اصول کوددهی در اولین آبیاری زعفران

مهندس مجتبی حسینیان

دانشجوی دکتری فیزیولوژی گیاهی

عضو هیئت علمی شرکت خوشه پروران زیست فناور
عضو هیئت علمی شرکت خوشه پروران زیست فناور

اصول کوددهی در اولین آبیاری زعفران

برای استفاده حداکثری از توان پیاز زعفران برای گلدهی، باید یک سری نکات کوددهی را در ابتدای فصل رشد زعفران در نظر بگیرید. با توجه به اینکه در این مرحله رشدی، گیاه زعفران برگ ندارد و ریشه هنوز کاملا توسعه نیافته، ریشه گیاه جذب موثری برای عناصر غذایی ندارد، بنابراین در این زمان اضافه کردن کود‌های شیمیایی به خاک توصیه نمی‌شود. در صورت استفاده از کود‌های شیمیایی ریشه گیاه عناصر غذایی را جذب نکرده و باعث هدر رفت آن‌ها می‌شود و آلودگی محیط زیست را به دنبال خواهد داشت. اما کود‌های میکروبی حاوی باکتری‌های مفیدی برای تثبیت نیتروژن و افزایش حلالیت عناصر دیگر هستند که به صورت تدریجی عناصر غذایی به محیط خاک آزاد می شود و ریشه در زمان نیاز این عناصر استفاده می‌کند. توجه کنید که در این زمان، استفاده از کود‌هایی که به توسعه ریشه کمک می‌کنند، پیشنهاد می‌شود.

پرسش و پاسخ

  • چرا در آبیاری اول زعفران استفاده از کودهای شیمیایی توصیه نمی شود؟

در این مرحله، هنوز ریشه موثری رشد نکرده و ریشه های موجود نیز جذب موثری ندارند. عناصر شیمیایی بهتر است زمانی مصرف شوند که ریشه توانایی جذب بالایی داشته باشد به همین دلیل استفاده از کودهای شیمیایی مخصوصا کود اوره در این مرحله خسارت زا می باشد.

  • چه نوع کودی در زمان آبیاری اول زعفران مناسب است؟

استفاده از کودهایی که جذب بالایی دارند و برای ظهور موثر گل تاثیر گذارند در این مرحله توصیه می شود. اولین و مهم ترین کود، کودهای اسید آمینه است. همچنین استفاده از کودهای میکروبی (زیستی) و کودهای حاوی روی و اسید آمینه نیز در این مرحله توصیه می شود.

  • کودهای میکروبی شامل چه کودهایی است و چگونه برای آب اول زعفران مفید واقع می شوند؟

کودهای میکروبی شامل باکتری های حل کننده عناصر (فسفر و پتاسیم)، باکتری های اکسید کننده گوگرد و باکتری های تثبیت کننده نیتروژن است. این کودها حلالیت عناصر را افزایش می دهند و هر زمان که ریشه نیاز دارد عناصر را برای ریشه تامین می کنند.

بخش نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی