شبکه جامع کارشناسان کشاورزی ایران

در این شبکه، کارشناسان حوزه‌های مختلف کشاورزی حضور دارند. شما هم به این جمع بپیوندید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

اهمیت نسبت کربن به نیتروژن (C:N) در خاک‌های کشاورزی

اهمیت نسبت کربن به نیتروژن در خاک freepik.com

4 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

آنچه دراین مقاله می‌خوانید...

ماده آلی و نیتروژن اهمیت زیادی در اکوسیستم خاک دارند و ایجاد تعادل بین نسبت کربن به نیتروژن (C:N) یک معیار مهم در کشاورزی است که نقش مهمی در سلامت خاک، چرخه عناصر غذایی و کشاورزی پایدار دارد.

نسبت کربن به نیتروژن (C:N) چیست؟

نسبت کربن به نیتروژن (C:N) نشاندهنده نسبت مقدار کربن به مقدار نیتروژنِ موجود در یک بستر یا ماده آلی (مثل ماده آلی در خاک) است. به‌عنوان مثال نسبت C:N برابر 15:1 به معنای حضور 15 واحد کربن به ازای هر واحد نیتروژن در ماده است.

نسبت کربن به نیتروژن چه اهمیتی دارد؟

نسبت C:N مستقیماً بر فعالیت میکروبی خاک تأثیر می‌گذارد که برای حفظ سلامت و حاصلخیزی خاک ضروری است. هنگامی که مواد آلی به خاک اضافه می شود، به عنوان منبع غذایی برای میکروب‌های خاک عمل می‌کند و باعث می‌شود که میکروب‌های خاک، مواد آلی را به اشکال ساده‌تر تجزیه و مواد غذایی را برای جذب گیاه آزاد کنند. با این حال، سرعت تجزیه به نسبت C:N بستگی دارد.

بطورکلی جمعیت میکروبی برای تجزیه مواد آلی و آزادسازی محتوای آن، نیازمند کربن و مصرف نیتروژن است. درصورتی که مقدار این دو، متعادل نباشد، اتفاقات زیر قابل پیش‌بینی خواهد بود.

  • خاک با نسبت‌های بالای C:N نشان دهنده کربن اضافی نسبت به نیتروژن است. در این خاک، میکروارگانیسم‌ها نیتروژن خاک را برای تجزیه مواد آلی فراوان مصرف می‌کنند که به طور بالقوه منجر به کمبود نیتروژن برای گیاهان می‌شود.
  • نسبت پایین C:N نشان می‌دهد که نیتروژنِ بیشتری نسبت به کربن در دسترس است. در این حالت سرعت تجزیه مواد آلی و آزادسازی عناصر و محتوای آن بیشتر خواهد بود. البته در مقادیر خیلی کم ممکن است شستشوی عناصری مثل نیتروژن نیز اتفاق بیفتد.

فرآیند تجزیه میکروبی در خاک: میکروارگانیسم‌های موجود در خاک به کربن موجود در مواد آلی (قندها) به عنوان منبع انرژی و نیتروژن برای سنتز پروتئین‌ها نیاز دارند. اگر نسبت کربن به نیتروژن بسیار بالا باشد (کربن اضافی)، فرآیند تجزیه کند می‌شود. اگر این نسبت خیلی کم باشد (نیتروژن اضافی)، می‌تواند منجر به تجزیه سریع و از بین رفتن مواد آلی شود.

در دسترس بودن مواد غذایی: وقتی مواد آلی با نسبت C:N بالا به خاک اضافه می‌شود، میکروارگانیسم‌ها از نیتروژن موجود در خاک برای تجزیه مواد آلی استفاده می‌کنند و ممکن است گیاهان با کمبود نیتروژن مواجه شوند.

ساختار خاک: کربن آلی برای ساختار خاک و ظرفیت نگهداری آب در خاک ضروری است. همچنین انرژی لازم برای فعالیت میکروارگانیسم‌های خاک که نقش مهمی در چرخه مواد غذایی و تجزیه دارند را فراهم می‌کند.

رشد گیاه: نسبت بهینه C:N برای رشد مناسب گیاهان ضروری است. نیتروژن جزء کلیدی کلروفیل و اسیدهای آمینه در گیاهان است و برای رشد و نمو آنها حیاتی است.

مقدار مطلوب نسبت کربن به نیتروژن در خاک

برای تجزیه موثر و چرخه عناصر غذایی، نسبت C:N باید در محدوده قابل قبولی باشد. نسبت مطلوب کربن به نیتروژن 10:1 تا 25:1 است. در این بازه نیتروژن کافی برای جمعیت میکروبی عرضه شده و تجزیه مواد آلی و آزادسازی محتوای آن تسهیل می‌شود. در نسبت‌های بالای 30:1 ، به دلیل نسبت بالای کربن در خاک، جمعیت میکروبی، نیتروژن را به‌جای آزاد کردن آن، به سمت رشد خود منحرف می‌کند و محدودیت نیتروژن در خاک اتفاق افتاده و گیاهان با کمبود نیتروژن مواجه خواهند شد.

حفظ نسبت بهینه کربن به نیتروژن (C:N) درخاک

حفظ نسبت بهینه کربن به نیتروژن (C:N) در خاک به دلایل متعددی ازجمله حفظ جمعیت میکروارگانیسم‌های مفید، افزایش فراهمی عناصر غذایی و بهبود ساختار خاک بسیار مهم است.

مدیریت بقایای گیاهی: یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند باعث به هم خوردن تعادل نسبت کربن به نیتروژن شود، برگرداندن بی‌رویه بقایای گیاهی و کاه و کلش به خاک در کشت‌های زراعی است.

برگرداندن بقایای گیاهی با نسبت کربن بالا به خاک باعث کاهش نیتروژن در خاک و محدودیت در تولید می‌شود. درصورت اضافه کردن این بقایا به خاک به سطح نیتروژن خاک توجه داشته و در صورت نیاز از کودهای نیتروژنی استفاده کنید.

کاشت گیاهان تثبیت کننده نیتروژن در تناوب: حبوباتی مانند نخود، لوبیا، سویا و گیاهان علوفه‌ای مانند یونجه و شبدر، نیتروژنِ اتمسفری را در خاک تثبیت کرده و باعث کاهش نسبت C:N می‌شوند. بنابراین کاشت این گیاهان در تناوب با سایر گیاهان زراعی می‌تواند باعث حفظ نسبت بهینه کربن به نیتروژن در خاک شود.

کوددهی مناسب: رعایت مقادیر مصرف کودهایی مانند نیتروژن و یا کودهای آلی برای حفظ تعادل نسبت کربن به نیتروژن ضروری است. مقادیر و نوع کودهای مصرفی باید براساس نتایج آزمایشات خاک انجام شوند.

استفاده از مالچ‌های گیاهی: استفاده از مالچ‌های گیاهی که نسبت C:N متعادلی دارد به جلوگیری از رشد علف‌های هرز، حفظ رطوبت خاک و افزودن تدریجی مواد آلی به خاک و حفظ نسبت C:N کمک ‌می‌کند.

اجتناب از خاکورزیهای سنگین: خاکورزی‌های سنگین باعث از بین رفتن جمعیت میکروبی مفید خاک و به هم خورد تعادل نسبت C:N می‌شود.

مدیریت کودهای حیوانی:  استفاده از کودهای حیوانی مخصوصا کودهای حیوانی تازه و فرآوری نشده می‌تواند باعث ورود انواع آفات و بیماری‌ها به خاک و ایجاد مشکلاتی برای کشت و به هم خوردن تعادل نسبت C:N شوند. حدالامکان مصرف این مدل کودها را در زراعت و باغ کاهش دهید. مناسب‌ترین گزینه برای این مورد، ورمی‌کمپوست‌ها هستند که نسبت متعادلی از کربن به نیتروژن را در خاک ایجاد می‌کنند.

تنظیم pH خاک: فعالیت میکروبی تحت تاثیر pH خاک است. نگه‌داشتن pH در محدوده بهینه (6 تا 7) باعث بهبود فعالیت میکروبی و ایجاد تعادل در نسبت کربن به نیتروژن می‌شود.

اگر در ارتباط با اهمیت و مدیریت نسبت کربن به نیتروژن در خاک سوال، پیشنهاد و تجربه‌ای دارید در بخش نظرات این صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

این آموزش را دوست داشتید؟
5
0

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

2 پاسخ

  1. سلام اگر کربن کود پوسیده ای ۵۵وماده ی آلی آن ۹۰باشد را به خاک اضافه کنیم وسپس درطول کاشت داشت از اوره و نیتروژن استفاده کنیم ،چه اثری را شاهد هستیم؟

    1. با سلام. با تنظیم مقادیر ماده آلی و کودهای نیتروژنی تعادل بین کربن و نیتروژن برقرار می‌شود اما در مورد کودهای دامی توجه داشته باشید که کامل فراوری شده و عاری از هرگونه آلودگی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی