توصیه‌هایی برای کاشت سیب زمینی

دکتر جعفر نباتی

دکتری تخصصی فیزیولوژی گیاهان زراعی

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد
عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد

توصیه‌هایی برای کاشت سیب زمینی

یکی از مهم‌ترین محصولاتی که هم در مناطق سردسیر و هم گرمسیر کشور ما کشت می‌شود، سیب زمینی است. لذا نیاز است برای داشتن بهترین عملکرد با توجه به پتانسیل زمین و منطقه به نکاتی از جمله نوع کلاس بذری، رقم، شکست خواب، ضدعفونی بذر و آرایش کاشت مناسب توجه شود. اهمیت کلاس بذری سیب زمینی در این است که سلامت لازم برای کاشت را داشته باشد تا بتوان با توجه به هدف، به پتانسیل تولید موردنظر دست یافت. یکی دیگر از عوامل موثر در عملکرد سیب زمینی تغذیه آن است که باید به نوع و میزان مصرف کود‌های مصرفی چه قبل و چه بعد از کاشت، توجه شود. برقراری تعادل بین عناصر غذایی امری بسیار مهم است برای مثال نیتروژن یکی از مواردی است که باید تا قبل از گلدهی در اختیار گیاه قرار بگیرد و مقدار آن تقریبا باید نصف پتاس باشد اما مصرف بیشتر آن نیز باعث عدم یکنواختی در اندازه غده‌ها می‌شود.  

پرسش و پاسخ

  • مینی تیوبر چیست؟

سیب زمینی ابتدا از مینی‌تیوبر تولید می‌شود که این مینی تیوبر حاصل گیاهچه‌های عاری از بیماری است و حاصل آن کلاس بذر S، سپس SE، E و در نهایت A می‌باشد.

  • چرا مصرف نیتروژن در کشت سیب زمینی باید تقسیطی باشد؟

زیرا عدم مدیریت و مصرف بیش از حد نیتروژن، منجر به عدم یکنواختی در سایز غده‌ها می‌شود. مقدار زیاد نیتروژن همچنین باعث کاهش بازار پسندی و قابلیت انبارداری آن می‌شود.

  • استفاده از سیلیکات پتاسیم چه تاثیری در کشت سیب زمینی دارد؟

سیلیکات پتاسیم یا کودهای دارای سیلیکون علاوه بر اثر تغذیه‌ای، عامل موثری در جلوگیری از پوسیدگی غده‌های تولیدی و همچنین ساقه‌ها می‌باشد.

بخش نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی