برای جلوگیری از ریزش میوه مرکبات چه کودهایی مناسب هستند؟

در بحث ریزش میوه هر نوع درختی قبل از هر چیز بهتر است دلایل ریزش بررسی شود تا بتوان راهکار اصولی ارائه داد.

باغات مرکبات از ریزش میوه مستثنی نیستند و به دلیل همیشه سبز بودن و طولانی بودن فصل رشد در بیشتر مواقع ریزش میوه در باغ مرکبات مشاهده می‌شود. البته دقت داشته باشید که در برخی ارقام مرکبات، ریزش میوه به صورت ژنتیکی بیشتر است اما اگر از حدی که باعث کاهش عملکرد می‌شود، بیش‌تر باشد باید به دنبال دلیل و راهکار باشید.

در ادامه چند دلیل اصلی این مشکل را مطالعه می‌کنید:

  • تنش‌ ماندابی در مرکبات شمال که یک معضل است و به دلیل مشکلاتی که برای طوقه و ریشه‌ها ایجاد می‌کند منجر به ریزش میوه خواهد شد.
  • در مرکبات جنوب به علت اقلیم خشک نیاز به آبیاری متفاوت است و در صورت بروز تنش خشکی احتمال ریزش افزایش می‌یابد.
  • مشکلات تغذیه‌ای و عدم تعادل عناصر غذایی که باعث عدم استحکام دم میوه شده و منجر به ریزش می‌شود.
  • آفات و بیماری‌ها که در زمان‌های مختلف می‎‌توانند مشکل ساز باشند.

برای ارائه راهکار در جهت کاهش ریزش میوه چه برای مرکبات و چه سایر باغات قبل از هر موضوعی بهتر است بدانید که راهکارها تنها به ارائه چند کود یا یک کود خاص منتهی نمی‌شود و برای هیچ معضلی در باغات تنها یک کود معجزه نخواهد کرد. بلکه مجموعه‌ای از عوامل مدیریتی در باغ شما می‌تواند به بهبود شرایط و کاهش مشکلاتی نظیر ریزش میوه کمک کند. از جمله راهکارها برای کنترل ریزش میوه مرکبات عبارتند از:

  • بسته به شرایط اقلیمی منطقه باید همواره رطوبت کافی در خاک وجود داشته باشد. البته بافت خاک نیز در این مسئله دخیل است و در خاک‌هایی با بافت سنگین حتی در مناطق خشک باید به آبیاری‌ها دقت کنید تا شرایط غرقابی در خاک ایجاد نشود.
  • رعایت درست و اصولی برنامه کودی مطابق با شرایط اختصاصی باغ مرکبات می‌تواند به کنترل ریزش میوه مرکبات کمک کند. از جمله کودهای کلیدی که باید طبق برنامه کودی مصرف شوند و به کاهش ریزش میوه مرکبات و بهبود مقاومت به انواع تنش کمک می‌کنند، کودهای کلسیمی و سیلیکات پتاسیم هستند.

پیشنهاد نهایی ما به باغداران عزیز این است که برای توضیحات تکمیلی به مقاله‌ای که در آن بررسی چند علت ریزش میوه درختان ذکر شده است، مراجعه کنند.

این آموزش را دوست داشتید؟
9
0

در صفحه پرسش و پاسخ‌ها، می‌توانید به انواع سوالات متداول کشاورزان به همراه پاسخ آن‌ها دسترسی داشته باشید.