مصرف کود برای مرکبات جنوب با هدف درشتی میوه

کود برای مرکبات جنوب https://pixabay.com/photos/orange-trees-harvest-california-5413211/ 1https://unsplash.com/photos/POTdW_6N-Ok

4 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

کشاورزان عزیز جنوب کشور که باغ مرکبات دارند به دلیل شرایط خاص نواحی که این درختان کشت می‌شوند، همواره به بحث مصرف کود برای مرکبات جنوب توجه ویژه دارند و در جریان هستند که عدم توجه به برنامه کودی مرکبات بخصوص در زمان رشد میوه منجر به کوچکی میوه‌ها و ریزش و کاهش عملکرد نهایی خواهد شد.

اقدامات کلیدی مصرف کود برای مرکبات جنوب

در مرکبات به دلیل همیشه سبز بودن، چرخه رشدی با درختان میوه خزان کننده متفاوت است و از این نظر مدیریت مصرف کود برای مرکبات جنوب به دلیل دوره کمون کوتاه و فصل رشد طولانی اهمیت شایانی دارد.

https://www.researchgate.net/publication/285940720_Citrus_Production

مصرف کود اصولی

درست مصرف کردن کودها یعنی هم میزان کود، هم زمان مصرف و هم روش مصرف صحیح باشد. بسته به منطقه زمان گلدهی، اجرای فروت ست و کوددهی طی فصل رشد در مرکبات متفاوت است و اگر زمان ظهور گل‌ها هنوز آغاز نشده بایستی برنامه فروت ست که بسیار مهم است، اجرا شود.

فروت ست مرکبات

بهترین کود برای مرکبات جنوب قبل از گلدهی همان فروت ست است که مصرف کودهای دارای عناصر کلسیم، ریزمغذی، آهن و روی برای این مرحله پیشنهاد می‌شود و همچنین کود اوره که البته میزان آن بسیار مهم است و نباید بیش از حد باشد تا مانع گلدهی نشود.

نکته:
پس از فروت ست و قبل از گلدهی در جهت تامین عناصر غذایی برای ریشه‌ها و تنظیم pH و محافظت از ریشه مصرف کودهای میکروبی دارای باکتری توصیه می‌شود.

کود برای مرکبات جنوب با هدف درشتی میوه

پس از گلدهی مرکبات و تشکیل میوه‌های کوچک، در جهت درشت تر شدن میوه‌ها باید ظرفیت سازی برای افزایش تعداد سلول‌ها انجام شود. درشت شدن میوه یعنی تعداد و اندازه سلول‌ها افزایش یابد که عنصر کلسیم نقش مهمی در افزایش تعداد سلول‌ها دارد. علاوه براین، برای درشت شدن میوه‌ها بایستی اندازه سلول‌ها نیز زیاد شود که برای این هدف باید میزان قندهای درون میوه افزایش یابد و به همین جهت مصرف کودهای پتاسیمی توصیه می‌شود تا قندهای میوه زیاد شود و همین مسئله باعث می‌شود که سلول‌ها جاذب آب شوند و میوه بسمتی درشتی پیش رود.  

در ادامه دوره رشدی میوه، برای افزایش سطح متابولیسم درخت و تولید ماده خشک بیش‌تر در میوه و درشتی از کودهای دارای عناصر آهن و روی طبق برنامه مصرف کود برای مرکبات جنوب استفاده شود. بسته به شرایط باغ، ممکن است کود اوره نیز توصیه شود که باید در میزان مصرف دقت کنید تا منجر به آسیب به درختان نشود.

آبیاری درست و در زمان نیاز درخت

در صورتیکه درختان دچار تنش آبیاری شوند، قطعا اثر منفی بر درشتی میوه مرکبات دارد. برای میزان آب کافی بخصوص در مرکبات جنوب کشور بسیار تاکید می شود از این نظر که به دلیل افزایش دما در زمان رشد کلیدی میوه و همچنین کمتر بودن رطوبت نسبت به شمال کشور، بایستی درختان مرکبات از نظر آبیاری همواره در شرایط ایده‌آل باشند و تنش خشکی به هیچ وجه به باغ وارد نشود. در برخی مناطق جنوبی از زمان تشکیل میوه تا قبل از برداشت، آبیاری هر روزه انجام می شود تا کاهش عملکرد اتفاق نیفتد.  

 چند چالش در مصرف کود برای مرکبات جنوب

در تمام باغات یک سری مسائل همواره وجود دارد که بهتر است مورد بررسی قرار گیرد تا باعث کاهش عملکرد نشود.

ریزش میوه در مراحل اولیه رشد

میوه برای درختان میوه یک مخزن است و عناصر غذایی را بشدت بسمت خود می‌کشد ولی اگر شرایط تنش برای درخت پیش بیاید که احساس خطر کند، ریزش اتفاق می‌افتد که در واقع یک مکانیزم طبیعی است، از این نظر که درخت به اصطلاح خودکنترلی برای تعداد میوه‌هایش دارد تا بتواند تمام میوه‌ها را تامین کند و اگر نتواند عناصر را به همه میوه‌ها برساند، میوه‌های ضعیف‌تر ریزش خواهند کرد. اما باغدار عزیز به مسئله ریزش توجه داشته باشد و اگر ریزش بیش از حد رخ دهد، اقدامات لازم را انجام دهد. پیشنهادی که برای این مسئله وجود دارد این است که محلول پاشی کودهای کلسیمی که در برنامه کودی اختصاصی هر باغ ذکر شده حتما انجام شود و مدیریت آبیاری‌های منظم نیز همواره رعایت شود تا ریزش‌ها به حداقل برسد.

ترک خوردگی میوه مرکبات

هر عامل تنش‌زایی مانند دما بالا و رطوبت پایین در مناطق جنوبی که منجر به اختلال در رشد پوست و گوشت میوه و عدم هماهنگی بین رشد این دو بخش شود باعث ترک خوردگی مرکبات می‌شود. برای حفظ رطوبت میوه‌ها و عدم ترک خوردگی بایستی مدیریت آبیاری‌ها و تغذیه درست را در تمام دوره رشد میوه‌ها داشته باشید. همه عناصر طبق برنامه کودی نقش موثری در عدم ترک خوردگی میوه مرکبات دارند اما محلول‌پاشی‌های دوره‌ای کودهای کلسیمی بر اساس برنامه اختصاصی باغ شما از جمله راهکارهای بسیار موثر در کم شدن ترک خوردگی خواهد بود.

زرد شدن برگ درخت در زمان رشد میوه

در زمان رشد سریع میوه‌ها برخی باغداران عزیز شاهد زرد شدن برگ درختان هستند که تا حدودی این زرد شدن در برهه زمانی رشد میوه‌ها طبیعی است از این جهت که درخت تمام محتوای برگ‌ها را بسمت میوه‌ها می‌فرستد و اگر تعداد میوه نسبت به تعداد برگ‌ها بیش‌تر باشد قطعا زردی بیش تر خواهد بود. بسته به شرایط باغ اگر زرد شدن اتفاق بیفتد بطور معمول حجم کودهای مصرفی در برنامه کود برای مرکبات جنوب افزایش دارد ولی دقت داشته باشید که مقدار و زمان مصرف کودها بسیار مهم است و حتما طبق برنامه کودی اختصاصی باغ مرکبات پیش بروید.  

دو پرسش مهم در مورد مصرف کود برای مرکبات جنوب

  • بهترین کود برای مرکبات جنوب چیست؟

تنها یک کود نمی‌تواند تمام نیاز درخت را تامین کند و باید یک برنامه کودی درست و اصولی و طبق شرایط اختصاصی باغ دریافت کنید تا به نتیجه مطلوبی برسید.

  • زمان کود دهی مرکبات در جنوب چه موقع است؟

بسته به مرحله رشدی باید زمان مصرف کود برای مرکبات جنوب را تنظیم کنید و طبق برنامه ریزی در همه مراحل کوددهی را داشته باشید. به عنوان مثال برنامه فروت ست مرکبات جنوب را قبل از گلدهی اجرا کنید که شامل کودهای دارای عناصر کلسیم، ریزمغذی و روی است و همچنین کود اوره که میزان آن بسیار مهم است و نباید بیش از حد باشد تا مانع گلدهی نشود. پس از تشکیل میوه نیز با برنامه ریزی اصولی به سمت درشتی میوه‌ها پیش بروید که کودهای کلسیمی برای افزایش تعداد سلول‌ها و کودهای پتاسیمی برای افزایش قندها بسمت میوه و برای درشت شدن پیشنهاد می‌شود.

این آموزش را دوست داشتید؟
23
0

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دریافت برنامه کوددهی اختصاصی