نکات استفاده از پهپاد در کشاورزی

پهپاد در کشاورزی https://pixabay.com/photos/dji-farming-agriculture-drone-4223417/

4 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

طی چند سال گذشته بحث پهپاد در کشاورزی مطرح شده و تعداد بسیار کمی از کشاورزان نیز آن را خریداری کرده و در مزارع و باغات خود استفاده می‌کنند.

کشاورزی روز دنیا رو به پیشرفت است و هر چند وقت یک اختراع به بخش کشاورزی اضافه می‌شود. البته که در تعداد کمی از کشورها کشاورزی به صورت پیشرفته است و هنوز در بسیاری کشورهای دنیا، کشاورزی به صورت سنتی است، اما باز هم تکنولوژی برخی ربات‌ها مانند پهپادها به اغلب کشورها راه پیدا کرده است. در واقع پهپادها بخشی از کشاورزی هوشمند یا Smart Agriculture هستند که مانند همه ابزارها قطعا مزایا و توصیه‌هایی دارد که اگر تا انتهای مقاله همراه ما باشید، با آن آشنا خواهید شد.  

کاربرد پهپاد در کشاورزی

تکنولوژی در حوزه کشاورزی رو به پیشرفت است و پهپادها یکی از این ربات‌های جدید در برخی کشورها هستند تا در بحث‌های مختلف از جمله پایش مزارع و یا محلول پاشی‌ها استفاده شوند. البته بسته به هدف، ساختار پهپاد هم متفاوت است و ممکن است طراحی آن فقط برای محلول پاشی‌ها باشد یا بسیار پیشرفته و برای محاسبات دقیق پوشش گیاهی مزرعه یا تصویربرداری‌های دقیق خریداری شود.

تصویربرداری‌های دقیق برای بررسی مزارع و باغات

به دلیل اینکه کشاورز با پهپادها و کنترل از راه دور می‌تواند نظارتی از بالا بر مزرعه یا باغ خود داشته باشد، پس اگر پهپاد دارای سنسورهای پیشرفته طیف سنجی (multispectral و hyperspectral) باشد، می‌توانید شاخص‌های مهمی مانند سطح سبز مزرعه، تشخیص شرایط تنش (با سنسورهای تشخیص طیف فروسرخ و فراسرخ)، تعیین وضعیت خاک از نظر میزان عناصر و … را در کشت خود بسنجید.

نمونه ای از تصویربرداری با پهپاد

پهپاد سمپاشی کشاورزی

در برخی موارد امکان ورود تراکتور و سایر ماشین‌های کشاورزی به مزرعه و باغ وجود ندارد و در این شرایط کشاورز می‌تواند از پهپاد استفاده کند تا سمپاشی‌ها را انجام دهد.

پهپاد کودپاش

در کشاورزی امروز ایران و دنیا مسئله محلول‌پاشی کودها نیز مطرح است و پهپادها با رعایت شرایط و قوانین می‌توانند برای این هدف مدنظر کشاورزان عزیز قرار بگیرند.

مزایا و توصیه‌ها برای پهپاد در کشاورزی

در بخش قبل دو کاربرد مهم پهپاد در کشاورزی ارائه شد ولی بهتر است به مزایا و توصیه‌ها برای پهپادها نیز توجه کنید.

چند مزیت پهپاد

  • تصویربرداری هوایی از مزرعه و باغ جهت آنالیز تصاویر با هدف کنترل تنش‌ها و بهبود تغذیه و …
  • استفاده در بحث سمپاشی‌ها و محلول پاشی‌ها در مزارع و باغات در مدت زمان کوتاه
  • قابل استفاده بودن پهپادها برای علف کش‌ها در مزارع و باغات (با رعایت شرایط مصرف و غلظت)
  • پایش‌های دوره‌ای مزارع و باغات از بالا جهت بررسی شرایط

چند توصیه برای پهپادها

قبل از استفاده از هر تکنولوژی جدیدی باید به توصیه‌های آن نیز توجه کنید:

  • بحث حرکت پهپاد مهم است که لزوما و طبق قوانین باید در حوزه زراعت شما باشد و نباید وارد محدوده سایر باغات و مزارع شود تا برای دیگران مزاحمت ایجاد کند.
حجم پایین مخزن یک پهپاد
  • برای محلول پاشی چند کود، بحث اختلاط آن‌ها را در مخزن پهپاد به دلیل حجم کم در نظر بگیرید تا شاهد رسوب کودها نباشید. اینکه سمپاشی با پهپاد یا تراکتور باشد نیز به شرایط و مساحت مزرعه و باغ شما بستگی دارد و برای سمپاشی مانند محلول پاشی کودها به حجم مخزن پهپاد دقت کنید تا نتیجه مطلوبی بگیرید.
  • مدت زمان پرواز یک پهپاد به دلیل اینکه ممکن است دوربین یا ابزارآلات محلول پاشی روی آن نصب شده باشد، 10 تا 25 دقیقه و نهایتا 35 دقیقه است و خب بالتبع برای مساحت بسیار زیاد مزارع بایستی به بحث باتری پهپاد و اینکه تمام مزرعه محلول پاشی شود، دقت کنید.
  • از نظر قانونی مسئله دیگری در استفاده از پهپادها وجود دارد که آن هم منع کاربرد این ابزارها در نزدیکی فرودگاه‌ها است. زیرا نباید در حوزه پروازی یک فرودگاه سایر ابزارهای پروازی مانند پهپاد استفاده شود تا مشکلات تداخل خط پروازی بوجود نیاید. حداکثر ارتفاعی که یک پهپاد می‌تواند پرواز کند از نظر قانونی زیر 120 متر است. قانون مهم دیگر در بحث پهپادها این است که استفاده از پهپاد در کشاورزی باید مجوز از سازمان‌های مربوطه را داشته باشد، درغیراینصورت جریمه خواهید شد و در صورت داشتن مجوز باید راننده پهپاد داشته باشید مثل گواهینامه رانندگی که نیاز به کارت دارد، کسی که با پهپاد کار می‌کند نیز باید مجوز قانونی داشته باشد. بنابراین با توجه به قیمت پهپاد کشاورزی که هزینه زیادی دارد به این توصیه‌ها توجه کنید تا نتیجه مطلوب را بگیرید.

استفاده از هر ربات یا تکنولوژی جدیدی در کشاورزی اگر مدیریت نشود، هزینه زیادی را چه از نظر زمان و چه از نظر مالی خواهد داشت. پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام به خرید تمام مزایا و توصیه‌های پهپاد در کشاورزی را در نظر بگیرید و بدون بررسی و تحقیق اقدام نکنید.

منابع کلیدی

+ https://www.petiolepro.com/blog/disadvantages-of-agriculture-drones/
+ Veroustraete, F. (2015). The rise of the drones in agriculture. EC agriculture, 2(2), 325-327.
این آموزش را دوست داشتید؟
12
0

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دریافت برنامه کوددهی اختصاصی