شبکه جامع کارشناسان کشاورزی ایران

در این شبکه، کارشناسان حوزه‌های مختلف کشاورزی حضور دارند. شما هم به این جمع بپیوندید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

تکنیک‌های مخصوص برای افزایش درشتی گوجه فرنگی

درشتی گوجه رنگی https://www.producereport.com/article/i-support-italian-fruit-vegetables-social-media-campaign-takes

4 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

آنچه دراین مقاله می‌خوانید...

تناژ بالا مزرعه و درشتی گوجه فرنگی هدف اصلی کشاورزان عزیز است و به مدیریت صحیح کشت بستگی دارد.

“چگونه می‌توانم گوجه فرنگی درشت تولید کنم” سوالی است که ما در این محتوا آموزشی با ذکر نکاتی پاسخ داده‌ایم و همراه شما هستیم تا بهترین نتیجه را از مزرعه گوجه فرنگی بگیرید.

برای درشتی گوجه فرنگی چه باید کرد؟!!!

چه برای گوجه فرنگی و چه سایر محصولات زراعی که درشتی میوه مهم است چند اقدام کلیدی است که کشاورز عزیز به هدف خود برسد.

  • بحث آبیاری برای افزایش سایز میوه گوجه فرنگی یا درشت شدن میوه آن کلیدی است که بسته به شرایط آب و هوایی منطقه، مرحله رشدی و بافت خاک با فواصل 4 یا 5 روز انجام می‌شود.
  • نکات برنامه کودی با هدف درشتی گوجه فرنگی بسیار مهم است که در واقع آبیاری و کوددهی تکمیل کننده همدیگر هستند و نمی‌توان یک کار را حذف کرد تا اقدام دیگری را انجام داد.
  • مدیریت سایر موارد مانند آفات و بیماری‌ها و اقداماتی که برای هر مزرعه ضروری است.

در همه ارقام گوجه فرنگی، سایز میوه یک صفت ژنتیکی است و نمی‌توان یک رقم کوچک گوجه فرنگی را به سایز ارقام درشت رساند، اما یک سری اصول در بحث مدیریت مزرعه می‌توانند به درشت شدن گوجه فرنگی کمک کنند.

آبیاری گوجه فرنگی برای درشت شدن

اگر آبیاری مرحله درشت شدن گوجه فرنگی کافی نباشد سلول‌های گیاهی برای بزرگ شدن با مشکل مواجه شده و ظرفیت کافی برای درشتی نهایی فراهم نشده و مصرف کودها نیز اثر منفی بر عملکرد گوجه فرنگی می‌گذارد.

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید هر چه به مرحله بزرگ شدن میوه گوجه فرنگی نزدیک می‌شوید، نیاز آبی گوجه فرنگی نیز افزایش یافته و باید مقدار و فواصل آبیاری را مدیریت کنید. با توجه به اینکه 95 درصد میوه گوجه فرنگی از آب تشکیل شده، پس آبیاری درست و کافی بسیار به افزایش سایز و درشت شدن گوجه فرنگی کمک می‌کند.

نکته دیگر این است که گوجه فرنگی به رطوبت زیاد اطراف طوقه حساس است و سریعا به بیماری‌های قارچی طوقه مبتلا می‌شود. بنابراین مراقب آبیاری‌ها باشید و روش آبیاری طوری باشد که رطوبت بیش از حد به محل طوقه نرسد، زیرا عدم جذبِ درست آب توسط بوته اتفاق می‌افتد و گیاه گوجه فرنگی از بین می‌رود.

از زمان تشکیل میوه گوجه فرنگی تا مراحل نهایی رشد میوه، تنش کم‌آبی نباید به بوته وارد شود، درغیراینصورت خسارتی که به دلیل خشکی به گیاه وارد شده، قابل جبران نیست.

بطور معمول دور آبیاری برای درشت شدن گوجه فرنگی بسته به اقلیم منطقه و بافت خاک 4 تا 5 روز در نظر گرفته می شود و این یعنی میزان مصرف آب گوجه فرنگی طی مراحل حساس رشدی افزایش می‌یابد. دقت کنید که اگر بافت خاک سبک باشد دور آبیاری‌ها کوتاه‌تر و اگر بافت خاک سنگین باشد دور آبیاری‌ها طولانی‌تر است.

بهترین کود برای درشتی گوجه فرنگی

پس از تشکیل میوه گوجه فرنگی باید ظرفیت سازی برای درشت شدن انجام شود تا میوه تعداد سلول کافی برای بزرگ شدن را داشته باشد. افزایش وزن و دانسیته گوجه فرنگی برای کشاورزان عزیز مهم است، پس برای این کار، بعد از تشکیل میوه با آبیاری درست و کوددهی اصولی، تقسیمات سلولی افزایش می‌یابد و پتانسیل گوجه فرنگی‌های کوچک برای درشتی زیاد خواهد شد.

بهترین کود برای محصولی مانند گوجه فرنگی به معنی یک کود خاص نیست، مهم این است که هر کودی مصرف می‌کنید، در زمان درست و به میزان کافی باشد. مرحله رشدی را نیز فراموش نکنید! زیرا همه کودها در تمام مراحل نیاز به مصرف ندارند و بسته به مرحله رشدی تغییراتی در مصرف کود برای مزرعه گوجه فرنگی ایجاد می‌شود. 

پتاسیم عنصر کلیدی برای افزایش درشتی گوجه فرنگی است. پتاسیم در انتقال مواد بسمت سلول‌ها نقش مهمی دارد، بطوریکه انتقال قندها را افزایش داده و درنتیجه، سلول‌ها آب بیش‌تری جذب کرده و بزرگ‌تر می‌شوند.

پیشنهاد می‌شود که از کودهای پتاس بالا برای گوجه فرنگی، استفاده کنید چون درصد بالاتری از پتاسیم بسیار مهم است. به عنوان مثال سیلیکات پتاسیم و سولفات پتاسیم پودری کودهای مناسبی در مرحله درشتی گوجه فرنگی هستند. علاوه‌براین مصرف کود اوره برای گوجه فرنگی به میزان 10 تا 15 کیلوگرم برای رقیق شدن شیرابه گیاه و کمک به افزایش درشت شدن گوجه فرنگی با هدف افزایش کارایی و جذب سولفات پتاسیم نیز پیشنهاد می شود.

عنصر مهم دیگر برای درشت شدن گوجه فرنگی، کلسیم است که محلول‌پاشی‌های کلسیم هم به درشتی و هم کاهش ترک خوردگی‌های احتمالی بسیار کمک می‌کند.

به بهبود مقاومت بوته‌ها به بیماری‌های طوقه نیز دقت کنید که بهترین کار برای کنترل بیماری‌های طوقه و پوسیدگی‌های قارچی، مصرف دوره‌ای سیلیکات پتاسیم است. 

+ Fertilizer and nutrient management for tomato. 2016. Tomato Institute Proceedings. 
+ Drip Irrigation and Fertigation Management of Processing Tomato. 2009. Vegetable Research and Information Center. 
+ https://www.yara.us/crop-nutrition/tomato/role-of-potassium/
این آموزش را دوست داشتید؟
82
1

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

14 پاسخ

  1. سلام بر دوستان عزیز یه نکته در اختلاط کودها خوندم .که نوشته شده بود از اختلاط کودها با سموم اجتناب کنید .من چندین ساله این کار رو دارم انجام میدم جواب هم گرفتم .

    1. با سلام و احترام
      این که مخلوط کود و سموم رو توصیه نمیکنند یک توصیه عمومی هست. بعضی از کودها و سموم بسته به ترکیبات و pH امکان اختلاط با هم را ندارند. همچنین در بعضی موارد در زمان اختلاط کود و سم از نظر ظاهری مشکلی مشاهده نمیشود اما میزان اثرگذاری سم به شدت کم خواهد شد.

  2. بسیار مطالب متنوع وکارشناسی شده بودمواردی که به آن نیازداشتم استفاده کردم

  3. خوبه ولی عالی نیست حتما مفصل وکاربردی وچون عناصر دیگری هم دخیلند تاحدودی ذکرشده منجمله روش دفع آفات/
    ضمنا رقم وبر آنه هم در مناطق مختلف اگر میدانید ذکر کنید
    البته مطلب زیاد میشه

  4. بهترین کود کود مرغ هست برای هر ۱۰۰ بوته ۴کیلو کود مرغ را داخل ظرف بزرگی به مدت یک هفته خیس می کنیم و با آبیاری پای نهال ها می فرستیم و روز بعد دوباره آبیاری می کنیم تاکید می کنم حتما روز بعد آبیاری کنید که به بوته ها آسیب وارد نشود

    1. با سلام و احترام
      سپاسگزاریم که مطلب رو مطالعه کردید. در بحث کودهای حیوانی مانند کود مرغی، تیم ما این کودها را پیشنهاد نمی دهد به دلیل اینکه کودهای حیوانی در اکثر مواقع کاملا پوسیده نیستند و همین مسئله منجر به پوسیدگی های طوقه و ریشه خواهد شد.

        1. درود و خدا قوت
          اگر منظور کود مرغی مایع است می توانید استفاده کنید. پیشنهاد برنامه کودی اختصاصی به شما میدهیم تا برای ادامه فصل شرایط بهتری برای مزرعه تان فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی