شبکه جامع کارشناسان کشاورزی ایران

در این شبکه، کارشناسان حوزه‌های مختلف کشاورزی حضور دارند. شما هم به این جمع بپیوندید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

نکاتی برای برنامه کوددهی زعفران ( 1403)

4 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

آنچه دراین مقاله می‌خوانید...

برنامه‌ریزی برای هر اقدامی در مزرعه زعفران می‌تواند به شما کشاورزان عزیز کمک کند تا به عملکرد مناسبی برسید. اجرای برنامه کوددهی زعفران یکی از کلیدهای موفقیت برای این محصولِ مهم در کشور ماست که تنها با رعایت این نکات بعلاوه مدیریت آبیاری‌ها در نهایت نتیجه مطلوبی را خواهید گرفت.

چرا برنامه کوددهی زعفران؟

اگر بدنبال بهبود عملکرد هستید، پیشنهاد می‌کنیم که هم به برنامه کوددهی زعفران با هدف تامین نیاز گیاه و هم به مدیریت آبیاری‌ها توجه کنید. دقت داشته باشید که برنامه کوددهی هر مزرعه با توجه به شرایط منطقه و مزرعه (شرایط دمایی و بارندگی‌ها، نوع خاک و آزمایشات آب و خاک) به صورت اختصاصی است و نمی‌توان برای همه مناطق از یک نسخه کودی عمومی استفاده کرد.

قبل از شروع مراحل برنامه کودی زعفران به سه نکته دقت کنید:

  • در سال‌های گذشته، مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی منجر به کاهش کیفیت زعفران در کشور شده است. کشاورزان عزیز بایستی نکات کلیدی در برنامه کوددهی زعفران را که شامل زمان مصرف، نوع کود و مقدار مصرف است را رعایت کنند تا در کنار مدیریت سایر عوامل در مزرعه به بهتر شدن شرایط کمک کنند.
  • ایجاد تعادل بین بخش هوایی گیاه زعفران و بنه ها یک گام مهم در رشد بهینه گل زعفران است و بسته به مرحله رشدی بایستی این تعادل برقرار شود تا نتیجه مطلوب باشد.
  • برای اجرای یک برنامه کوددهی موفق در کشت زعفران، ضروری است که شناخت کافی از فیزیولوژی گیاه و و اتفافات مراحل رشدی آن داشته باشید. در یک مقاله جداگانه بصورت کامل به مراحل رشدی زعفران پرداختیم.

بنابر دلایلی که در بالا اشاره کردیم (اختصاصی بودن نیاز کودی مزارع مختلف زعفران)، در این مقاله قرار نیست که بصورت جزئی به نوع کودها و مقادیر مصرف آنها در هر مرحله بپردازیم بلکه به سرنخ‌ها و نکات مهمی اشاره خواهیم کرد که شناخت کلی از یک برنامه کوددهی زعفران داشته باشید.

کوددهی در مرحله فعال شدن بنه (جوانه‌زنی)

آبیاری اول معمولا در این مرحله رشدی انجام می‌شود که باعث انتقال دماهای سرد به خاک و فعال شدن بنه می‌شود.

مرحله فعال شدن شامل جوانه زنی و ظهور ریشه و غلاف از بنه است. جوانه‌ها در ابتدا از غلاف تشکیل شده‌اند که از برگ‌ها و گل‌های در حال رشد محافظت می‌کنند. شرایط محیطی مثل رطوبت و دما تاثیر زیادی در جوانه‌زنی این مرحله دارند.

  • باتوجه به سطح کم ریشه و عدم جذب مواد در حجم بالا در این مراحل، مصرف حجم زیاد کودهای شیمیایی باعث هدررفت و کاهش کارایی جذب آنها می‌شود.
  • استفاده از کودهای حاوی روی باعث افزایش رشد و توسعه ریشه بنه در این مرحله می‌شود.
  • مصرف کودهای اسید آمینه باتوجه به قابلیت جذب بالای آنها از طریق بنه، باعث افزایش ظهور گل می‌شود.
  •  استفاده از کودهای زیستی – باکتریایی در این تاریخ‌ها باعث افزایش فراهمی عناصر غذایی در مراحل بعدی رشد گیاه زعفران می‌شود.

کوددهی در مرحله رشد غلاف زعفران

پس از آبیاری اول و با کاهش دما، غلاف سفید رنگ زعفران که حاوی گل‌ها و برگ‌هاست، شروع به رشد می‌کند. در خاک‌های سنگین، معمولاً برای تسهیل خروج غلاف‌ها، عملیات سله‌شکنی انجام می‌شود تا رشد آن‌ها به راحتی صورت گیرد.

  • در این مرحله می‌توانید انواع کودهای دیرحل (آهسته رهش) حاوی عناصر گوگرد، فسفر و پتاسیم را وارد خاک کنید.
  • استفاده از کودهای نیتروژنی مثل اوره در این مرحله باعث کاهش گلدهی و افت عملکرد می‌شود.

کوددهی بعد از برداشت گل

بعد از برداشت زعفران رشد و توسعه برگی در سطح مزرعه افزایش پیدا می‌کند و همزمان با این موضوع، بنه‌های دختری تکثیر و شروع به رشد می‌کنند.

  • استفاده از کودهای نیتروژنی مثل اوره و اسید آمینه‌ها بعد از برداشت گل باعث افزایش رشد و توسعه برگی در سطح مزرعه می‌شود.
  • استفاده از کودهای پتاسیمی با حلالیت بالا مثل سولفات پتاسیم پودری بعد از برداشت گل باعث افزایش رشد بنه‌های دختری می‌شود.
  • مصرف کودهای حاوی سیلیکون مثل سیلیکات پتاسیم، مقاومت بنه‌ها به پوسیدگی‌های قارچی را افزایش می‌دهد.
  • محلول پاشی برخی ترکیبات کودی مثل ریزمغذی‌ها در این دوره باعث تولید بهینه مواد فتوسنتزی و انتقال آنها به بنه‌ها می‌شود.
  • محلول‌پاشی برخی ترکیبات کودی مثل سیلیکات پتاسیم در اواخر دوره رشد باعث افزایش انتقال مواد فتوسنتزی از برگ‌ها به بنه و درشتی آن می‌شود.

دوره خواب بنه

با زرد شدن کامل برگ‌ها، زعفران وارد دوره خواب می‌شود. در این دوره بنه‌ها هیچ‌گونه رشد خارجی یا تغییرات ظاهری ندارند ولی در داخل بنه تغییرات فیزیولوژیکی و مورفوژنتیکی برای گلدهی فصل بعد در حال انجام است. بنه‌ها در این مرحله انرژی مورد نیاز را ذخیره کرده و خود را برای چرخه رشد بعدی آماده می‌کنند. به دلیل عدم فعالیت و جذب مواد غذایی در این دوره، نیازی به کوددهی وجود ندارد.

چکیده یک برنامه کودی زعفران

در صورت عدم امکان مطالعه کامل مطالب این مقاله، جدول زیر می‌تواند راهنمای مفیدی برای برنامه‌ریزی کودی زعفران باشد.

مرحله رشدیاهداف کوددهینوع کودها
فعال شدن بنهافزایش ظهور گل، افزایش رشد و توسعه ریشه، فراهمی عناصر غذایی برای فصل رشداسید آمینه‌ها، کودهای حاوی روی و کودهای زیستی – باکتریایی
رشد غلافتامین عناصر غذایی پرمصرف برای فصل رشدکودهای آهسته رهش حاوی گوگرد، فسفر و پتاسیم
بعد از برداشت گلافزایش رشد و توسعه برگ‌ها تکثیر و رشد بنه‌های زعفرانکودهای نیتروژنی و اسید آمینه‌ها کودهای پتاسیمی با حلالیت بالا

برنامه کوددهی اختصاصی زعفران

مواردی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، تنها بخشی از یک برنامه کامل کوددهی زعفران هستند که به صورت عمومی توضیح داده شده‌اند. برای دستیابی به عملکرد بالاتر و موفقیت در تولید، قطعاً جزئیات و نکات بیشتری وجود دارد که پرداختن به همه آنها در این مطلب امکان‌پذیر نیست. ما در برنامه‌های کوددهی اختصاصی زعفران، تمامی این موارد را به‌صورت کامل پوشش می‌دهیم و همه نکات ضروری را در نظر می‌گیریم. برای دریافت برنامه کودی اختصاصی زعفران، از طریق راه‌های ارتباطی زیر اقدام نمایید.

درخواست آنلاین برنامه کودی زعفران
تماس با دفتر مرکزی 05191004601

این آموزش را دوست داشتید؟
3
0

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی