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، بور، روی، منگنز و منیزیم در برنامه کودی فروت ست نقش کلیدی دارند. البته این بدین معنی نیست که عناصر دیگر در بحث ما مهم نیستند بلکه هدف در اینجا ذکر نقش عناصر مهم‌تر بوده است. در شکل زیر نقش هر عنصر در برنامه کودی فروت ست را مشاهده می‌کنید.

عناصر مهم در فروت ست

مقدار مصرف فروت ست

از آنجاییکه توصیه ما استفاده از برنامه فروت ست است نه فقط یک کود فروت ستِ خاص، بنابراین مقدار مصرف هر کود هم بسته به شرایط درختان و باغ و زمان‌های کلیدی فروت ست متفاوت است.

هدف تیم تحقیق و توسعه اگرویار، دستیابی کشاورزان به بهترین نتیجه است. از اینکه نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان می‌گذارید، سپاسگزاریم.

پرسش و پاسخ

  • چه زمانی برنامه کودی فروت ست را اجرا کنیم؟

برنامه کودی فروت ست در طول فصل، در ۳ نوبت اجرا می‌شود. نوبت اول بایستی بلافاصله پس از برداشت میوه‌ها اجرا شود، نوبت دوم در زمان تورم جوانه‌ها و باز شدن اولین برگ‌ها در بهار است و نوبت سوم نیز پس از تشکیل میوه‌ها است.

  • چه کودهایی در زمان فروت ست مصرف کنیم؟

در برنامه کودی فروت ست کودهای دارای عناصر کلسیم، روی، آهن و ریزمغذی بسته به مرحله رشدی درختان توصیه می‌شوند. ضمن اینکه در آغاز فصل رشد کودهای نیتروژنی نیز به میزان لازم در برنامه کودی فروت ست پیشنهاد می‌شوند. اما به میزان هر کود و زمان مصرف آن دقت کنید.

  • آیا نحوه مصرف کودهای فروت ست بعد از برداشت به صورت محلول پاشی است یا ریشه ای؟

بعد از برداشت میوه باید برنامه فروت ست را به صورت محلول پاشی اجرا کنید و سایر مراحل فروت ست نیز باید طبق برنامه و طی تورم جوانه و پس از تشکیل میوه ها اجرا شود.

مقالات پیشنهادی برای مطالعه بیشتر
این آموزش را دوست داشتید؟
16
0

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *