شبکه جامع کارشناسان کشاورزی ایران

در این شبکه، کارشناسان حوزه‌های مختلف کشاورزی حضور دارند. شما هم به این جمع بپیوندید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

4 مزیت استفاده از برنامه کودی

برنامه کودی

4 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

آنچه دراین مقاله می‌خوانید...

 یکی از باورهای اشتباه در مدیریت تغذیه و کوددهی این است که تنها عامل اثرگذار، “کیفیت کود” است. درنتیجه، کشاورزان تلاش زیادی برای رسیدن به نتیجه مطلوب با تغییر منابع کودی هستند. اما، درحقیقت اکثر کودهای دارای تاییدیه، درصد مناسبی از عناصر را دارند.

چه عاملی اثرگذاری کود را افزایش می‌دهد؟ اگرچه کیفیت کود مورد استفاده حائز اهمیت است، اما عوامل مهم در اثرگذاری و افزایش کارآیی کودها، زمان درست، مقدار مناسب و روش صحیح مصرف است که در یک برنامه کودی در نظر گرفته می‌شوند.

برنامه کودی باغات و مزارع

برنامه کوددهی چیست؟

برنامه کودی یا برنامه کوددهی، یک لیست از تمام کارهایی است که برای تغذیه باغ و مزرعه باید انجام گیرد و بر چهار اصل مهم مقدار مناسب، منبع درست، زمان و روش مصرف صحیح پایه‌گذاری شده است.

برنامه کودی

استفاده از برنامه کودی درست بر مدیریت تغذیه و کوددهی، مدیریت هزینه‌ها و افزایش راندمان تولید موثر است و بدون آن، دستیابی به عملکرد بالا و پایدار امکان‌پذیر نیست.

یک برنامه کودی نامناسب و به دنبال آن مصرف نادرست کودها، آسیب زیادی به مزرعه و باغ وارد می‌کند. برای مثال: ظهور علائم کمبود، سمیت عناصر غذایی، ضعف گیاه، آسیب‌پذیری زیاد در برابر آفات و بیماری‌ها، افزایش هزینه‌ها و عملکرد کم و در نهایت، هزینه زیادی باید برای سمپاشی و کوددهی پرداخت شود. درنتیجه، محصول تولید شده مقرون به صرفه و اقتصادی نیست.

بنابراین، استفاده از برنامه کودی اختصاصی و علمی می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مدیریت تغذیه و کوددهی

در یک برنامه کودی، نوع کود، مقدار کود، روش و زمان درست مصرف کود مشخص می‌شود که مدیریت تغذیه و کوددهی را در باغ یا مزرعه آسان‌تر می‌کند.

اگرچه هر کشاورز بر اساس تجربه، برای کوددهیِ مزرعه یا باغ خود دارای یک برنامه است، اما با درنظر گرفتن عوامل مختلف و موثر مانند نوع گیاه، شرایط و ویژگی‌های خاک، شرایط اقلیمی و آب و هوای منطقه، میزان و کیفیت آب آبیاری، امکانات کشاورز، سطح درآمد و توان هزینه‌‌کرد کشاورز، دقت و صحت در برنامه کودی افزایش می‌یابد.

برنامه کودی باغات و مزارع

برای مثال: مدیریت تغذیه و کوددهی در ذرت علوفه‌ای با هدف تولید علوفه و اندام رویشیِ بیشتر با برنامه کوددهی چغندر قند با هدف تولید افزایش عملکرد غده و عیار مناسب، تفاوت زیادی دارد. همچنین، زمانی که سایر شرایط دو مزرعه یکسان است، اما خاک متفاوتی دارند، برنامه‌های کودی متفاوت خواهند بود.

 بنابراین، نگارش برنامه کودی به صورت اصولی توسط کارشناسان آگاه به انواعِ منابع کودی و در نظر گرفتن شرایط مزرعه و باغ و با استفاده از تجربه کشاورزی نتیجه بهتری را به دنبال خواهد داشت و امکان برنامه‌ریزی و تهیه به موقع کودها را فراهم می‌کند.

درنتیجه، کشاورز در طول فصل رشد دیگر نگرانی بابت نیاز گیاه، منابع کودی، روش و مقدار مصرف نخواهد داشت.

مدیریت هزینه‌ها

وضعیت اقتصادیِ کنونیِ کشاورزی باعث می‌شود که بسیاری از کشاورزان هزینه‌هایِ تولید خود را ارزیابی کنند تا بازده خود را حداکثر برسانند. از آنجایی که هزینه‌های کود، بخش قابل توجهی از کل هزینه‌های تولید را در بر می‌گیرد و اغلب تأثیر قابل توجهی بر عملکرد دارد، ارزیابی صحیح از شرایط مزرعه یا باغ الزامی است.

استفاده از برنامه کودی کمک می‌کند تا کوددهی با توجه به نیاز گیاه در طول فصل رشد و در زمان درست، به مقدار کافی و به روش صحیح و با در نظر گرفتن پتانسیل عملکرد باغ یا مزرعه در سال مورد نظر، انجام گیرد. بنابراین، تا حد امکان از هدر رفت و مصرف بیش از حد نهاده‌ها و در نتیجه هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند.

کاهش هزینه ها

استفاده از برنامه کودی همچنین، با افزایش مقاومت گیاه به بیماری، آفات و تنش‌ها به مدیریت هزینه های ناشی از سمپاشی به منظور کنترل آفات کمک می‌کند. البته باید توجه داشت در شرایط طغیان آفات و نزدیک شدن به حد خسارت استفاده از برنامه کودی به تنهایی، نمی‌تواند بازدارنده باشد.

بنابراین، در این شرایط با مشورت با گیاهپزشک متخصص می‌توان از خسارت آفات و بیماری‌ها تا حد زیادی جلوگیری کرد.

افزایش راندمان تولید

به طور کلی، عملکرد در کشاورزی با درنظر گرفتن عوامل مختلف از جمله آب و هوا، مدیریت کاشت، مدیریت تغذیه و مدیریت آفات و بیماری‌ها تعیین می‌شود. بنابراین، اگر سایر عوامل به خوبی مدیریت شوند، به همان نسبت برنامه کودی می‌تواند افزایش عملکرد ایجاد کند.

افزایش راندمان تولید با برنامه کودی

هدف اصلی یک برنامه کودی در ابتدا ممانعت از کاهش عملکرد است و سپس با استفاده از نهاده‌ها، ایجاد پتانسیل کافی برای افزایش عملکرد امکان‌پذیر است.

باید توجه داشت که برنامه کودی، عملکرد را تضمین نمی‌کند بلکه تامین نیاز گیاه را با توجه به پتانسیل آن سال با کم‌ترین هزینه تضمین می‌کند.

روش صحیح و زمان درست مصرف، اثر زیادی بر کارآیی مصرف کود دارد. یک برنامه کودیِ صحیح و علمی با افزایش کارآیی مصرف کودها، نتیجه مورد انتظار از مصرف کود را تا حد زیادی محقق می‌کند.

بنابراین، امکان ایجاد پتانسیل کافی برای افزایش عملکرد با اجرای برنامه کودی وجود دارد.

پشتیبانی و مشاوره

یک مرحله مهم در رسیدن به نتیجه مطلوب از برنامه کودی، اجرای صحیح و به موقع برنامه مطابق آنچه با بررسی و تسلط علمی کارشناسان نگارش شده است، می‌باشد.

به همین منظور کارشناسان تیم اگرویار در تمام مراحل از تکمیل پرسشنامه تا برداشت محصول همراه شما هستند. افزون براین، برای دریافت مشاوره تخصصی می‌توانید براساس تخصص مورد نیازتان به آدرس www.agroiranexpert.com مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید از سایت اگروپلن، برنامه کودی اختصاصی انواع کشت‌های زراعی و باغی را دریافت کنید.

این آموزش را دوست داشتید؟
8
0

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی