برای افزایش انبارمانی و بازارپسندی میوه مرکبات چه راهکارهایی وجود دارد؟

در بحث بهبود نگهداری و انبارمانی و همچنین بازارپسندی مرکبات، نکاتی وجود دارد که هم مربوط به دوره رشد میوه است و هم به اقدامات پس از برداشت و شرایط انبارداری مرتبط است.

  • مصرف کودهای کلسیمی در دوره رشد میوه به بهبود کیفیت کمک کرده و با کاهش ترک‌خوردگی مرکبات به افزایش انبارمانی کمک می‌کند.
  • استفاده بموقع از کودهای پتاسیمی برای درشتی و رنگ‌گیری و محلول‌پاشی‌ها مانند سیلیکات پتاسیم باعث درشت‌تر شدن میوه و بالتبع بهبود بازارپسندی خواهد شد.

نکته: دقت کنید که سایز ژنتیکی ارقام مرکبات در درشتی موثر است و اگر رقمی از نظر ژنتیکی ریز است نمی‌توان انتظار درشتی و رسیدن به سایز میوه ارقام درشت را داشت.

  • کنترل و مبارزه درست با آفات و بیماری‌ها بسیار در بهبود انبارمانی و بازارپسندی میوه مرکبات اثرگذار است زیرا اگر میوه‌ای آلوده به آفت و یا بیماری باشد قطعا کیفیت مناسبی نداشته و اثرات منفی آفت و بیماری حتی در انبار نیز ممکن است بروز پیدا کند.
  • انتخاب منبع مناسب کودی اثر مهمی بر افزایش کیفیت میوه مرکبات دارد، زیرا کود نامناسب نه تنها به بهبود کیفیت کمک نمی‌کند بلکه منجر به آسیب به میوه هم می‌شود و کاهش انبارمانی و بازارپسندی اتفاق می‌افتد.
  • برداشت بموقع میوه‌ها در مرکبات بسیار بحث کلیدی است زیرا اگر میوه‌ها بسیار زود برداشت شوند مسلما هنوز در سایز نهایی نبوده و طعم میوه نیز در شرایط ایده‌آل نیست. اگر هم میوه مرکبات دیر برداشت شود ممکن است تنش سرما قبل برداشت رخ دهد و منجر به از بین رفتن بخش زیادی از مرکبات خواهد شد.
  • نحوه برداشت میوه بسیار مهم است زیرا اگر میوه در زمان برداشت آسیب ببیند منجر به جذب قارچ‌های بیماریزا شده و بتدریج در انبار میوه از بین می‌رود و یا از درون متلاشی می‌شود.
  • از آنجاییکه برخی ارقام مرکبات پس از برداشت در انبار نگهداری می‌شوند، شرایط انبار از نظر رطوبت، دما و غلظت گازهای اکسیژن و دی‌اکسیدکربن بسیار مهم است و اگر رعایت نشود منجر به کاهش عمر انبارمانی و بازارپسندی مرکبات خواهد شد.
این آموزش را دوست داشتید؟
1
0

در صفحه پرسش و پاسخ‌ها، می‌توانید به انواع سوالات متداول کشاورزان به همراه پاسخ آن‌ها دسترسی داشته باشید.