برای افزایش گلدهی و تبدیل گل‌ها به میوه در مرکبات چه باید کرد؟

عوامل زیادی در فرآیند گلدهی و تشکیل میوه درختان مرکبات تاثیر دارند. برخی از آنها بصورت زیر است.

کوددهی مناسب

ضعف تغذیه‌ای و کمبودهای غذایی باعث کاهش گلدهی و تشکیل میوه می‌شود. برخی مراحل کوددهی از جمله فروت‌ست تاثیر زیادی بر این موضوع دارد که باید در مراحل کلیدی در قالب یک برنامه کودی اجرا شوند.

مدیریت آبیاری‌ها

تنش‌های آبی و کمبود رطوبت در خاک در مرحله گلدهی باعث اختلال در این فرآیند و کاهش تعداد میوه‌های تشکیل شده می‌شود. ازطرفی آبیاری سنگین و رطوبت زیاد نیز در خاک در این مرحله باعث ریزش گل و کاهش تعداد میوه‌های تشکیل شده می‌شود. بنابراین تامین رطوبت کافی قبل و یا حین گلدهی در محیط ریشه باعث موفقیت در فرآیند گلدهی و تشکیل میوه می‌شود.

کنترل آفات و بیماری‌ها

خسارات آفات و بیماری‌ها عامل دیگری است که می‌تواند باعث ضعف درختان در گلدهی، تشکیل میوه و کاهش تولید شود. مبارزه و کنترل آنها در مراحل کلیدی زیر نظر گیاهپزشک متخصص باعث جلوگیری از این خسارت می‌شود.

هرس مناسب درختان

هرس مناسب درختان در زمان‌های کلیدی باعث ایجاد تعادل بین بخش رویشی و زایشی در درختان و بهبود فرآیندهای گلدهی و تشکیل میوه می‌شود.

عوامل محیط

رطوبت بالای محیط ازجمله بارندگی‌های زیاد در مرحله گلدهی باعث ایجاد اختلال در فرآیند گلدهی و تشکیل میوه می‌شود. تنش‌های دمایی نیز ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در گلدهی و کاهش تعداد میوه تشکیل شده شود.

این آموزش را دوست داشتید؟
1
0

در صفحه پرسش و پاسخ‌ها، می‌توانید به انواع سوالات متداول کشاورزان به همراه پاسخ آن‌ها دسترسی داشته باشید.